ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

حال خوش سلامت خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۲

اترک/ تکمیل مرحله نخست بیمارستان شهرستان مرزی رازوجرگلان، تجهیز بیمارستان‌های اسفراین و شیروان به امکانات درمانی پیشرفته، جذب ۵۳ پزشک متخصص و بهره‌برداری از بخش پذیرش بیماران خارجی بخشی از خدمات دولت برای بهبود شاخص‌های بهداشت و سلامت خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ بود.

کمبود تجهیزات، فعال نبودن برخی بخش های درمانی و نبود بیمارستان در برخی شهرستان های خراسان شمالی دغدغه ای است که همواره وجود داشته است.

 

فعال نبودن برخی بخش ها و فرسودگی تجهیزات در شهرهای این خطه از شمال شرق کشور به حدی است که شهروندان حتی برای برخی خدمات ساده درمانی نیز راهی استان های همجوار می شود.

 

خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های کم برخوردار سال‌هاست که از کمبود و فرسودگی آن رنج می‌برد، به گونه‌ای که بیماران کلیوی همواره در صف انتظار دیالیز بودند و بیماران سرطانی نیز به دلیل نبود تجهیزات برای درمان راهی پایتخت و کلانشهرها می‌شدند.

 

جدای از این کمبودهای درمانی، هنوز رازوجرگلان بیمارستانی ندارد و اهالی این شهرستان مرزی برای درمان به مرکز خراسان شمالی مراجعه می کنند که این امر به معنای فاصله معنادار این خطه با دیگر استان در شاخص های بهداشتی و درمانی است.

 

دولت سیزدهم نیز در سال ۱۴۰۲ برای کم کردن این فاصله اقدامات امیدبخشی را انجام داده که بیان آن خالی از لطف نیست.

 

تجهیز مراکز درمانی به ۲۵ دستگاه دیالیز

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی می گوید: مراکز درمانی استان با هدف ارایه خدمات بهتر به بیماران کلیوی در سال گذشته به ۲۵ دستگاه جدید دیالیز مجهز شد.

 

دکتر جواد شاهین فر می افزاید: این دستگاه ها برای توسعه مراکز دیالیز امام حسن (ع) بجنورد، بیمارستان امام علی (ع) بجنورد، بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان و راه اندازی مراکز دیالیز راز و جرگلان و بیمارستان جاجرم اختصاص یافت.

 

وی ادامه می دهد: پیش از این سه مرکز بیمارستان امام علی(ع) بجنورد، بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان و مرکز درمانی جوادالائمه(ع) دیالیز بیماران استان را انجام می دادند.

 

به گفته شاهین فر؛ اکنون ۳۰۸ بیمار دیالیزی زیرپوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.

 

تجهیز به دومین شتاب‌دهنده درمان بیماران سرطانی

 

شاهین فر در ادامه می‌گوید: خراسان شمالی پارسال مجهز به یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی استان با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار شد.

 

وی بیان می‌کند: پیش از این تنها یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی در خراسان شمالی وجود داشت که پاسخگوی درمان بیماران خاص سرطانی نیازمند پرتودرمانی و با وزن بالا نبود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می افزاید: این دستگاه شتاب‌دهنده جزو پیشرفته ترین دستگاه ها است که برای درمان بیماران سرطانی در بیمارستان امام علی(ع) بجنورد راه اندازی شده است.

 

شاهین فر ادامه می دهد: اینک حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی در خراسان شمالی وجود دارد که راه‌اندازی این دستگاه گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات و دردهای بیماران سرطانی استان است.

 

اختصاص ۲ دستگاه «ام آر آی» و «سی تی اسکن»

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه می‌گوید: ۲ دستگاه تصویر برداری ام آر آی و سی تی اسکن از محل اعتبارات بانک جهانی به مراکز درمانی استان اختصاص یافت.

 

عبدالله کبریایی می‌افزاید: این دستگاه‌های پیشرفته به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال در بیمارستان‌های امام حسن(ع) بجنورد و بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شیروان راه اندازی خواهد شد.

 

وی می‌گوید: این دستگاه‌ها محصول شرکت‌های فیلیپس و زیمنس از پیشرفته‌ترین دستگاه موجود در کشور است که قابلیت حمل بیمار در وزن‌های بالا را دارد و با ورود این تجهیزات به بیمارستان‌های استان چالش تصویر برداری بیماران وزن بالا مرتفع می‌شود.

 

بهره برداری از بخش پذیرش بیماران خارجی

 

بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی امام حسن(ع) شامل مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در گستره حدود ۳۰ هزار متر مربع زیربنا ساخته شده است که تاکنون از ظرفیت این مرکز درمانی در حوزه گردشگری سلامت به خوبی استفاده نشده است.

 

ظرفیتی که بهره گیری از آن بی تردید فرصت‌های شغلی و درآمدزایی خوبی برای خراسان شمالی خواهد داشت و در این راستا دولت سعی در فعال سازی بخش «آی پی دی» در بیمارستان های مجهز استان ها دارد.

 

برای نخستین بار سال گذشته بخش آی پی دی (پذیرش بیمار بین المللی) بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد در آیینی با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان خراسان شمالی به بهره‌ برداری رسید.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: بخش آی پی دی بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد اکنون با هشت تخت آماده ارایه خدمت به بیماران بین‌المللی است.

 

شاهین فر می افزاید: بی تردید بهره برداری از این بخش نقش موثری در ارتقا و توسعه گردشگری سلامت خراسان شمالی خواهد داشت.

 

وی با اشاره به بهره برداری از مرکز اکوکاردیوگرافی بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد نیز می گوید: این طرح در مساحت ۲۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال سال گذشته تکمیل شد.

 

تجهیز اسفراین به دستگاه پیشرفته «ام آر آی»

 

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین می گوید: این دستگاه «ام آر آی» از به روز ترین تجهیزات درمانی و دارای بورد تونل ۷۰ برای کاهش ترس بیماران است.

 

حمیدرضا شرکا می افزاید: این دستگاه‌ محصول شرکت‌ زیمنس از پیشرفته‌ترین دستگاه موجود در کشور است و قابلیت حمل بیمار در وزن‌های بالا را دارد.

 

وی ادامه می دهد: سرعت انجام «ام آر آی» در این دستگاه تا ۵۰ درصد است و با بهره برداری از آن چالش تصویر برداری بیماران وزن بالا در اسفراین مرتفع می‌شود.

 

بهره برداری از بخش «ام آر آی» شیروان

 

افتتاح بخش «ام آر آی» برای شهرستانی که سال های سال برای بهره مندی از آن راهی مرکز استان و یا استان های همجوار می شدند بسیار حائر اهمیت است و بی تردید امید مردم را برای بهره‌مندی از عدالت در سلامت دوچندان کرده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص می گوید: با توجه به فراهم شدن شرایط استقرار دستگاه ام آر آی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) شیروان برای نخستین بار این بخش در این شهرستان راه‌اندازی و مردم شیروان و شهرهای مجاور از مزایای این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

 

شاهین فر می افزاید: برای بهره برداری از این بخش درمانی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و از مزیت‌های راه‌ اندازی این بخش تسهیل ارایه خدمت به مردم شهرستان و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران است.

 

تکمیل فاز نخست بیمارستان رازوجرگلان

 

شهرستان رازوجرگلان با ۶۲ هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰ کیلومتری آن تا شهرستان مانه و سملقان و یا بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.

 

مدیر فنی طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این خصوص می گوید: عملیات ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی رازوجرگلان در زیربنای هفت هزار و ۷۳۰ متر مربع از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

 

محمود اسماعیلی می افزاید: فاز نخست این طرح درمانی تکمیل شده و اردیبهشت ماه امسال بهره برداری خواهد شد.

 

وی ادامه می دهد: تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای بیمارستان رازوجرگلان هزینه شده و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

مدیر فنی طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی یادآور می شود: با تخصیص کامل اعتبارات بیمارستان رازوجرگلان در تیرماه ۱۴۰۴ برای خدمات رسانی به مردم این منطقه مرزی بهره برداری خواهد شد.

 

شهرستان رازوجرگلان هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای سه بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.

 

جذب ۵۳ پزشک متخصص

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی می گوید: این نیروهای متخصص با تعامل سازنده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و پیگیری‌های مستمر در سطح وزارت متبوع جذب شده است.

 

وی می افزاید: این نیروهای متخصص درمانی در رشته های ارتوپدی، بیماری‌های داخلی، آسیب شناسی، بیهوشی، قلب و عروق، زنان و زایمان، کودکان، جراح عمومی، رادیولوژی، روانپزشک، گوش و حلق و بینی، بیماری های عفونی، جراح کلیه و مجاری ادراری، جراح مغز و اعصاب، چشم پزشک، رادیوآنکولوژی و بیماری های پوستی به کارگیری شدند.

 

شاهین فر با تاکید بر توزیع عادلانه خدمات پزشکی و درمانی در سطح استان، بیان می کند: مراکز درمانی مناطق محروم خراسان شمالی طی عملکرد دولت از ۲ پزشک متخصص در رشته های داخلی، زنان و زایمان و کودکان بهره مند شدند.

 

وی با اشاره به فراهم کردن شرایط ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، می گوید: پیش از این میزان ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار استان کمتر از ۱۵ درصد بود که با ایجاد مشوق های مالی و شرایط کاری بهتری این رقم در دولت سیزدهم به ۲۱ درصد افزایش یافت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه