ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رمزارز به حوزه واردات رسید

گروه اقتصادی: پاییز ۱۳۹۹ بود که پس از اتفاقات متعددی که در حوزه رمزارزها و بلاکچین از مسیر زیرزمینی رخ داد، هیات دولت مصوبه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن رمزارزهای استخراج شده بر اساس مجوزهای صادره این مصوبه فقط برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی که بانک مرکزی تعیین می‌کند، قابل مبادله است. همچنین مقرر شد تا استخراج‌کنندگان رمز ارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم (بدون واسطه) به کانال‌های معرفی شده بانک مرکزی عرضه کنند.

از سوی دیگر اعلام شد که سقف مجاز رمز ارز استخراج شده و قابل مبادله توسط هر واحد استخراج کننده، بر اساس میزان انرژی مصرف شده از سوی آن واحد، براساس دستورالعملی که توسط وزارت نیرو تدوین می‌شود، تعیین و به صورت دوره‌ای به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

پس از این آیین نامه، بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت در زمستان سال گذشته کارگروه مشترک ارزی تشکیل داد تا مسائل مربوط به ساز و کار استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی را نهایی و مقدمات اجرایی آن را تصویب کند.

حالا در تازه‌ترین خبرها، اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به گوش می‌رسد؛ اتفاقی که می‌تواند شاهراهی برای دوز زدن تحریم‌ها و تسهیل تجارت با دنیا باشد چرا که با تشدید تحریم‌های اقتصادی، مسیر تجار برای فعالیت‌های اقتصادی تنگ‌تر و سازکار نقل و انتقالات مالی و مبادلات بانکی با محدودیت‌هایی مواجه شده که از موانع اصلی پیش روی توسعه تجارت خارجی به شمار می‌رود. برهمین اساس بود که برای عبور از این موانع تحریمی، متولیان تجارت خارجی کشور با تعامل و همکاری بانک مرکزی، به کارگیری رمزارزها در چرخه تجارت خارجی را هدفگذاری کردند.

رئیس سازمان توسعه تجارت روز سه‌شنبه از آغاز ثبت سفارش واردات با استفاده از رمزارزها خبر داد و گفت: این هفته اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمز ارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت گرفت. به گفته علیرضا پیمان پاک، تا پایان شهریور ماه، استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی به کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت

اینکه چه کسانی مشمول استفاده از رمزارزها برای واردات هستند، پرسشی است که علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه صبح در حاشیه هیات دولت به آن پاسخ داد و گفت: ثبت سفارش با استفاده از رمزارزها موضوعی بود که اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد و براساس آن دارنده رمزارزی که استخراج را براساس مجوز قانونی انجام داده می‌تواند از رمزارزها برای واردات استفاده کند.

وی ادامه داد: سال ۹۹ هیات دولت آیین‌نامه ابلاغ کرد که به موجب آن افراد می‌توانند به صورت قانونی مجوز دریافت کنند و استخراج رمزارز انجام دهند. برهمین اساس افرادی که براساس قانون مجوز داشتند و استخراج انجام دادند می‌توانند رمزارز استخراجی خود را برای واردات ارائه کنند.

صالح آبادی گفت: روش و سازکار نحوه اجرای این فرآیند بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شده و در حال حاضر به مرحله اجرایی رسیده است.

این در حالیست که در برای توضیحات بیشتر جمعه 21 مرداد رئیس کل بانک مرکزی گفت: در واقع خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن شده است.مقرراتی آماده کردیم تا با هماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره‌برداری شود.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در یکی از شبکه‌های ملی در مورد رمز ارزها گفت: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را به رسمیت نشناخته اند و در برخی کشورها نیز مثل چین ممنوع است.

وی در ادامه گفت: در واقع خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن شده است.مقرراتی آماده کردیم تا با هماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره‌برداری شود.

وی افزود: نوسانات بازار رمزارزها هم زیاد است و باید به آن توجه شود.رمز ریال یا ریال دیجیتال جایگزین اسکناس ریال است و کارهای آن انجام شده است.

صالح آبادی گفت: ریال دیجیتال طبق وعده به صورت آزمایشی در شهریور ماه اجرایی می‌شود. در چین نیز چنین اقدامی انجام شده و ۷۵ میلیون نفر از یوآن دیجیتال استفاده می‌کنند. ناشر ریال دیجیتال بانک مرکزی است و مردم می‌توانند بجای اسکناس از آن استفاده کنند.

این در حالیست که رییس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه به موضوع رمزارزها از منظر فقهی پرداخت و گفت: رمزارزها پدیده‌ای نوظهورند. برخی رمزارزها را ارز مجازی یا دیجیتالی نامگذاری می‌کنند که خود همین نامگذاری جای تأمل دارد.

مصباحی مقدم افزود: از نظر ماهیت، رمزارز پدیده‌ای از فناوری‌های نوپا است، بنیانگذار آن شناخته شده نیست .هیچگونه پشتوانه حقوقی و قانونی ندارد. اگر چه برخی دولت‌ها آن را پذیرفته‌اند اما از سوی اغلب دولت‌ها به رسمیت شناخته نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش هایی که این رمزارزها با آن مواجه‌اند، مسأله نوسان شدید قیمت آن‌ها است، یادآور شد: گفته می شود هم اکنون ۱۸۰ بانک مرکزی در دنیا داریم اما ۱۵ هزار رمز ارز وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این رمزارزها با ترکیبی از شفافیت و ابهامات متعدد روبرو است؛ از یک طرف شفافیت آن مربوط اطلاع همه از کمیت این رمزارزها و تعداد ذینفعان است، ولی از جهات مختلف ابهام دارد که از همه مهم‌تر ابهام از جهت مالیت است. یعنی آیا رمزارزها مال هستند یا خیر؟

وی با اشاره به باز بودن باب تحقیق از نظر موضوع‌شناسی و شناخت حکم در این زمینه گفت: غالب مراجع تقلید قائل هستند که رمزارزها مالیت نداشته و ازاین جهت مشروعیت ندارند.

رییس شورای فقهی بانک مرکزی با توضیح نکته‌ای در این باره یادآور شد: رهبر انقلاب فرموده‌اند اگر موضوع رمزارزها قانونی شود مورد قبول است. یعنی اگر قانون پشت رمزارزها آمد مثلا مجلس یک رمزارز را معتبر اعلام کند و پشتوانه قانونی پیدا کند، مال می‌شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: البته نباید مغفول شود که علاوه بر چیزهایی که مال شناخته می شوند چیزهایی هستند که از نظر شرعی مال شناخته نمی‌شوند اما تعلق و اختصاص به کسی دارد. مثلا میته از نظر شرع مالیت ندارد مثلا اگر گوسفندان یک فرد از تلف شوند، این گوسفندها مالیت ندارند اما حق اختصاص و بهره‌برداری متعلق به اوست. رمزارزها توسط افرادی تولید می‌شود، خب این تولیدات تعلق به آن‌ها دارد.

به گزارش اترک هرچند خبر اولین ثبت سفارش رسمی واردات با استفاده از رمزارزها منتشر شد، اما جزئیات دیگری در دسترس نیست و به گفته متولیان امر، باتوجه به اینکه سازکار این فرآیند مشخص شده و به مرحله اجرا رسیده، اما قرار نیست اطلاعاتی از این موضوع رسانه‌ای شود و در واقع فعلا به صورت محرمانه باقی می‌ماند. اما این خبر برای آگاهی تجار و متقاضیان واردات با رمزارز منتشر شد تا افراد بدانند از چه طریقی باید اقدام کنند.

با این حال باید دید سازکار این روش وارداتی به همین صورت خواهد بود یا تغییراتی اعمال شده است. باید منتظر ماند و دید چه جزئیاتی از این فرآیند مهم اقتصادی منتشر خواهد شد؛ البته این موضوع نیز حائز اهمیت است که نهادهای متولی باید با تاجران و فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی در این باره مشورت کنند و دیدگاه و نظرات آنها را نیز جویا شوند تا در اجرا با مشکل و ابهامی مواجه نشوند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه