ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

روایتی از نظام معیوب ارتباطات پنهانی «سیا»

گروه سیاسی: سازمان جاسوسی ایالات متحده (CIA) قبل از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از طریق سفارت این کشور در تهران به راحتی از ایران و منطقه غرب آسیا جاسوسی می‌کرد. با وقوع انقلاب و برچیده شد لانه جاسوسی این کشور در تهران، سیا برای جاسوسی و اقدامات مخرب در کشورمان به استخدام جاسوسان روی آورد که در این سال‌ها همواره مورد شناسایی و دستگیری توسط نهادهای امنیتی کشورمان قرار گرفتند.

 

خبرگزاری رویترز در یکی از جدیدترین گزارشات خود با عنوان «جاسوسان دور انداخته شده‌ی آمریکا» به موضوع چگونگی افشای شبکه‌ی پیچیده‌ی جهانی جاسوسی سازمان سیا توسط نهادهای امنیتی کشورمان و همچنین نحوه تعامل سرویس جاسوسی آمریکا با جاسوسانش پس از افشای هویت آن‌ها پرداخته است. در این گزارش ضعف سیستم امنیتی در برقراری ارتباط بین جاسوسان و سیا نیز مورد توجه است.

حضور افسران سازمان جاسوسی سیا در سفارتخانه‌های آمریکا

در این گزارش به حضور افسران سازمان جاسوسی سیا در سفارتخانه‌های آمریکا در سایر کشور اشاره دارد و از مصاحبه برای اخذ ویزای آمریکا به عنوان یکی از ابزار اصلی سیا برای جذب جاسوس و وادار کردن مراجعین برای انجام جاسوسی در خاک کشور خود، است.

همچنین در مصاحبه با برخی تحلیلگران امنیتی غربی، عدم اهمیت جاسوسان برای سیا و در نتیجه عدم حفاظت از آن‌ها توسط این سازمان مطرح شده است.

در ابتدای گزارش نیز به شیوه‌ی جذب یکی از شهروندان ایرانی توسط سازمان سیا اشاره شده است که به تفصیل درخواست‌های سیا برای ارائه اطلاعات در خصوص سیستم برق کشور برای اخلال در این شبکه زیرساختی مورد اشاره قرار گرفته است.

دستگیری هنگام خروج از کشور

بر اساس این گزارش، شهروند ایرانی که با نام غلامرضا حسینی معرفی شده است، اواخر سال ۱۳۸۹ قصد سفر به بانکوک و ملاقات با افسر سیا را داشته است که هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر می‌شود.

رویترز می‌نویسد: «تنها چند دقیقه مانده بود جاسوس [سیا] از ایران خارج شود که دستگیر شد. غلامرضا حسینی اواخر سال ۲۰۱۰ در فرودگاه امام خمینی آماده پرواز به سمت بانکوک بود. این مهندس ایرانی قرار بود در آنجا با مدیرانش در سیا ملاقات کند. اما قبل از آنکه مالیات خروجش را پرداخت کند، دستگاه خودپرداز فرودگاه اعلام کرد که کارتش معتبر نیست. لحظاتی بعد، یک مأمور امنیتی خواستار بررسی گذرنامه‌اش شد و سپس، او را به سمتی دیگر هدایت کرد.»

حسینی گفته او به یک سالن VIP هدایت شده و از او خواسته شده روی صندلی‌ای که به سمت دیوار چرخانده شده بود بنشیند. حسینی برای چند دقیقه تنها گذاشته شد و با توجه به آنکه هیچ دوربین امنیتی در آنجا نمی‌دید دستش را داخل جیب شلوارش برد و کارت حافظه‌ای که پر از اطلاعات دولتی بود و می‌توانست به اعدامش منجر شود را در دهانش گذاشت، آن را جوید و بلعید.»

تنها اندکی بعدتر، مأموران وزارت اطلاعات وارد اتاق شدند و بازجویی آغاز شد. انکارهای او و نابودی آن اطلاعات هیچ فایده‌ای برایش نداشتند. به نظر می‌رسید که آنها از همه چیز خبر داشتند. اما چگونه؟

«سیا» مهره‌های خود را می‌فروشد؟

این جاسوس سیا به خبرگزاری رویترز گفته است: «اینها چیزهایی هستند که من به هیچ کس در دنیا نگفته‌ام.» در آن لحظاتی که اطلاعات به ذهنش هجوم می‌آورند حتی این به ذهنش خطور کرد که شاید سیا خودش او را فروخته است.

خبرگزاری رویترز نوشته تحقیقات این رسانه درباره نحوه مدیریت جاسوسان در سازمان سیا نشان می‌دهد غلامرضا حسینی، به جای آنکه قربانی خیانت سیا باشد، قربانی غفلت و قصور این سازمان جاسوسی شده است.

این تمام ماجرا نیست و این نخستین یا آخرین باری نیست که جاسوسان در تور امنیتی ایران زمین‌گیر می شوند. یکم مرداد سال جاری بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار خبر کوتاهی اعلام کرد: شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان ارواحنا فداه شناسایی و کلیّه‌ عناصر عملیاتی بازداشت شدند.

اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است ضربه به این شبکه در نتیجه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های دستگاه اطلاعاتی ایران در داخل و خارج از کشور محقق شده است.

باردیگر، ناکامی جاسوسان

بر اساس گزارش دریافتی، شبکه فوق از ماه‌ها قبل با هدایت سرپل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق اقلیم کردستان عراق وارد ایران شدند و ضمن شناسایی یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان، قصد داشتند نسبت به انفجار آن اقدام کنند.

این گزارش حاکی آن است؛ عناصر عملیاتی این شبکه، ماه‌ها برای اجرای این عملیات در یکی از کشورهای آفریقایی تحت آموزش بوده‌ و چندین نوبت نیز عملیات مورد نظر را به صورت شبیه‌سازی شده اجرا کردند.

این تیم عملیاتی پیش از ورود به ایران تحت نظارت و رصد دقیق سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات بودند و برای شناسایی تمامی اعضاء و مرتبطین داخلی و خارجی آنها ماه‌ها در تور اطلاعاتی وزارت اطلاعات قرار داشتند.

دستگیری اعضای عملیاتی این شبکه پیچیده در حالی انجام شد که حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی آنها زمان باقی بود.

بار دیگر جاسوسان موصا دستگیر شدند

با این همه اما دوم اردیبهشت ماه سال 1401 نیز «اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان از بازداشت ۳ عضو جاسوسی موساد در سیستان و بلوچستان خبر داد و اعلام کرد: این افراد با حکم دستگاه قضایی دستگیر شدند.

در اطلاعیه اداره‌کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان آمده است: در پی سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، سه نفر از منتشرکنندگان اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده و مرتبط با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی با نام‌های اختصاری م ـ س، م ـ ز، الف ـ ق، با مجوز دستگاه قضایی دستگیر شدند.

گزارش اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان می‌افزاید: این افراد در انتشار اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده دست داشته‌اند.

نظام معیوب ارتباطات پنهانی «سیا»

مطابق این گزارش، می توان گفت نظام ارتباطات پنهانی سیا معیوب بوده و این موجب شده دستگاه‌های اطلاعاتی ایران بتوانند به آسانی مخبرانی مانند او را شناسایی و دستگیر کنند. حسینی که نزدیک به یک دهه در ایران زندانی شد گفته که دیگر هیچ‌گاه، حتی بعد از آزادی‌اش در سال ۲۰۱۹ چیزی از سازمان سیا نشنیده است. سازمان سیا از اظهارنظر درباره روایت این جاسوس خودداری کرده است.

این پلتفرم پیام رسانی که تا سال ۲۰۱۳ کار می‌کرد، در وب سایت‌های خبری و سرگرمی ابتدایی پنهان بود که جاسوسان می‌توانستند برای ارتباط با سازمان سیا به آنجا بروند. رویترز وجود آن را با چهار مقام سابق آمریکایی تأیید کرد.

تحلیلگران دریافتند که حداقل ۲۲ سایت از بیش از ۳۵۰ سایت تولید شده توسط سیا به نظر می‌رسد که پلتفرم‌های پیام رسانی برای عوامل ایرانی باشند.

این آسیب پذیری بسیار فراتر از ایران بود. تحلیلگران دریافتند که این وب‌سایت‌ها که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند، به نظر می‌رسد مجرای ارتباطات سیا با عوامل دست‌کم ۲۰ کشور، از جمله چین، برزیل، روسیه، تایلند و غنا باشند.

همچنان در انتظار

هر شش جاسوس سابقی که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، گفتند که با توجه به فداکاری‌هایشان برای سیا، امیدوار بودند که دولت ایالات متحده راهی برای تماس با آنها و ارائه کمک برای ایجاد زندگی جدید در آمریکا یا کشور دیگری پیدا کند. سال‌ها پس از آزادی، آنها همچنان در انتظار هستند.

مقامات سابق اطلاعاتی ایالات متحده گفتند، اما از منظر سازمان سیا، ارتباط مجدد با یک جاسوس دستگیر شده، اغلب خطر بسیار زیادی دارد و سود کمی دارد.

«جیمز اولسون»، رئیس سابق ضد جاسوسی سیا تاکید می‌کند: سهل‌انگاری در حفاظت از منابع توسط آژانس هم یک شکست حرفه‌ای و هم اخلاقی است.

به گزارش اترک، وزارت اطلاعات سه سال پیش و در تیر ماه ۱۳۹۸ از دستگیری عوامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ایران خبر داد که همان وقت این شکست ننگین و بی سابقه سازمان سیا مورد تکذیب مقامات آمریکایی قرار گرفت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه