ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مرگ با عزّت بهتر از زندگی با ذلت

صادق سلیمانی: ارشد فقه ومبانی حقوق اسلامی، سطح چهار حوزه علمیه خراسان

 

پس از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام)، ارزش هاى اخلاقى که پیامبر (صلى الله علیه وآله) براى رواج آنها تلاش کرده و خون دل خورده بود، به تدریج کمرنگ شد و جاى خود را به بعضى از مفاسد زمان جاهلیّت داد. بنى امیّه و بازماندگان دوران جاهلیّت آهسته آهسته پست هاى کلیدى را تصرف کردند.

از سخنان و کلام امام حسین علیه السلام در موارد مختلف چنین برداشت می شود و از آن حکایت می کند که جامعه در عصر معاویه و یزید به صورت بنیادی به عقب برگشته و فرهنگ جاهلیت در حال نمو و رشد بود. به همین جهت امام علیه السلام از گناهان و کارهای ناروای کوچکی که میان عامّه مردم شایع بود سخن نگفتند، بلکه از تغییر رویه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و بازگشت آن ها از حالت اسلامی به حالت جاهلی شکوه و اعتراض می کردند. حتی اگر گروه زیادی از مردم به قانون اسلام عمل نمی کردند، باز نمی توانست چنان شرایط و اوضاع ناگواری به وجود بیاورد که ولی خدا و حجت حق را به ستوه آورد و آرزومند شهادت سازد. آنچه تأثّر و ناراحتی فرزند رسول خدا را بر می انگیخت، ترک سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و بازگشت به فرهنگ جاهلی در تمام شؤون فردی و اجتماعی بود که از طرف حکومت دیکته و ترویج می شد و در عصر معاویه و یزید تحقق پیدا کرده بود.

بنى امیّه در یک حرکت نزولی مسایل عصر جاهلیّت را زنده کردند و مردم پیرو زمامداران و سردمداران خود هستند ،وقتى رییس حکومت آلوده به انواع پلیدی ها باشد جامعه نیز دچار فساد اعتقادى، اجتماعى، اخلاقى مى شود.نفوذ نااهلان یعنی امویان در مناصب اسلامی ، به طوری که این افراد ابتدا با امیرالمومنین علی (ع) در جنگ صفین مبارزه کرده و سپس ایشان را ترور کرند و بعد هم موضوع صلح امام حسن (ع) با معاویه پیش آمد و معاویه، فردی که دشمن اسلام بود و پدرش نیز سابقه دشمنی با پیامبر (ص) را داشت، حاکم کل اسلام شد. پس از وی نیز فرزندش یزید با شمشیر قصد بیعت گرفتن از امام حسین (ع) را داشت و پس از به شهادت رساندن آن حضرت (ع) رسما بیان کرد بنی هاشم با مُلک و پادشاهی بازی کردند؛ نه خبری از آسمان آمده بود و نه وحی ای نازل شده بود!اینجا بود که مشخص شد این افراد به دنبال احیای بت پرستی و بازگشت به جاهلیت هستند و نه به نبوت اعتقاد دارند و نه وحی و نه معاد.

 طبیعی است که در چنین محیطی، انسان آزاده و با ایمانی مانند امام حسین علیه السلام آرزوی مرگ کند و برای بیدار ساختن مردم با تمام وجود به پا خیزد. او که از دودمان پاک نبوت بود و در دامان برجسته ترین انسان ها تربیت شده بود و به عنوان بزرگ ترین شخصیت دینی و اسوه و الگوی ممتاز در جهان اسلام مطرح بود، نمی توانست نسبت به آنچه بر اسلام و مسلمانان می گذرد بی تفاوت باشد. سکوت او در برابر چنین وضعی، چه بسا توهّم مشروعیت آن را در افکار عمومی به وجود می آورد.

در روز عاشورا هنگامی که امام(عليه السلام) به ميدان آمد و مبارز طلبيد، هر كس از پهلوانان سپاه دشمن پيش آمد؛ او را به خاك افكند، تا آنجا كه بسيارى از آنان را به هلاكت رساند آنگاه (به جانب راست سپاه) حمله كرد و فرمود: مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است!اين شعار كه «مرگ با عزّت از زندگى ننگين بهتر است» از مهمترين پيام هاى عاشورا است، پيامى كه مى تواند سرنوشت تاريخ بشر را روشن سازد، و به استثمار و بردگى انسانها پايان دهد.خدا مى خواست نهال اسلام با اين خون هاى پاك آبيارى شود و دشمنان اسلام و منافقان قسم خورده رسوا گردند.و نيز خدا مى خواست مكتبى ساخته شود كه آزادى خواهان جهان در طول تاريخ در آن درس آزادگى و افتخار بياموزند و بدانند ؛ مرگ با عزّت و افتخار، بهتر از زندگى ننگين است.پیروان و عاشقان مکتب آن حضرت، زمانى مى توانند ادّعاى عشق و پیروى راستین و زندگی با عزت کنند که به مفاسد موجود عصر و زمان خود مطلع باشند و بیندیشند، و نهایت توان خود را براى مبارزه با آن مفاسد به کار گیرند. و به یقین آن حجم عظیم عزاداران حسینی هرگاه تصمیمى منطقى و حساب شده و مدبّرانه براى برخورد با مفاسد جامعه و سوق آن به سوى اصلاح بگیرند موفّق خواهند شد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه