ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

بازار بی ثبات بجنورد/ تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها سوهان روح شد

تغییر قیمت کالاها در بازار بجنورد باعث شده بسیاری از خانواده‌ها از هرگونه برنامه‌ریزی در مخارج خود ناتوان باشند.

به نقل از مهر، آشفته بازار را به عنوان یک اصطلاح زیاد شنیده‌ایم اما مدتی است به صورت ملموس با این اصطلاح که قبل‌تر به عنوان ضرب‌المثل به کار می‌رفت، دست و پنجه نرم می‌کنیم.

بازار بجنورد و سایر شهرهای خراسان شمالی این روزها آشفته هستند و کسی کاری به کار کسی دیگر ندارد. هر کس به دلخواه خود قیمتی بر روی وسایل مغازه‌اش می‌گذارد و آن را می‌فروشد. قیمت خرید کالا توسط مغازه دار مهم نیست؛ فروشنده معتقد است گران می‌فروشد چون باید گران‌تر بخرد.

این وضعیت باعث شده مردم بیش از پیش در فشار اقتصادی گرفتار شوند. اگر قیمت‌ها گران اما ثابت باشد نیز قابل تحمل است و مردم هر طور شده خود را با شرایط وفق می‌دهند اما اینکه هر روز و هر روز قیمت‌ها متفاوت شود موضوعی است که نمی‌شود با آن کنار آمد؛ جدای از فشار روانی که بر سرپرست خانوار وارد می‌کند، از هر گونه برنامه‌ریزی نیز جلوگیری به عمل می‌آید. به این ترتیب آهنگ زندگی دچار اخلال شده و مشخص نیست در نهایت چه اتفاقی می‌افتد.

 

+تغییر قیمت با سلیقه فروشنده

وارد بازار می‌شویم تا سراغی از قیمت‌ها بگیریم. زوج‌های جوانی که با تعجب و دلهره از فروشگاه لوازم خانگی خارج می‌شوند از همه موارد بیشتر به چشم می‌آیند. حسین، یکی از شهروندان بجنوردی است که به همراه همسر خود از مغازه خارج می‌شود و یک فاکتور در دست دارد؛ گویی وسیله‌ای خریده. با او که صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم یک یخچال و گاز خریداری کرده؛ مجموعاً ۳۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کرده است.

حسین می‌گوید: فکر می‌کردم اینکه می‌گویند تغییرات قیمت لحظه‌ای است بیشتر یک اغراق بوده اما طی چند روزی که برای خرید لوازم خانگی به بازار آمدم متوجه شدم واقعاً همینطور است و هر لحظه قیمت‌ها تغییر می‌کند؛ فروشنده به سلیقه خود چند درصدی روی جنسش می‌زند بدون اینکه کسی جلویش را بگیرد.

وی افزود: دو قلم جنس ایرانی خریدیم؛ تقریباً ارزان‌ترین جنس بازار نیز بود؛ ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردم و بیش از نیمی وام ازدواجم خرج شد.

همسر حسین نیز بابت خرید لوازم منزلش شوق بیشتری دارد می‌گوید: شاغل هستم و جهیزیه‌ام را خودم تهیه می‌کنم؛ اگر بنا بود خانواده این کار را انجام دهند به شدت وارد فشار اقتصادی می‌شدند به همین خاطر از ابتدا تصمیم گرفتم خودم وسایلم را تهیه کنم تا پدر و مادرم شرایط سخت‌تری را تجربه نکنند.

 

+ثبات نسبی قیمت‌ها در برخی اجناس

اما تمام بازار اینگونه پر هیاهو نیست. برخی لوازم پس از رشد قیمت‌ها در ماه و یا ماه‌های اخیر به یک ثبات نسبی رسیده‌اند. خوراکی‌ها را می‌توان از این دست دانست.

محمدرضا جاسمی، صاحب یک سوپر مارکت در بجنورد است. این کاسب در گفتگو با مهر اظهار کرد: هر چند گاهی برخی از اجناس قیمتش رشد می‌کند اما عموم وسایل به یک ثبات رسیده‌اند؛ البته نباید رشد شدید قیمت‌ها در چند وقت گذشته را نادیده گرفت.

وی افزود: حبوبات، رب، روغن، برنج و امثالهم از جمله اجناسی هستند که مدتی است به ثبات قیمت رسیده‌اند و به نظر می‌رسد دلالان این حوزه سیر شده‌اند.

این کاسب بیان کرد: حدود یکی دو ماه پیش که قیمت‌های لوازم خوراکی به شدت بالا می‌رفت برای خرید لوازم و پر کردن مغازه‌ام با مشکل مواجه شده بودم و مجبور بودم هر دفعه میزان کمتری از لوازم را تهیه کنم و به این ترتیب مغازه‌ام رو به خالی شدن می‌رفت اما اینک وضعیت اندکی بهتر است و می‌توانم برای کسب و کارم برنامه‌ریزی داشته باشم.

 

+افزایش شدید قیمت قطعات موتوری در سال جاری

از جلوی درب یک موتور سازی نیز رد می‌شویم و استاد کار و مشتریان توجهمان را جلب می‌کنند. به مغازه می‌رویم و سر صحبت را باز می‌کنیم. استاد سعید از افزایش چند برابری قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال سخن می‌گوید و بیان می‌کند: وقتی قطعات را برای موتورها عوض می‌کنیم و قیمت نهایی را به مشتری می‌گوئیم خیلی‌ها شاکی می‌شوند که چه خبر است؟ اما سعی می‌کنم کمترین دستمزد را برای خود بردارم و بخش اصلی هزینه‌ها به قطعات بر می‌گردد.

وی افزود: با این شرایط ترجیح داده‌ام نام قطعه را به مشتری بگویم تا خودش آن را خریداری کند تا با آنها به مشکل بر نخورم.

عبدالله یکی از مشتریان این موتورسازی است که وسیله‌اش را برای تعمیر به این مغازه آورده. این شهروند بجنوردی در گفتگو با مهر اظهار کرد: گرانی اجناس برای ما طبیعی شده و با آن کنار آمده‌ایم وگرنه باید تاکنون نسبت به نظارت‌های فشل اعتراض می‌کردیم.

هرچند ثبات نسبی به برخی از اجناس رسیده و این ثبات را روز گذشته مرکز آمار نیز تأیید کرد (جدول بالا)، اما نیاز است با افزایش نظارت‌ها و البته بررسی علل گرانی و گرفتن جلوی آن، قیمت تمامی کالاها به یک ثبات برسد.

آنچه بدیهی است عدم رشد اقتصادی و افزایش فشار روانی بر مردم با تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها رقم می‌خورد. فوری‌ترین اقدام می‌بایست جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها باشد؛ موضوعی که با چند تدبیر به موقع می‌توان آن را حل کرد اما نیاز به اندکی تحلیل، تصمیمی درست، اطلاع رسانی به مردم و برخورد با مفسدین دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه