ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

علت اصلی کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: رکود در بازار‌های اروپا بسیار جدی است به همین خاطر اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند در ماه‌های آینده اقتصاد کشور‌های بزرگ صنعتی به ویژه اروپا و سایر کشور‌های صنعتی وارد دوره رکود عمیقی می‌شوند.

به گزارش دانشجو؛ محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس بازار انرژی، در خصوص عوامل موثر بر قیمت نفت در ماه‌های آتی و تصمیمات اوپک پلاس برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت گفـت: بدیهی است بازار نفت از چند عامل تاثیر می‌گیرد و براساس این مولفه‌ها نرخ نفت تعیین می‌شود، اما دو عامل مهمترین عوامل اثر گذار بر نرخ نفت در بازار‌های جهانی به شمار می‌روند که اولین آن رشد تقاضا است.

 

بعد از بحران اوکراین شاهد افزایش قیمت نفت بودیم

وی دراین باره افزود: رشد تقاضا عامل مهمی است که منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود، چرا که این عامل زمینه را برای تقویت قیمت نفت فراهم می‌کند. آنچه دراین موضوع مهم است عامل دوم یعنی افزایش تقاضای نفت به دلیل نیاز فصلی و ورود به فصل سرد زمستان است، بنابراین تقاضای فصلی به قیمت نفت و تقاضای آن در بازار کمک می‌کند.

خطیبی تحلیل خود را از عوامل منفی و اثر گذار بر قیمت نفت که منجر به کاهش قیمت نفت نسبت به قیمت ماه‌های گذشته  شده بود را عنوان کرد و گفت: به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت یکی دو عامل منفی روی بازار نفت تاثیر گذاشته و منجر به کاهش قیمت نفت شده است. بعد از بحران اوکراین شاهد افزایش قیمت نفت بودیم به طوری که قیمت هر بشکه نفت تا صد و بیست دلار افزایش یافت، اما در هفته‌های اخیر نفت از اوج قیمتی خود سقوط کرد و کاهش قیمتی ۸۰ تا ۹۰ دلاری را تجربه کرد.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطر نشان کرد: امروز تولید کنندگان نفت نگران کاهش نرخ ارز هستند، به همین دلیل بر آن هستند تا مانع تاثیر گذاری عوامل کاهش نرخ نفت در بازار شوند چرا که این امکان وجود دارد که بازار در ماه‌های آتی شاهد کاهش قیمت باشد.

اوپک پلاس تولید را کاهش داد تا قیمت نفت کاهش نیابد


خطیبی در خصوص راهکار اوپک پلاس برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت گفت: اوپک پلاس در جلسه هفته اخیر خود تصمیم بر کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز گرفت. در حالی که طبیعتا در فصل زمستان نباید کاهش تولیدی صورت بگیرد، اما نگرانی از عوامل جدی موثر بر کاهش نرخ نفت منجر به اتخاذ این تصمیم مهم شده است.

وی در خصوص رکود حاکم بر اقتصاد اروپا و تلاش کشور‌های غربی برای کاهش نرخ نفت و انرژی گفت: رکود در بازار‌های اروپا بسیار جدی است، به همین خاطر اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آینده اقتصاد کشور‌های بزرگ صنعتی به ویژه کشورهای اروپا وارد دوره رکود عمیقی بشود. زمانی که کشور‌های پرمصرف صنعتی وارد دوره رکود می‌شوند انرژی کمتری مصرف می‌کنند، لذا به نوعی تقاضا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر نگرانی درباره کاهش تقاضای نفت از سوی چین نیز به تازگی مطرح شده است.

 

اعتراض آمریکا به کاهش تولید اوپک پلاس

خطیبی کارشناس بازار انرژی در این باره توضیح داد: به نظر می‌رسد بیماری کرونا یک بار دیگر در چین شیوع قابل توجهی یافته است به همین دلیل مسوولین چینی قرنطینه‌های سنگینی برای مهار این بیماری ایجاد کرده اند، به این دلایل یعنی رکود در اقتصاد اروپا و بازگشت بیماری کرونا نگرانی بابت کاهش تقاضای نفت این بازار را تهدید می‌کند. با توجه به اینکه چین کشور پر مصرفی است کاهش تقاضای نفت از سوی چین روی بازار و کاهش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد به همین دلیل اوپک پلاس راهبرد کاهش تولید نفت را در پیش گرفته که البته با اعتراض امریکا و کشور‌های صنعتی رو به رو شده است.

نماینده اسبق ایران در اوپک در این باره تصریح کرد: کشور‌های غربی به این دلیل با تصمیم اوپک پلاس مخالفت کرده اند چرا که آن‌ها در شرایط رکود نیازمند خرید انرژی، چون نفت و گاز با قیمت‌های پایین تری هستند، لذا معتقدند اوپک پلاس نباید تولید نفت را کاهش دهد بلکه باید اجازه کاهش قیمت نفت را به بازار بدهد تا اروپا با خرید انرژی ارزان رکود خود را پشت سر بگذارد و به دوران رونق بازگردد در حالی که دلیلی ندارد تولید کنندگان نفت را با قیمت ارزان به اروپا بفروشند.

محمد علی خطیبی در پایان گفتگو توضیح داد: خارج شدن اقتصاد اروپا از دوره رکود نباید با کاهش قیمت نفت به تولید کنندگان تحمیل شود، بلکه مشکلات اروپا باید به دست خودشان حل شود نه به قیمت زیان کردن کشور‌های تولید کننده نفت. هیچ دلیلی وجود ندارد که کشور‌های تولید کننده نفت و گاز هزینه عبور کشور‌های غربی از رکود را بپردازند بنابراین اصلی‌ترین علت مخالفت اروپایی‌ها از تصمیم اوپک پلاس نگرانی از تعمیق کسادی اقتصادی خود است. 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه