یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش قیمتی که برخی شرکتها در بعضی مدلها اعمال کرده اند، بار قانونی دارد و حتما شرکتها ضوابطی را برای این افزایش قیمت پشت سر گذاشته اند، گفت: وزارت صمت باید وعده و وعیدهایی متناسب با واقعیتها بدهد. هر وعده بزرگی که داده می شود و عملی نمی شود، نتیجه آن این است که بلافاصله بازار واکنش نشان می دهد و قیمت خودرو گران می شود.
سال نو بازار خودرو، از بهارش پیدا بود!؟
بابک صدرایی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با جماران با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار در روزهای گذشته، تلاطم در نرخ ارز را دلیل افزایش تصاعدی در قیمت خودرو دانست و اظهارداشت : به طور معمول ما در فروردین ماه شاهد کاهش قیمت ها بودیم، چرا که خودور از تب و تاب قیمت شب عید خارج می شد و اثر دلالی و سوء استفاده های شب عیدی کاهش می یافت، در فروردین ماه خودرو نسبت به اسفند، مقدار کمی کاهشی هم می شد. اما اکنون که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم که باعث شده بازار خودرو هم حرکت کند و روند قیمت خودروها افزایشی باشد.
وی یادآورشد: خیلی از خودروهای شرکتی با دلار زیر 57 یا 58 هزار تومان بسته شده اند، اما اکنون با این افزایش قیمت دلار، همه شرکتها به دنبال افزایش قیمت هستند و خودروهای مونتاژی خیلی شدیدتر از خودروهای داخلی افزایش قیمت داشته و دارند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش قیمتی که برخی شرکتها در بعضی مدلها اعمال کرده اند، بار قانونی دارد، گفت: حتما شرکتها یکسری ضوابطی را برای افزایش قیمتهایی که داشته اند پشت سر گذاشته اند، اما وزارت صمت باید اعلام کند درباره افزایش قیمت ها چه واکنشی خواهد داشت و چه پاسخی دارد.
زیان انباشته خودروسازان داخلی اجازه تولید قابل توجه را نمی دهد
صدرایی به سیاستهایی که برای تنظیم بازار خودرو از سوی وزارت صمت اعلام می شد از جمله مساله واردات خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه خودروسازان داخلی با زیان انباشته بالایی روبه رو هستند و به نظر می رسد این وضعیت، اجازه افزایش تولید قابل توجه را به این دو شرکت نخواهد داد، یادآورشد: خودروهای وارداتی در سگمنتی (رده) نیستند که بتوانند با محصولات زیر 700 میلیون تومانی داخلی رقابت کنند و این بخش از بازار را نمی توان با این واردات تنظیم کرد.
افزایش واردات در صورت افزایش نرخ ارز، خودروها را گران تر می کند
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اولین نکته در واردات خودرو یا قیمت آن، با مسائل سیاسی و کلان اقتصاد کشور مرتبط است و قیمت ارز در آن نقش آفرینی می کند. هر میزان هم واردات داشته باشیم و حتی اگر بیشتر از تقاضا هم خودرو وارد کنیم، اگر نتوانیم قیمت ارز را کنترل کنیم، خودرو ارزان نمی شود و بلکه گران تر خواهد شد. بنابراین مساله اول، مساله ارز است.
وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو با شیوه ای که تاکنون پیش رفته، پاسخگو نیست و خود عاملی برای افزایش قیمت خودرو بوده است، ادامه داد: تعدادی خودرو وارد می کنند و سامانه ای برای آن ایجاد کرده اند، همان بلایی که بر سر خودروهای تولید داخل آورده اند، درباره واردات هم اعمال کرده اند. قیمت کارخانه و بازار تفاوت زیادی دارد و مردم به راحتی به خودروها دسترسی ندارند و حتما در سامانه ای باید این خرید انجام شود. همین مسائل درباره خودروهای وارداتی هم انجام شده و نتیجه که ماحصل دخالت دولت است، این بوده که در سامانه خودرویی با قیمت پایین تر عرضه می شود، اما خودرو تنها برای تعداد اندکی که از قبل در سامانه ثبت نام کرده اند قابل دسترسی است.
این شیوه واردات خودرو، خود عامل گرانی است
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: مثلا به 20 هزار نفر امکانی داده می شود که تقاضای 300 هزار نفری درباره آن وجود دارد! روشن است که این خودرو بعد از دریافت، در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتری فروخته خواهد شد. این شیوه رفتار درباره واردات خودرو، خود عامل گرانی خودرو است.
صدرایی خاطرنشان کرد: باید دید واردات خودرو در سال جاری چگونه پیش خواهد رفت، ضمن اینکه مباحث مهمی از جمله انتخابات آمریکا نیز پیش روی قرار دارد که باید بررسی شود دولت متناسب با آن چه اندازه آزادی عمل برای واردات خودرو خواهد داشت. آیا به شرایطی خواهد رسید که ارز کافی اختصاص دهد و بدون وجود مشکل خاصی واردات کند، یا اینکه ممکن است دولت به این نتیجه برسد که ارز را صرف امور دیگری کند و به واردات خودرو تخصیص ندهد و همان سیاست انتقباضی را در پیش بگیرد. در این شرایط واردات خودرو متوقف می شود و یا به حداقل ممکن می رسد.
وزارت صمت وعده و وعیدهایی متناسب با واقعیتها بدهد
این کارشناس صنعت خودرو گفت: عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که می تواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، در تعیین وضعیت بازار مهم است. اما با توجه به تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاری و شرایط کلی کشور بعید به نظر می رسد در سال جدید نیز واردات به صورت مرتب انجام شود. در شرایط فعلی، وزارت صمت باید وعده و وعیدهایی متناسب با واقعیتها بدهد.
صدرایی تاکید کرد: نتیجه هر وعده بزرگی که می دهند و عملی نمی شود، این است که بلافاصله بازار واکنش نشان می دهد و قیمت خودرو گران می شود. علاوه بر آن، برای کنترل وضعیت بازار، باید سیستمهای کنترلی را به حداقل برسانیم تا توزیع خودرو به درستی انجام شود. مشکل کشور ما تنها تولید نیست و ما در توزیع نیز مشکلاتی داریم. سیستم توزیع، نظم بازار را به هم می زند و قیمتها را افزایش می دهد.