ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کارآفرینانی که خود را بی پناه می‌بینند؛

راه ناهموار تولیدکننده بلندگو خودرو در استان

اترک/ وحدانی: کارآفرینی به عنوان یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه پایدار اقتصادی دارای اهمیت است چرا که ایجاد اشتغال، افزایش سود و سرمایه سرمایه گذاران، دگرگونی ارزش‌ها و رفع خلاهای بازار کار را به همراه دارد از طرفی کارآفرینی تنها راه خاتمه دادن به فرار مغزها و بهترین انگیزه برای بازگشت معزهاست اما متاسفانه گاهی اوقات مشکلات و موانع چنان سد راه کارآفرینان می‌شوند که باعث دلسردی برخی و رها کردن کارشان می‌شود اما در این میان هستند کسانی که با وجود موانع بسیار هنوز امیدوارانه برای تحقق اهدافشان گام برمی دارند.

به گزارش اترک، کارآفرینی به عنوان یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه پایدار اقتصادی دارای اهمیت است و علاوه بر اینکه در سطح کلان به نفع اقتصاد ملی‌ست در سطح کوچک‌تر اقتصاد پایدار استان را به همراه دارد. همچنین کارآفرینی موجب افزایش روحیه ریسک پذیری و خلاقیت در یک جامعه محافظه کار، سنتی و کارمندگرا، بهترین راه برای به گردش درآوردن سرمایه‌های خوابیده، گذار از رکود اقتصادی، تأمین رفاه اجتماعی، تقویت و تکامل صنایع داخلی و ایجاد محصولات، خدمات، روش‌ها، سیاست‌ها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه می‌شود.
از طرفی کارآفرینی تنها راه خاتمه دادن به فرار مغزها و بهترین انگیزه برای بازگشت مغزهاست اما متاسفانه گاهی اوقات مشکلات و موانع چنان سد راه کارآفرینان می‌شوند که باعث دلسردی برخی و رها کردن کارشان می‌شود اما در این میان هستند کسانی که با وجود موانع بسیار هنوز امیدوارانه برای تحقق اهدافشان گام برمی دارند. برای نمونه می‌توان وحید فیروزه جوان ۳۳ ساله بجنوردی معروف به وحید سیستم که ۱۲ سال از عمر و جوانی‌اش را صرف تحقق هدفش یعنی تولید بلندگو خودرو برای اولین بار در کشور کرده اما هنوز موانع و مشکلاتی نظیر دریافت تسهیلات مانع از ایجاد کارخانه و گسترش کار این جوان نخبه بجنوردی شده است که متاسفانه بی مهری‌های برخی مسئولین به این موضوع همچنان ادامه دارد.

+بهانه تراشی برای پرداخت تسهیلات
وحید فیروزه در گفتگو با ما با بیان اینکه طی این چند سال به دنبال دریافت تسهیلات برای شروع کارم بوده‌ام اما متاسفانه هنوز موفق به دریافت ریالی تسهیلات نشده‌ام می‌گوید: از سال ۹۰ در صندوق مهر امام رضا (ع) پیگیر اخد تسهیلات ۸ میلیون تومانی بودم تا کار مونتاژ بلندگو را آغاز کنم ولی هر روز یک بهانه برای عدم پرداخت وام داشتند و دو مرتبه سال ۹۳ برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به منظور خرید دستگاه مورد نیاز به کمیته امداد امام خمینی (ره) مراجعه کردم اما باز هم مورد بی توجهی و بهانه‌های تکراری قرار گرفتم.
وی می‌افزاید: تولید بلندگو خودرو ایده‌ای جدید و نو در کشور است که به دلیل محدودیت اطلاعاتی در کشور با کارخانه‌ها و صنایع سایر کشورها از طریق مختلف در ارتباط بودم و همگام با آنان اطلاعات خود را در این زمینه به روزرسانی می‌کردم و امیدوار بودم که با تولید گسترده و انبوه بلندگو خودرو برای اولین بار در کشور خودکفا می‌شویم اما بی مهری‌های مسئولین استان موجب عدم تحقق این موضوع تاکنون شده است.
فیروزه اظهار می‌کرد: سال گذشته با حضور در برنامه زنده حرف حساب شبکه یک در فرصتی پنج دقیقه‌ای ایده و طرح خود را برای معرفی ارائه دادم که پس از پایان برنامه، سرمایه گذاران بسیاری از داخل و حتی خارج کشور با بنده برای اجرای طرح در استانی دیگر تماس گرفتند اما خودم بسیار مشتاقم تا این ایده در خراسان شمالی و برای رشد اقتصاد استان خودم اجرا شود بنابراین درخواست سرمایه گذاران را قبول نکردم.
وی تصریح می‌کند: با مراجعه به دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی اوایل استقبال از طرحم خوب بود اما وقتی پای پرداخت تسهیلات به میان آمد دیگر خبری از آن شور و استقبال از ایده‌ام نشد.
فیروزه می‌گوید: سرمایه گذاران هنوز هم با بنده تماس دارند تا این طرح در خارج از استانمان اجرا شود اما من هنوزم امیدوارم که می‌توانم طرح را در استان خودم و برای اشتغال جوانان هم استانی‌ام اجرا کنم، ۶ سال برای اجرای طرح تولیدی بنده مانع ایجاد شده ولی امیدوارانه پیش می‌روم.
وی با اشاره به اولین و تنها کتاب نوشته شده در زمینه سیستم‌های صوتی اتومبیل در کشور اضافه می‌کند: سنگ اندازی و بهانه تراشی مسئولین تنها برای پرداخت تسهیلات اجرای طرحم نیست چراکه آنان حتی مجوزی برای چاپ کتابم ندادند و موفق نشدم تا از اولین کتابم در زمینه خودرو در استان رونمایی شود بنابراین با پیگیری‌های خودم این کتاب در یک گردهمایی ورزشی با حضور وزیر ورزش در پایتخت رونمایی شد و در حال حاضر هم یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سایت دیجی کالا است. کتابی که مسئولین استان به آن بی توجه بودند توسط یک مقام کشوری رونمایی و با استقبال گسترده مواجه شد.

+سنگ اندازی برای پرداخت ۲ میلیارد تومان تسهیلات
فیروزه اظهار می‌کند: برای رفع مشکلاتم با درخواست بسیار از استانداری بلاخره موفق به حضور در جلسه رفع موانع تولید با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان شدم و با تشریح مشکلم، نوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قول پیگیری برای رفع مشکل را داد و طی مکاتبه‌ای با تهران خواستار تسهیل در روند پرداخت تسهیلات موردنیازم شدند اما متاسفانه دیدگاه کشور به استانمان به نحوی است که طرح‌ها جدی گرفته نمی‌شود و با اینکه مدیرکل تعاون استان پیگیری داشته اما هنوز پشت سد مشکلات متوقف مانده‌ام.
وی می‌گوید: از هشت ماه پیش از طریق استانداری و شخص اقای مهندس میرکریمی و اقای قنبری معاون استاندار و مهندس ایزانلو با صندوق کارآفرینی امید نامه نگاری شد تا تسهیلات موردنیازم پرداخت شود و مدیرصندوق کارآفرینی استان هرروز بهانه‌ای دارد که تاکنون مانع از پرداخت شده است.
فیروزه با بیان اینکه اواخر اسفند پارسال برای راه اندازی کارخانه تقاضا یک میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید داشتم، اظهار می‌کند: با بهانه تراشی های بی دلیل آنان اکنون با افزایش قیمت محصولات و دستگاه‌ها به دو میلیارد تومان نیاز دارم و تصور نمی‌کنم این میزان درخواست زیادی باشد چراکه با پرداخت دو میلیارد تومان برای راه اندازی کارخانه‌ام به طور حتم ۱۰ برابر آن برای کشور و استان بازدهی ایجاد می‌شود.
وی می‌گوید: با فروش منزلم و هزینه شخصی‌ام ۳۰۰ میلیون تومان زمین هزار و ۳۰ متر مربعی در روستا خریداری کردم تا دیگر بهانه‌ای نداشته باشند اما چه بگویم که بهانه تمامی ندارد.
فیروزه اضافه می‌کند: تمام دار و ندار زندگی‌ام را در این راه گذاشته‌ام و اکنون فقط خواستار کمی توجه مسئولان هستم.
وی با بیان اینکه جایی در استان نمانده که پیگیر کارم نشده‌ام، می‌گوید: از پارک علم و فناوری خراسان شمالی هم خواستار تسهیلات شدم اما به گفته خودشان وام تنها به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود و اگر هم تسهیلاتی دهند فقط برای تولید نمونه پرداخت می‌شود که خودم نمونه اولیه را ساخته و نیاز به تسهیلات این بخش ندارم و نیازمند تسهیلات برای گسترش کارم هستند که قادر به پرداخت نیستند.
فیروزه اظهار می‌کند: اگر بهانه تراشی ها نبود اکنون فاز سه و چهار طرحم هم راه اندازی می‌شد اما چه کنم که چندین سال فقط پله‌های ادارات را برای دریافت وام مورد نیازم طی می‌کنم.
وی تصریح می‌کند: مقام معظم رهبری به رونق تولید و کالای داخلی تاکید فراوان دارند و با اینکه با اجرای طرحم برای ۲۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود چرا مسئولین توجه ندارند و با سنگ اندازی و بهانه تراشی های بی دلیل مانع از ایجاد تولید داخلی می‌شوند.

