ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آموزش و پرورش را پر هزینه اداره نکنیم!

یادداشت – محمد ابراهیم محمدی

آموزش و پرورش، به‌عنوان محوری‌ترین و زیربنایی‌ترین نهاد «سرمایه‌ساز ملی»، ضرورتی ندارد که با دکترین مدیریتی «پرهزینه و کم‌بازده» اداره گردد. گذار موفقیت‌آمیز از وضعیت کنونی به اثربخشی هوشمند، مستلزم پذیرش یک رویکرد تحول‌آفرین دووجهی است که در دو سطح بیرونی و درونی سیستم باید محقق شود:

۱. محور بیرونی: دگرگونی پارادایم ذهنی جامعه (نگرش حاکمیتی و عمومی): این پرسش بنیادین همواره مطرح است: اگر هزینه‌کرد در آموزش و پرورش، به‌مثابه «سرمایه‌گذاری راهبردی» برای آتیه‌ی پایدار کشور تلقی می‌شود، چرا در اذهان عمومی و برخی محافل تصمیم‌گیر، نگاه به این دستگاه، آمیخته با «ترحم مالی» و «تساهل ساختاری» است؟

این نهاد عظیم و حاکمیتی، نه تنها «هزینه‌ای اضافی» محسوب نمی‌شود، بلکه سنگ‌بنای تمدنی و موتور محرک انکارناپذیر برای توسعه‌ی متوازن و پیشرفت همه‌جانبه‌ی ملی است. ضروری است که نگرش‌های کوتاه‌بینانه و صرفاً «مصرف‌محور» به‌طور کامل طرد گردند و با چشم‌اندازی کریمانه، مادرانه و آینده‌نگر به این مجموعه‌ی بی‌همتا نگریسته شود.

تا زمانی که این پارادایم ذهنی اصلاح نشود و هویت حیاتی این نهاد در کالبد جامعه و نظام حکمرانی تثبیت نگردد، نظام تعلیم و تربیت ایران، با وجود تمامی شعارهای دلگرم‌کننده، کماکان نحیف، رنجور و گرفتار در بن‌بست فرسودگی ساختاری باقی خواهد ماند.

همه‌ی ما وامدار برکات دامن پرمهر مدرسه و کلاس درس هستیم. شایسته است مسئولان، مدیران ارشد و تمامی دلسوزان این عرصه که خود را مدیون این مکتب می‌دانند، گذشته را از یاد نبرند و با «مادر تربیت» و خاستگاه دانش خویش، رفتاری توأم با تکریم و احترام استراتژیک در پیش گیرند.

۲. محور درونی: حکمرانی مشارکتی، هوشمند و مولد (مدیریت اقتصادی): تحقق اثربخشی مدیریتی نیازمند گذار به یک مدل مدیریت چابک، مشارکت‌محور و مبتنی بر خلق ارزش است.

الف) توانمندسازی ساختار از طریق مردمی‌سازی و مشارکت فراگیر : آموزش و پرورش، نهادی اجتماعی-حاکمیتی است که تعلق آن به آحاد جامعه، مردمی‌سازی و جلب مشارکت را به یک الزام استراتژیک تبدیل می‌کند. الگوی درخشان مدرسه‌سازی توسط خیرین، گواهی بی‌بدیل بر این توانایی است:

  • مدل اثبات‌شده: بیش از نیمی از فضاهای استاندارد آموزشی کشور، ثمره‌ی پایمردی نیک‌اندیشان است.
  • تعمیم مدل موفق: این الگوی مشارکت موفق را می‌توان به حوزه‌های کلیدی نظیر بهداشت مدرسه، زیرساخت‌های ورزشی، و تولید محتوای فرهنگی-تربیتی تعمیم داد.
  • مشارکت نرم‌افزاری: زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت نظام‌مند مردمی در بخش‌های فکری، محتوایی و نرم‌افزاری تعلیم و تربیت، یک ضرورت حیاتی است.

 

ب) بهره‌گیری از گنجینه‌ی «سرمایه‌ی تخصصی» و وقف وقت

  • وقف وقت متخصصان: جذب و استفاده‌ی هدفمند از «وقف وقت» متخصصان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف (فناوری، مهارت‌های شغلی، مدیریت) برای ارتقای کیفی دانش و مهارت‌ها.
  • ظرفیت‌سازی در اوقات فراغت: بهره‌برداری از توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و شبکه‌های تخصصی در ایام فراغت برای غنی‌سازی برنامه‌ها.
  • احیای حس مالکیت جمعی: گشودن هوشمندانه درهای مدارس به روی اصناف، انجمن‌ها و عموم جامعه برای خلق حس تعلق جمعی و تقویت مفهوم «مدرسه‌ی ما، خانه‌ی دوم محله».

ج) مولدسازی دارایی‌ها و ارتقای بهره‌وری اقتصادی: این بند بر مدیریت هوشمندانه و خلق ارزش افزوده از دارایی‌های موجود تأکید می‌کند:

  • مدیریت بهینه‌ی دارایی‌های راکد: استفاده‌ی هوشمندانه از موقعیت‌های مکانی ممتاز و فضاهای بالقوه برای ایجاد ارزش افزوده.
  • خلق منابع پایدار: تدوین برنامه‌های بلندمدت برای خلق جریان‌های درآمدی پایدار و غیردولتی برای خودگردانی مدارس.
  • الگوی خودگردانی موفق: الگوبرداری از تجربیات موفق مدیریت دارایی‌ها در مدارس دینی، حوزه‌ها و مساجد در تأمین منابع.
  • تعامل نهادی برای نوسازی: تعامل و مذاکره‌ی استراتژیک با شهرداری‌ها و نهادهای خدمات‌رسان برای بهسازی و ارتقای تأسیسات و فضاهای آموزشی.

د) هم‌افزایی ساختاری و همگرایی بین‌دستگاهی: ضرورت دارد سازوکارهای قانونمند برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تمامی نهادهای هم‌راستا ایجاد شود:

  • سرمایه‌گذاری مشترک با رسانه: همکاری استراتژیک با صدا و سیما در تولید و پخش محتوای آموزشی غنی و فراگیر.
  • شبکه‌ی سلامت محلی: همکاری عملی با وزارت بهداشت برای تبدیل مدارس به پایگاه‌های فعال سلامت محله، نه فقط در زمان بیماری.
  • کانون رخدادهای مثبت: تبدیل مدارس به کانون رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و پایگاهی برای فعالیت‌های مشترک محله‌ای.

ملزومات راهبردی برای موفقیت در گذار

  • توانمندسازی عناصر تحول‌آفرین: آموزش مدیران و معلمان در مهارت‌های ارتباطی، تعامل با جامعه، مدیریت پروژه و جذب منابع مالی و انسانی.
  • دگردیسی هویت مدرسه: تغییر نقش مدرسه از نهادی صرفاً آموزشی به یک نهاد فرهنگی-اجتماعی پویا که در تمامی ساعات و روزهای هفته، طیف وسیعی از خدمات اجتماعی، فرهنگی و مهارتی را به جامعه‌ی محلی ارائه می‌دهد.

اگر مدیران ارشد آموزش و پرورش، از یک نگرش اقتصادی-فرهنگی یکپارچه برخوردار شوند و از ظرفیت‌های متراکم سرمایه‌ی اجتماعی، سمن‌ها، تشکل‌ها و نهادهای هم‌سو به شکلی هوشمندانه و شجاعانه بهره‌برداری کنند، بسیاری از کمبودهای مادی و نیازهای حاشیه‌ای سیستم مرتفع خواهد شد و آموزش و پرورش از چرخه‌ی رنج بی‌مهری خارج می‌شود.

درمان این چالش دیرینه، تنها به دست مدیرانی کارآمد، هوشمند، شجاع و آینده‌نگر میسر است که با تزریق خرد جمعی و مدیریت مشارکتی به‌جای مدیریت منفرد، این امانت گران‌بها را به اوج شکوفایی و خدمت‌رسانی برسانند. در نتیجه، می‌توان آموزش و پرورش را با هزینه‌ی عملیاتی کمتر و کیفیتی برتر اداره کرد؛ به شرط آنکه حکمرانی مشارکتی را جایگزین مدیریت بوروکراتیک کنیم و از پتانسیل عظیم سرمایه‌ی اجتماعی کشور نهایت بهره را ببریم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه