براساس دادههایی که در سالنامه آمار تجارت خارجی کشور در وبسایت گمرک منتشر شده در سال گذشته ترکیه پس از چین و عراق سومین مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده است و ارزش صادرات ایران به این کشور در این سال به 7 میلیارد و 638 میلیون دلار رسید. همچنین ارزش واردات ایران به ترکیه در این سال 6 میلیارد و 157 میلیون دلار بود و ترکیه پس از امارات و چین بیشترین واردات کالا را به ایران دارد.
ارقام نشان میدهد که حجم تجارت بین دو کشور تفاوت چندانی ندارد و حجم صادرات از ایران به ترکیه یک میلیارد و 481 میلیون بیشتر از واردات است.
مهرداد سعادت دهقان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا ارزش 7 میلیاردی صادرات ایران به ترکیه و بالاتر بودن ارزش صادرات ایران نسبت به واردات را تایید کرد و توضیح داد: صادرات 7 میلیاردی در حالی صورت گرفته که ترکیه در سال 2022 میلادی 300 میلیارد دلار واردات داشت. پتانسیل صادرات ایران به ترکیه 15 میلیارد دلار و بیش از دو برابر حجم کنونی است. همچنین قابل توجه است که حجم زیادی از واردات کالا به ترکیه شامل مواد اولیه میشود.
وی افزود: در همین حال تجارت ایران با ترکیه هم مانند تجارت ایران با دیگر طرفهای تجاری آن به گونهای است که ایران بیشتر مواد اولیه صادر و محصول نهایی وارد میکند. در نتیجه در تجارت ایران و ترکیه، ترکها عملکرد بهتری داشتهاند.
رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: تجارت ایران با ترکیه در یک روند رو به رشدی پیش میرود، با این حال منتظر هستیم در ماه آینده سفر رئیس جمهور به ترکیه انجام و کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در کشور ترکیه برگزار شود.
سعادت اضافه کرد: برگزاری این کمیسیون تاثیر ویژهای بر تجارت دو کشور دارد. کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سنوات گذشته بسیار فعالتر از امروز بود، اما در دولت آقای رئیسی وظایف کمیسیون یادشده به وزارت مسکن، راه و شهرسازی واگذار شد و این اتفاق عملکرد آن را با کندی روبهرو کرد، به طوری که در سال گذشته این کمیسیون برگزار نشد در حالی که باید سالانه یک بار در ایران و یک بار در ترکیه برگزار و چالشها در آن بررسی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنادر ترکیه مانند ازمیر، مرسین و بنادر استانبول واسطه خوبی برای ورود انواع کالا به ایران و صدور انواع کالای ایرانی در بازارهای جهانی هستند. در شرایطی که ایران تحریم هست از بنادر این کشور به عنوان واسطه صادراتی و از صرافیها برای تبادلات مالی بهره میبرد.
بیشترین کاهش قیمت، مربوط به کدام خودرو بود؟
معاونت صنایع حملونقل وزارت صمت، گزارشی از کاهش خودروهای پرتیراژ در بازار خودروی کشور ارائه کرده که آن را نتیجه اصلاح قیمت خودروها در فروردین ماه سال جاری (پس از نزدیک به یک ماه و نیم ثابت ماندن قیمت کارخانهای محصولات) دانسته است.
به گزارش اترک و به نقل از ایسنا، براساس گزارشی که اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، اعلام شده که افزایش قیمت کارخانهای خودرو در اواخر اردیبهشتماه توسط مرجع قیمتگذار، زمینه کاهش قیمتها در بازار را فراهم کرده است.
در گزارش معاونت حمل ونقل وزارت صمت در تحلیل بازار خودروها تاکید شده است که کاهش محسوس قیمتها در بازار خودرو کشور، همراه با رشد قیمت کارخانهای محصولات خودروسازان در اردیبهشت ماه توسط شورای رقابت رقم خورده و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از زمان اصلاح قیمت کارخانهای توسط شورای رقابت در اردیبهشت ماه سال جاری با افت محسوسی در بازار مواجه شده است.
براساس این گزارش، خودروهای تولید داخل از ابتدای سال گذشته در بازار حدود ۵۲ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است اما روند بازار خودرو از ۲۱ فروردین ماه امسال (از زمان رشد قیمت خودرو به تصمیم شورای رقابت) شکل دیگری به خود گرفت؛ بهگونهای که طبق جدول قیمتی که این معاونت وزارت صمت منتشر کرده است، در مدت مذکور بهای خودروهای مونتاژی ۳۱.۵ درصد و قیمت محصولات داخلی ۲۱.۳ درصد کاهش را ثبت کرده است.
کدام خودرو بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرد؟
براساس آنچه که در گزارش وزارت صمت آمده است، قیمت ۱۸ خودروی داخلی و مونتاژی در دو بازه زمانی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون و همچنین از زمان افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت (۲۹ فروردین ماه سال جاری) تاکنون بررسی شده است.
طبق این گزارش قیمت KMC T۸ کرمانموتور پیش از قیمتگذاری جدید محصولات خودروسازان دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده که پس از اصلاح قیمتها در اردیبهشت سال جاری، روند نزولی به خود گرفت؛ به طوری که طبق بررسیهای وزارت صمت قیمت این خودرو هم اکنون به یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان رسیده است؛ براساس این گزارش این خودرو بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است.
لاماریایما گروه صنعتی آرینموتور دیگر خودرویی است که بعد از KMC T۸ بیشترین افت قیمت را تجربه کرده و در بازه زمانی مذکور از دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است محاسبات حاکی از کاهش ۳۶ درصدی قیمت این خودرو است.
همچنین دیگنیتی پرایم گروه خودروسازی بهمنموتور، از دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان رسیده و افت ۳۵ درصدی قیمت را نشان میدهد.
خودروهای داخلی اما تقریبا کمتر از محصولات مونتاژی افت قیمت را تجربه کردهاند؛ بیشترین کاهش قیمت در محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، مربوط به پژو ۲۰۷ پانورامای دندهای است که بهای آن از ۸۸۲ میلیون به ۶۵۴ میلیون تومان رسیده است و بدین ترتیب افت ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.
پس از انتشار گزارش معاونت صنایع حملونقل وزارت صمت، سپهر دادجوی توکلی-سخنگوی شورای رقابت- در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:
''گزارش وزارت صمت از تاثیر مصوبات شورای رقابت در بازار خودرو؛ این گزارش مفصلی است از معاونت حملونقل. هدف نخست دستورالعمل تعادل عرضه و تقاضا در است بوده است؛ بنظر میرسد گام نخست علیرغم تمام هجمهها در بازار تاثیر داشته است.''