ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وی ای آر، نماد عدالت در مستطیل سبز

تیم ملی ایران در دومین بازی خود با ولز، بهترین نتیجه تاریخ مسابقات جام جهانی را بدست آورد. فارغ از مباحث فنی و تخصصی فوتبال، آنچه در این بازی مغفول ماند، تاثیر دوگانه کمک داور ویدئویی در نتیجه بازی بود. دو بار از کمک داور ویدئویی استفاده شد که در اتفاق اول، گل ایران به ولز، بدلیل خطای آفساید، مردود اعلام شد و در صحنه خطای دروازه بان ولز روی مهاجم ایران هم منجر به اخراج دروازه بان آنها گردید.

از سال ۲۰۱۶ که فیفا، شروع به کار آزمایشی کمک داور ویدئویی را اعلام کرد، فوتبال در کشورهای مختلف از این نماد عدالت، استقبال کرد و اولین بار در یک مسابقه رسمی در استرالیا، رونمایی شد.

آمدن این تکنولوژی به فوتبال ایران اما، فراز و نشیب های زیادی دارد و آخرین وعده در این مورد، به بازی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی بر می گردد. مهرشاد ماجدی که سرپرست فدراسیون فوتبال بود، از مذاکره با چهار شرکت برای اجرای وی ای آر در ورزشگاه خبر داد و حسین عسگری، رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون هم مصاحبه کرد و مدت زمان یک ساله را برای اجرای کمک داور ویدئویی، پیش بینی نمود.

اجرای این سیستم در ورزشگاه ها، مستلزم داشتن زیرساخت‌های متعددی است که فارغ از تکنولوژی و نصب دوربین های مختلف، تجهیز اتاق مخصوص و راه اندازی آن توسط شرکت های مورد تایید فیفا، آموزش داوران هم جزو مسائل اصلی استفاده از آن است.

آن طور که مسئولان فوتبال در ایران می گویند، هزینه استفاده از کمک داور ویدئویی در هر بازی، بالغ بر ۷ تا ۸ میلیارد تومان است و ظاهرا باشگاه های حاضر در لیگ برتر هم موافق پرداخت این هزینه هستند.

وی ای آر یا همان کمک داور ویدئویی، طبق قوانین فیفا در برخی از موارد به کمک داور می آید تا عدالت در مستطیل سبز، برقرار شود.

بررسی خطا یا هر گونه تخطي از قوانین در حین به انجام رسبدن گل، خطای منجر به پنالتی که توسط داور دیده نشود، پنالتی که اشتباها اعلام شده، کارت قرمز مستقیم و تشخیص هویت اشتباه بازیکنی که مستحق دریافت کارت قرمز شده است، جزو مواردی هستند که از اتاق مخصوص وی ای آر، به داور مسابقه اعلام خواهد شد و داور وسط توسط گوشی از تصمیم کمک داور ویدئویی، مطلع می شود و می تواند صحنه را چندین بار در مانیتور مخصوص کنار زمین، ببیند و در تصمیم خود، بازنگری کند.

اجرای این تکنولوژی در جام جهانی فوتبال در قطر، ۱۴ ماه زمان برده است و یکی از مراحل رسیدن به عدالت در فوتبال است.

اگر فدراسیون فوتبال ایران هم بخواهد این کار را به نتیجه برساند، باید شروع به آموزش داوران و کمک داور ها بنماید ک زیرساخت های لازم در استادیوم ها را فراهم کند. کاری که یک بار استارت خورده و یک شرکت بلژیکی در مناقصه آن برنده شده است که همانند سایر رویداد های فوتبالی، حرف و حدیث های فراوانی هم در پی داشته است.

بنظر می رسد رسیدن به عدالت در مستطیل سبز، مستلزم عزم و اراده مسئولان فوتبالی کشور است و امیدواریم در راستای تحقق شعار عدالت برای همه، این مهم نیز اتفاق بیافتد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه