مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و تنها عضو کابینه دولت اصلاحات که حالا در مجلس انقلابی است. او که از جمله مجلس دهمیهای باقی مانده در دور یازدهم مجلس است میزان تضارب آراء و در مجموع ترکیب نمایندگان را مهمترین تفاوت مجلس دهم و یازدهم ارزیابی میکند و میگوید: در مجلس یازدهم وقتی که یک تصمیمی میگیرند دیگر رأیاش را گرفتهاند، در صورتی که مجالس قبلی به این صورت نبود.
در ادامه بخشی از متن گفتگوی مسعود پرشکیان با مُنیبان را میخوانیم:
- به خاطر داریم که نمایندگان مجلس یازدهم در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری طی نامهای از رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند اما اخیراً رئیسی در جلسهای که با نمایندگان مجلس داشت از آنها درخواست حمایت کرد آیا این اظهارات نشان از اختلاف بین آنها است؟
بالاخره دولتها دلشان میخواهد که حمایت و همکاری مجالس یا سازمانهای دیگر را داشته باشند این حرف خوبی است. هماهنگ و همراه بودن میتواند برای حل مشکلات مملکت راهگشا باشد اما مسئله اینجاست که گرفتاریهایی که در حال حاضر در جامعه داریم، اعم از اقتصادی، مسکن و اختلافات بین سلیقهای که تبدیل به تصمیم گیریهای سیاسی و جناحی میشود، آنقدر زیاد است که نمایندگان حداقل برای اینکه بتوانند در بین مردم حرفی برای گفتن داشته باشند، مجبور هستند در ظاهر هم که شده یک حرفهایی بزنند که خلاف جهتگیریهای دولت است.
اینکه در حال حاضر وضعیت سفره مردم کم رنگتر شده غیرقابل انکار است در صورتی که همین افراد در دولت روحانی میگفتند چقدر اقتصاد و سفره مردم را به برجام گره میزنید؟! خب بفرمایید حل کنید برجام را هم پاره کنید. منتها الان برجام را پاره نمیکنند چرا که اینها به دنبال گفتگو هستند و میخواهند آن را به یک جایی برسانند که البته کار درستی انجام میدهند اما باید از آن آدمهای تندرویی که همین الان هم در حال ایجاد مانع بر سر راه این دولت هستند و کاری میکنند که اینها نتوانند به یک فرجامی برسند پرسید که اگر وضع خودتان و اطرافیانتان خوب است آیا حق دارید برای کسانی که زندگیشان در سختی و گرفتاری سپری میشود، تعیین تکلیف کنید و به جای آنها ادعا کنید که ما میایستیم؟! سفره شما هم مثل سفره دیگران بیرنگ شده است؟ شما هم مثل دیگران نان در خانهتان پیدا نمیشود؟ من نمیگویم گوشت پیدا نمیشود اما خیلی از خانوادهها هستند که حتی برای خرید نان هم مشکل دارند. لذا اجازه ندهیم یک عده برای اکثریت جامعه تصمیم بگیرند و همه را بازی بدهیم. برای همه شخصیت قائل شویم. همه را اعضای این جامعه و این مملکت بدانیم. یعنی غیر از یک تعداد خاص بقیه مال این مملکت نیستند و مثلاً خائن و جاسوس و یا ضد ولایت هستند؟!
اینها هر کسی را که میخواهند از میدان به در کنند یک انگی به او میچسبانند تا او را حذف کنند بعد حرف خودشان را بزنند و کار خودشان را کنند. این روشی است که متأسفانه تا حالا توانستهاند جلو بیایند و همه کانونهای مجلس، دولت و قوه قضاییه را به قول خودشان یکدست کردند اما واقعیتهای اجتماعی این اجازه را به آنها نمیدهد و این گرفتاریهای اجتماعی بالاخره پاسخگویی را از نماینده و مسئول میخواهد و اگر نتوانیم اینها را حل کنیم به نظر من ممکن است منجر به جاهای باریکتری شود.
- همانطور که گفتید به دولت دوازدهم انتقاد میکردند که سفره مردم را به برجام گره زده است این دولت وابستگی به برجام ندارد؟
وحدت و انسجام داخلی یک اصل کلی است. هیچ جامعه، ملت، کشور و گروهی در طول تاریخ در تفرقه به قدرت نرسیدند و نتوانستند ماندگار بمانند. از سوی دیگر هیچ کشور، مملکت و جامعهای در حصار بسته نتوانسته رشد و ترقی کند. ما برای رشد، ترقی کردن و دگرگون ساختن خودمان و جامعه نیاز به تعامل با دنیا داریم. نیاز به گفتگو با دنیا داریم. برجام یک قسمت قضیه است. چرا نباید در همه قسمتهایی که ممکن است و میتوانیم حرف بزنیم از حق و حقوقمان کوتاه نیاییم و خودمان را ذلیل نکنیم. کسی نگفته وقتی حرف میزنی یعنی برو و تسلیم شو اما برای گفتگو کردن هم باید کارشناس برود و صحبت کند. روابط بینالملل تخصص است. هر کدام از این قسمتها و طبقاتی که از آنها صحبت میکنی اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کارشناس مربوط به خودش را دارد. من نمیتوانم مثلاً کارشناس سیاسی و اقتصادی باشم. کارشناس اقتصادی تعریف دارد؛ کارشناس سیاسی تعریف دارد. کسی که میخواهد برای گفتگو برود هم تعریف دارد و باید تجربه و علم داشته باشد. ما برای فوتبال بازی کردن کارشناس خارجی میگیریم که ۱۱ نفر را در میدان بچیند و بعد میبینیم که دستاورد آن کارشناس خارجی چقدر با کارشناس داخلی فرق دارد. آن وقت ما برای گفتگوهایی که حیات و سرنوشت مملکت ما به این گفتگوها وصل است با یک عده آدمهایی برای صحبت کردن میرویم که آن تجربهها، مهارتها، علمها و نحوه گفتگوها را تمرین نکردهاند، دورهاش را ندیدهاند، تجربه نکردهاند و میسپاریم به اینها بروند و بعد اینها نمیتوانند به نتیجه برسند بعد میآیند میگویند ما نخواستیم عزت مملکت را بفروشیم کسی نگفته عزت مملکت را بفروشند اما اینکه چگونه باید حقمان را بگیریم روش دارد. این روش، قهر کردن و کنار ایستادن نیست.
- استیضاح وزیر صمت به کجا رسید؟
- استیضاح به چه درد میخورد؟ من از اول با استیضاحها مخالف بودم. الان هم معتقدم که مشکل با استیضاح حل نخواهد شد. آن استیضاحهایی که در طول ۴۰ سال انقلاب شکل گرفته را بررسی کنید. کدام وزیر را استیضاح کردند و بهتر از او را آوردند؟! وزیر کار، ربیعی را برداشتند چه شد؟! وزیر اقتصاد را برداشتند کسی که به جایش آمد بهتر بود؟! فرض کنید من برای مدیریت کارم یک تیم دارم. مثلاً میگویند این شخص در تیم شما خوب نیست من هم یک عده ذخیره دارم. اگر تیمی که من انتخاب کردهام به میدان بیاید بهتر از آنهایی است که در نیمکت ذخیرهها هستند. ذخیره را زمانی میفرستم که آن بازیکن اصلیام نتواند بازی کند. ذخایری که اینها دارند به نظرم بهتر از نفرات اصلی آنها نیست چون از اول دولت سعی و تلاش کرده بهترینهایی را که میشناسد در طَبق اخلاق بگذارد و به مردم بدهد. در حقیقت آن کسی را که ما میخواهیم که آنها نمیآورند در نتیجه شخصی را که ذخیره است میآورند. ذخیره در نظر خود دولت ضعیفتر از آن کسی است که در میدان است بنابراین او هم مشکل را حل نمیکند.
- پشت پرده طرحهای جنجالی در مجلس چیست؟ چرا مجلس یازدهم تا این اندازه بر روی خانواده و تنظیم جمعیت تمرکز کرده است؟
مشکلی که خودم در زمان تصدی وزارت داشتم و الان هم باز همین سوال وجود دارد همین است. وقتی وزیر بودم یک بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال کردم که آیا میشود به من یک دستورالعمل بدهید که «اسلامی کردن دانشگاهها» یعنی چی که اگر من رفتم آن کار را انجام دادم نگویید شما التقاطی و غرب زده بودی، بالاخره من آن کار را کردم دیگر به من گیر ندهید. در نتیجه اینکه میگویند ما میخواهیم اسلامی کنیم یعنی میخواهند چه کار کنند؟ اقتصاد را میخواهند اسلامی کنند یعنی میخواهند چه کار کنند؟ میشود یک کتاب به ما نشان بدهند که اقتصاد اسلامی یعنی این. اگر ما رفتیم آن کار را کردیم بگویند ما اقتصاد را اسلامی کردیم. شما یک چنین کتابی داری من که تا حالا ندیدم با کلیگویی کردن که مملکت را اداره نمیکنند.
-هدف اصلی مجلس از طرحهایی که مطرح می کند، چیست؟
بنده معتقدم کار باید کارشناسی باشد. باید کارشناسان بنشینند و کارشناسی عمل کنند. اصولاً دولت باید لایحه بیاورد نه مجلس. مگر اینکه جایی دولت نتواند و مجلس با پشتوانه و یا عقبه محکم کارشناسی که دارد کارشناسی کرده و طرح بدهد. البته ممکن است مجلس عقبه کارشناسی قوی نداشته باشد در نتیجه اینکه من با یک تجربه و اطلاعات خام خودم بیایم و یک طرح بدهم. یک جایی را میبینم میخواهم آنجا را حل کنم، آنجا که حل میشود ۱۰ جای دیگر مشکل پیدا میکند. همانطور که الان در قوانین ما یک قانون مینویسیم، پشت سرش مرتب قوانین دیگری مینویسیم تا آن عوارضی را که آن قانون ایجاد کرده حل کنیم.
ذوالنور گفته اگر شرایط فراهم شود باز هم برجام را آتش می زنم؟
پس چرا حالا آتش نمیزند؟! آدم باید صداقت داشته باشد چه آن دولت و چه این دولت! «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبیٰ» وقتی داری حرف میزنی بر اساس عدالت حرف بزن حتی اگر علیه قوم و خویش خودت هم باشد. ما یاد نگرفتیم بر اساس عدالت صحبت کنیم و این گرفتاری است که داریم.
- فایل صوتی ظریف را منتشر کردند و به او خائن گفتند و بسیاری از چهرههای تندرو در مورد او صحبت کردند. شما در جریان قضیه برجام در مجلس بودید آیا ظریف خیانت کرد؟
به نظر من ظریف همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند فردی سالم، جسور و آدمی درستکار و در ضمن خیلی کارشناستر از اینها و اصلاً قابل قیاس با اینها نیست. همین مقدار کافی است که همین آمریکایی که اینها با او دعوا دارند ظریف را تحریم کردند و به خبرنگاران گفتند که با ظریف مصاحبه نکنند اما با این تیم جدید مثل آب خوردن مصاحبه میکنند چرا با اینها مصاحبه میکنند ولی از ظریف میترسند برای اینکه ظریف از نظام و حاکمیت دفاع میکرد. ظریف بلد بود چه بگوید. بلد بود آنها را محکوم کند و در ضمن از مردم کشورش دفاع میکرد. اما این تیم جدید را ببینید قشنگ صدایشان میکنند و تازه دستشان هم میاندازند. مشکل کار این است که تا ظریف باشد اینها نمیتوانند باشند. باید ظریف را خراب کنند که اینها باشند.