+هم تهدید هم تشویق
فیروزه اظهار می‌کند: متاسفانه دست بسیاری از مافیا در صنعت خودرو در کار است که نمی‌خواهند تا یک قطعه با کیفیت بالا در داخل کشور تولید شود. بودند افرادی که برای ایده و طرحم تهدید کردند که نباید این مسیر را ادامه دهم اما هرگز تسلیم نشدم و به راهم ادامه می‌دهم.
وی می‌گوید: به جرات می گویم برخی افراد پیشنهاد ماهیانه ۱۵ میلیون تومان را دادند تا بلندگو خودرو را تولید و با برند خارجی به فروش برسانند اما هیچ کدام از این پیشنهادات بر من تاثیری نداشته و تنها خواهانم تا ایده‌ام به نام محصول داخلی و در خود کشور و استانم تولید شود.
فیروزه می‌افزاید: در این میان هم بودند افرادی که با تشویق‌هایشان به من انگیزه و امید دادند تا مسیرم با دلگرمی بیشتری برای دستیابی به هدف و آرمان‌هایم طی کنم تا دست مافیای این قطعه خودروسازان کوتاه شود.
وی اضافه می‌کند: بلندگو خودرو یکی از نیازهای اساسی صنعت خودروسازی است و وقتی توان تولید باکیفیت آن را در داخل کشور داریم چه نیازی به واردات این قطعه است؟
فیروزه اظهار می‌کند: طبق آمار سال گذشته هزار و ۳۷۴ تن بلندگو بیشتر از کشورهای چین و امارات متحده عربی وارد کشورمان و ۲۴ میلیارد تومان ارز از این طریق از کشور خارج شده، چرا نباید این پول داخل کشورمان بماند؟

+از طریق بیت رهبری اقدام می‌کنم
فیروزه می‌گوید: پیگیری‌هایم همچنان برای پرداخت تسهیلات و راه اندازی کارخانه‌ام ادامه دارد و اگر این بار نتیجه‌ای حاصل نشود با تشریح مشکلاتی که ۱۲ سال مانع گسترش کارم شده از طریق بیت رهبری اقدام می‌کنم.
وی اظهار می‌کند: اگر همان ابتدای کار پیشنهادات سرمایه گذاران را قبول می‌کردم حداقل الان فاز چهارم و پنجم کارم راه اندازی شده بود اما می‌خواهم همین جا بمانم و مسئولان هم متوجه شوند که باید به جوان کارآفرین ایمان و اعتقاد داشته باشند.
فیروزه اضافه می‌کند: تا زمانی که نخبه و جوان کارآفرین حمایت نشود شاهد فرار مغزها خواهیم بود آنگاه می گوییم چرا افزایش فرار نخبگان را داریم اگر مسئولان حمایت کنند و بجای دست اندازی دست‌گیری کنند مطمئناً ظرفیت و پتانسیل علمی جوانان در داخل کشور ماندگار خواهد شد.

+جوان کارافرین بجای لوح تقدیر حمایت می‌خواهد
وی می‌گوید: با اینکه افتخارات بسیاری دارم و به عنوان جوان برتر هم تقدیر شدم اما می گویم که جوان کارآفرین بجای لوح تقدیر حمایت می‌خواهد.

فیروزه اضافه می‌کند: حرف دل یک کارآفرین تمامی ندارد اما امیدوارم همین صحبت‌ها موجب بیدار شدن مسئولان از خواب شده و گره چندین ساله‌ام باز شود.
وی می‌گوید: ایده تولید بلندگو خودرو برای نخستین بار در کشور سختی‌های خود را داشته و دارد و گاهی اوقات تصمیم به کنار گذاشتن آن گرفتم اما دلگرمی و حمایت‌های خانوادم به خصوص مادر و همسرم به من قوت و صبری دو چندان داده تا به راهم ادامه دهم و قدردان حمایت‌هایشان هستم.

خراسان شمالی استانی با ظرفیت بسیار در بخش‌های مختلف علمی و صنعتی است و جوانان نخبه و با استعداد زیادی هم مانند وحید فیروزه در استان وجود دارند که شاید بخاطر عدم حمایت مسئولین استعدادها و توانمندی‌هایشان پنهان مانده و امیدی به شکوفایی آن ندارند.
با نگاهی گذرا به سخنان مقام معظم رهبری در می‌یابیم که کارآفرینی تا چه حد حائز اهمیت است. ایشان چند سال اخیر در دیدار با کارآفرینان گفتند: ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد، ایجاد اشتغال را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفرینی، نوعی زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانستند و با تأکید به نیاز اساسی کشور به کار و کارآفرینی خاطرنشان کردند: دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان»، ثابت می‌کند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.
پس چه بهتر که با توجه به صحبت‌های رهبر انقلاب اسلامی، حامی، پناه و دست‌گیر کارآفرینان باشیم.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه