ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رمز گشایی از صحبت های رئیس جمهور

گرانی بنزین در سال آینده

سرمقاله

وقتی آقای رئیسی گفت: همه چیز را امسال گران نکرده ایم و برخی از کالاها را برای سال آینده نگاه داشته ایم، منظورش چه بود؟

روز گذشته بالاخره حدس و گمانها در مورد آنچه در سال آینده شامل افزایش قیمت خواهد شد، به واقعیت نزدیک شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مصاحبه ای با اشاره به طرح آزمایشی توزیع یارانه بنزین در میان ساکنان جزیره قشم، به نکاتی اشاره کرد که کلید سخنان یک ماه پیش رئیس جمهور در آن نهفته بود.

 

تلاش می‌کنیم کار به واردات بنزین نکشد

خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: وضعیت تولید فرآورده‌های نفتی مطلوب است، اما بنا به دستور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در امسال، با ابزار‌های مختلفی از جمله گازسوز کردن خودرو‌ها دنبال این هستیم که کار به واردات بنزین نرسد.

دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در "امسال" ، جمله ای که چند نکته در آن وجود دارد.

شایعه افزایش قیمت بنزین

همزمان با طرح جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت. جمع آوری کارت های سوخت در جایگاه ها و عدم ارائه بنزین آزاد به خودروها و اصرار جایگاه مبنی بر استفاده مردم از کارت سوخت خودشان، این تصور را در میان مردم بوجود آورد که این مقدمه افزایش قیمت بنزین خواهد بود. در همین زمان، شایعاتی مبنی بر چند نرخی شدن بنزین در جامعه منتشر شد که با تکذیب دولت مردان مواجه گردید. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که سران قوا هم به آن واکنش نشان دادند و وزیر اقتصاد که سخنگوی اقتصادی دولت نیز هست، عنوان کرد که دولت در سال جاری، هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد.

تاثیر افزایش قیمت سوخت در جامعه

بنا بر ادعای تیم اقتصادی دولت، فقط ۴ قلم کالا مشمول افزایش قیمت رسمی شد، اما آنچه در جامعه شاهد آن بودیم و صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد، تورم افسار گسیخته و گرانی بیش از ۷۰۰ قلم کالای مصرفی بود. سبد هزینه های خانوار بشدت افزایش یافت و قیمت مواد خوراکی، سر به فلک زد. گزارش های صدا و سیما هم مبنی بر خرید با یارانه های واریزی و اضافه آمدن مبلغی از آن، افاقه نکرد و مردم بشدت در تنگنا قرار گرفتند. این موضوع تا آنجا پیش رفت که رئیس جمهور در گفتگوی تلوزیونی اخیر، اعلام کرد دولت برخی از گرانی ها را برای سال آینده گذاشته است تا به مردم فشار نیاید! مردمی که هم اکنون هم تحت فشار شدید معیشتی هستند با شنیدن این خبر، به آن واکنش نشان دادند.

واکنش ها در جامعه کاملا حاکی از عدم وجود ظرفیت برای گرانی های دیگر بود و این موضوع، دولتمردان را هم به تکاپو انداخت تا با حضور در برنامه های مختلف، مردم را به صبر دعوت کنند و وعده بدهند که فشار ناشی از تورم های اخیر را تحمل کنید تا با تخلیه تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اوضاع بهبود یابد.

آیا اوضاع بهبود پیدا می کند

انتظار تورمی بخشی از پروسه وقوع تورم در جامعه است. افزایش قیمت ها و تورم، ثابت ماندن حقوق و دستمزد ها و عدم تناسب افزایش درآمد نسبت به هزینه، رکود تورمی در اقتصاد و ناکارآمدی مدیران در رتق و فتق امور، همگی دست بدست هم داده تا "انتظار تورمی" در جامعه شکل گیرد و به امری عادی برای مردم بدل شود. این پدیده باعث می شود تا دولت ها که خود بیشترین بهره را از تورم می برند، براحتی سراغ افزایش قیمت ها بروند،چون می دانند جامعه پذیرای آن خواهد بود.

آیا بنزین گران خواهد شد

صحبت های روز گذشته وزیر اقتصاد، کاملا گویای حقایقی است که در سال آینده اتفاق خواهند افتاد. مرد اقتصادی دولت، سخن از عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری، آنهم با دستور رئیس جمهور می گوید و همزمان اعلام می کند  واردات بنزین احتمالا خواهیم داشت! این جملات وقتی با گفتگوی تلوزیونی اخیر رئیس جمهور مبنی بر اتفاق افتادن برخی از گرانی ها در سال آینده را کنار هم قرار بدهیم، نتیجه ای جز برنامه دولت برای افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در سال آینده نخواهیم گرفت، و این یعنی باید خودمان را برای سالهای سخت تر، آماده کنیم!

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه