ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

صدای دست

تو عمق صدایم را در دستانم می بینی و هر موج آن را لمس می کنی و صدا در گوش تو یعنی همان نگاهی که در چشم دیگران است.

غمگین مباش ازاینکه آوای زیبا و حتی پر درد دنیا را نمی شنوی تو بدون صدا دنیا را درک کردی ، صدایت در دستانت است و صداها را نیز با زبان اشاره و دستان دیگر گویی می شنویی.

صدای سکوتت را چون هر روز در چشمانت زمزمه کن و با دلت با من سخن بگو که تو را در ژرفای احساسم جای می دهم.
چشمانت را ببند و یقین داشته باش هرآنچه صدای دلنشین است را در اعماق وجودت در می یابی.

گاهی حتی یک دست هم صدا دارد به شرطی که همه زبان اشاره را بلد باشند و بدانند چگونه باید با افراد کم شنوا و ناشنوای جامعه خود ارتباط برقرار کنند.

در گوشه ای از خیابان چندین نوجوان ناشنوا را دیدم که با زبان اشاره با هم صحبت می کردند ، شیطنت هایی با هم دیگر داشتند و شوخی می کردند، چه آرام شیطنت دارند ، شوخی و شیطنت آنان نیز در سکوت است.

با تکان دادن دست‌هایش با آنها سخن می‌گفتند و زبان یکدیگر را به خوبی متوجه می‌شدند اما من با وجو اینکه یک ربعی به‌ آنان نگاه کردم اما چیزی عایدم نشد.
در مراکزی که کودکان کم شنوا و ناشنوا هستندبرخلاف دیگر مراکز نگهداری از کودکان که سرشار از همهمه و سرو صدای کودکانه است، دختران و پسران خردسال، در سکوتی محض، همه چیز را با اشاره دست‌های کوچک خود می خواهند، هرچند که آنها با دریافت‌های قلبی خود چیزهایی را می‌شنوند که دیگران از درک آنها ناتوانند.
ماجرای ناشنوایی و کم شنوایی هرکدام از این کودکان داستان جدایی دارد، یکی از ازدواج فامیلی والدینش، آن دیگری به خاطر حادثه و هر کدام بنا به اتفاقی دچار نقص شده‌اند.
فرقی نمی‌کند که علتش چه باشد مهم این است که در دنیای این کودکان همه چیز بی صداست و آن همه جنب و جوش شهری یا صدای زیبای طبیعت همه و همه فقط یک صدا برای آنها دارد، سکوت.

اشتغال بزرگترین مشکل ناشنوایان 

هر چند که دوران کودکی و نوجوانانی گروه ناشنوایان به سختی می گذرد اما بزرگترین چالش آنان حتی با دانش اموخته شدن از دانشگاه ها و کسب مهارت از کسب و کارها بیکار هستند و جامعه برای کار کمتر به این قشر اعتماد دارد این در حالی است که این گروه حتی توانمندی های بالایی نیز دارند که می توانند در کارخانه ها و کارگاه هایی که سر و صدا زیاد است به راحتی اشتغال داشته باشند و حتی به دلیل اینکه نمی شوند در کار تمرکز بیشتری دارند.

سازمان بهزیستی در بحث اشتغال گروه هدف به کارفرمایان وام ، تسهیلات کم بهره، پرداخت حق بیمه سهم نیروی انسانی و حتی بخشی از حقوق را پرداخت می کند که می طلبد کارفرمایان باید از ین فرصت استفاده کنند و با توجه به توانمندی و شرایط کار از گروه معلولان و به ویژه کم شنوا و ناشنوا استفاده کنند چرا که این قشر باید در جامعه توانمند شوند و به حال خود رها نشوند.

یکی از کم شنوایان شهرستان بجنورد گفتهزینه‌های تامین وسایل کمک شنوایی برای خانواده‌ها سخت است چرا که در طول سال برای تهیه سمعک، باطری سمعک و سایر تجهیزات دچار مشکل می‌شوند.

ناشنوایی یکی از معلولیت های پنهان است که گفته می شود سالانه در کشور تعداد زیادی نوزاد با این مشکل متولد می شوند.
ناشنوایان برای رفع نیازهای ابتدایی خود از جمله اشتغال و تحصیل مشکل دارند و روز جهانی ناشنوایان فرصتی است تا به نیازهای این افراد که در کنار ما زندگی می کنند و صداهایشان شنیده نمی شوند بیشتر توجه کنیم.

ارتباطات ناشنوایان بر اساس تصاویر و برداشت ها و یک زبان مخصوص اشاره ای است که بیشتر مردم عادی از آن بی اطلاعند، زبانی که فرهنگ لغات خاص و لب خوانی که بین ناشنوایان رایج بوده و مختص خود آنهاست و بهتر است که در طول این هفته عموم مردم با آن کمی بیشتر آشنا شوند.


یک کارشناس شنوایی شناسی گفت: ناشنوایی نوعی معلولیت پنهان است و عوامل مختلفی در بروز آن موثر می باشد.
صادق رحمانی افزود: ژنتیک یکی از عوامل ایجاد ناشنوایی در کودکان است.
وی افزود: نسبت فامیلی والدین، مصرف بعضی از داروهای خاص و قرار گرفتن در معرض اشعه های عکسبرداری در دوران بارداری به ویژه زمان تشکیل گوش که از سه ماهگی آغاز می شود باعث ایجاد جهش و ناشنوایی در کودک است.
وی اظهار داشت: ابتلای مادر به برخی بیماری ها نیز بر ایجاد اختلال در سیستم شنوایی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اهمیت تشخیص سریع این معلولیت گفت: تشخیص سریع و توانبخشی به موقع در سن بحرانی زمان آموزی در سه سالگی اولین اقدام در راستای کاهش و درمان کم شنوایی است.
وی استفاده از سمعک یا کاشت حلزون را از اقدامات اولیه توانبخشی برای تقویت روند زبان آموزی ذکر کرد.
رحمانی بابیان اینکه لب خوانی و اشاره تمامی نیازهای ارتباطی کم شنوایان و ناشنوایان را برطرف نمی کند اظهار داشت: در صورت عدم برقراری ارتباط صحیح فرد ناشنوا با جامعه این فرد دچار افسردگی وگوشه گیری خواهد شد.

حدود سه هزار کم شنوا و ناشنوا در خراسان شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و 722 کم شنوا و ناشنوا زیر پوشش این سازمان حمایتی هستند

محسن توحیدی مقدم به هشتم مهر ماه روز جهانی ناشنوایان اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع این تعداد حدود 10 درصد ماهانه مستمری دریافت می کنند و سایر از خدمات این نهاد حمایتی بهره مند هستند.

وی، اشتغال را از مهمترین مشکلات ناشنوایان استان دانست و افزوداز آنجایی که این افراد تمرکز بیشتری نسبت به کار دارند، بازدهی این قشر در برخی از مشاغل از افراد عادی بیشتر است و از کارفرمایان تقاضا می شود که ناشنوایان را حمایت کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ناشنوایان می توانند در مراجعه به دستگاه ها، سازمان ها و حتی دادگاه از کانون ناشنوایان استان درخواست مترجم کنند و این شرایط به خوبی در استان فراهم است.

وی با بیان اینکه به تمامی سازمان ها و ارگان ها فراخوان آموزش زبان اشاره ارسال شده است، افزود: داوطلبان می توانند در این خصوص آموزش لازم را فرا گیرند و به زبان اشاره مسلط شوند که در زمان نیاز با افراد ناشنوا در اداره و دستگاه های مربوط به خود ارتباط برقرار کنند.

توحیدی مقدم افزود: قانون استخدام سه درصد معلولان در تمام دستگاه‌ها لازم الاجرا بوده و شامل انواع استخدام شرکتی، پیمانی، قراردادی و قطعی است و خوشبختانه با متمرکز شدن استخدامی ها این قانون در استان به خوبی عملیاتی شده است.

وی افزود: مشوق های بیمه ای و مالیاتی برای کارفرمایانی که از جامعه هدف بهزیستی حمایت می کنند در نظر گرفته شده است و صاحبان کارگاه ها و واحدهای تولیدی از این فرصت برای به کارگیری معلولان و ناشنوایان استفاده کنند.

وی در بخش دیگیر از سخنانش بر غربالگری نوزادان در زایشگاه و کودکان سه تا پنج سال تاکید کرد و افزود: تمامی کودکان بعد از تولید زیر پوشش طرح غربالگری قرار می گیرند و از خانواده های دارای کودک سه تا پنج سال می خوایهم که بریا شنوا سنجی فرزندان به مراکز مراجعه کنند.

توحیدی مقدم خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کاهش شنوایی فراوانترین نقص حسی در انسان است و این اختلال باعث مشکلات گفتاری و یادگیری نیز می شود، این طرح جهت نوزادان زیر یک ماه به اجرا در می آید.

وی تصریح کرد: این سازمان خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، کاشت حلزون، پرداخت هزینه های سمعک و سایر موارد را برای این گروه هدف ارایه می دهد که در سال گذشته ۴۰۵ سمعک با اعتبار ۶ میلیارد ریال برای ناشنوایان خریداری و در بین آنان توزیع شد.

وی افزود: در نیمه نخست امسال نیز ۶۵۰ سمعک با ۲۰۰ میلیار ریال اعتبار خریداری و در اختیار گروه هدف قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکزی در بجنورد با ظرفیت ۵۰ نفر ایجاد شده است و به گروه هدف خدمت ارایه می دهد افزود: خانواده های دارای کودکان ناشنوا و کم شنوا در این مرکز پذیرش خواهند شد و علاوه بر آموزش به کودکان خانواده ها نیز برای یادگیری زبان اشاره و سایر ارتباطات آموزش خواهند دید که کودکان سه تا ۶ سال در این مرکز جذب خواهند شد.

توحیدی مقدم افزود: در این خانه ها یک تیم شامل کارشناسان شنوایی، گفتار درمانی، مربی روانشناس و مربی ورزش حضور دارند و کودکان را مورد ارزیابی قرار می دهند و خانواده نیز آموزش لازم را فرا می گیرد.

وی با بیان اینکه یک کانون ناشنوایان نیز در بجنورد فعال است گفت: سازمان بهزیستی با این کانون تفاهم نامه دارد که در ازای آموزش به گروه هدف و ارایه خدمت به ناشنوایان برای دریافت انواع خدمات از سازمان ها و دستگاه ها هزینه پرداخت می کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی افزود: افراد کم شنوا و ناشنوا اگر برای حضور در اداره ها نیاز به رابط دارند، می توانند از این کانون خدمت رایگان دریافت کنند.

وی اظهار کرد: از اقشار مختلف جامعه می خواهیم در صورت علاقه مندی در آموزش های این کانون در خصوص مترجمی افراد کم شنوا و ناشنوا شرکت کنند و پس از کسب مهارت با این کانون همکاری لازم را داشته باشند.

توحیدی مقدم بر غربالگری نوزادان برای تست شنوایی تاکید کرد و افزود: اینک در استان ۱۰ دستگاه غربالگری وجود دارد و تمامی کودکانی که در زایشگاه متولد خواهند شد، پوشش داده می شوند.

وی افزود: پارسال ۱۳ هزار و ۱۳۴ نوزاد در طرح غربالگری پوشش داده شد که ۱۷۸ نوزاد که به نوعی مشکلات شنوایی داشتند به مراحل درمان ارجاع داده شدند که در نهایت ۲۲ نفر سمعک دریافت کردند و ۱۵۶ نفر نیز موارد های تخصصی از جمله عمل جراحی و سایر موارد به مراکز ارجاع داده شدند.

وی گفت: در این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای سمعک از سوی سازمان هزینه شد و همچنین یک دستگاه غربالگری نیز با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار خریداری و تحویل مرکز جاجرم شد.

توحیدی مقدم تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز ۶ هزار و ۱۰۰ نوزاد زیر پوشش طرح غربالگری قرار گرفته اند، امسال نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید سمعک و پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید دستگاه غربالگری مرکز طرف قرار داد هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۸۵۳ کودک سه تا پنج سال نیز در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۸۱ نفر برای درمان به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند که در این بازه زمانی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای کاشت حلزون هزینه شد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه