ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تشنج کاذب

دکتر رضا مقدسی

www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

 

تشنج کاذب، تشنجی است که در نتیجه علل روانی مانند استرس روحی شدید رخ می‌دهد. آریتمی قلبی و اختلالات روانی باعث حملات شبه­صرعی با عنوان تشنج کاذب یا شبه­تشنج یا تشنج غیرصرعی روان­زادPsychogenic non-epileptic seizures, PENS) ‌می­شود که با صرع اشتباه می­شود. درمان علل روانی اغلب می‌تواند به کاهش تعداد تشنج‌ها یا جلوگیری از وقوع آن‌ها کمک کند. تشخیص اشتباه این وضعیت شایع است، چرا که علائم آن بسیار شبیه علائم صرع می‌باشد و این منجر به رویکرد درمانی نادرست می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تقریبا ۲۰ درصد افرادی که برای کنترل الکتروآنسفالوگرام به مراکز صرع مراجعه می‌کنند، دارای تشنج کاذب هستند، نه تشنج صرعی.

تشنج کاذب حاصل وضعیت سلامتی روحی می‌باشد و اغلب می‌تواند به علت استرس روانی شدید رخ دهد. استرس ممکن است به علت رخداد ترومای خاص و یا وضعیتی مزمن باشد.

شرایط یا اختلالاتی که می‌توانند منجر به تشنج کاذب شوند عبارتنداز: اضطراب یا اختلال اضطراب عموعی، حمله ناگهانی ترس، اختلال وسواس فکری، اختلال بیش‌فعالی، سوء مصرف مواد، آسیب‌های تروماتیک، درگیری‌های خانوادگی، سرکوب یا  کنترل خشم، اختلال عاطفی، سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، اختلال استرس بعد از تروما، اسکیزوفرنی.

هیچ راه مستقیمی برای جلوگیری از وقوع تشنج کاذب وجود ندارد، اما اقدامات لازم برای درمان هرگونه شرایط سلامت روان ممکن است به پیشگیری از آن کمک کند.

بی­خوابی، خستگی فیزیکی، گرسنگی طولانی و اضطراب در تشدید حملات صرع تاثیر دارند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه