ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آیا همصدایی برای احیای جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد کارساز می شود؟

مساله مهم آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به یک مطالبه عمومی تبدیل شده به طوری که اکنون شهروندان عادی، رسانه های ارتباط جمعی و مسوولان برای احیای سرمایه های طبیعی استان هم صدا شده اند.

به گزارش اترک به نقل از ایرنا در هفته های اخیر پرداختن مداوم رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه  و بویراحمد و فعالیت شبانه روزی شبکه های مجازی به احیای جنگل های این خطه از  زاگرس افزون بر اینکه محرکی برای تلاش مضاعف مسوولان شده حس مسوولیت پذیری شهروندان را به این موضوع مهم بیشتر کرده است.

در این میان تکاپوی مسوولان کهگیلویه و بویراحمد برای حفظ جنگل های آسیب دیده از آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط استان امیدها را برای احیای گرانبهاترین میراث طبیعی این خطه از زاگرس را زنده کرده است.

تلاش برای تامین اعتبار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نیاز به تامین اعتبار جنگل های آسیب دیده از بلوط با رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دیداری داشت و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار حداقل دستاورد این تلاش بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مساله  مهم بیماری بلوط های استان  می گوید: همه ظرفیت ها برای تامین اعتبار کنترل جنگل های بلوط آسیب دیده از آفت جوانه خوار و برگ خوار بکار گرفته می شود.

سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه ۶۰ میلیارد تومان برای احیای ۶۰ هزار هکتار جنگل آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد نیاز است تاکید کرد که تلاش می شود بقیه اعتبارات مورد نیاز از محل منابع مالی مسوولیت های اجتماعی شرکت نفت گچساران و تملک و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تامین شود.

وی بیان کرد: آفت جوانه برگ خوار در ارتفاعات زیر یکهزار و مناطق گرمسیری باشت و دیشموک و آفت جوانه خوار در مناطق سرسیری لوداب،شهرستان دنا و سادات محمودی به درختان بلوط این استان حمله کرده است.

نیازهای کنترل آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:اگرچه قدم نخست تامین اعتبار است اما بکارگیری نیروی انسانی متخصص و با تجربه دیگر دغدغه متولیان عرصه های طبیعی استان محسوب می شود.

احمدزاده عنوان کرد: بررسی های کارشناسان منابع طبیعی نشان  می دهد که برگ درختان آسیب دیده باید با استفاده از مخازن به صورت تحت فشار شسته شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل گرمای هوای مرکز اصلی بحران  در شهرستان  باشت محلول تبخیر می شود اضافه کرد: مشکلاتی در اجرای کنترل آفت برگ خوار در این منطقه وجود دارد.

وی با یادآوری به اینکه ۶ مرحله سم پاشی برای کنترل این آفت نیاز است تاکید کرد: کنترل آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط به استان نیاز به تلاش های گسترده ای است

تکاپو برای جلب حمایت مسوولان ملی

با توجه به در پیش بودن سفر رییس مجلس شورای اسلامی رایزنی هایی از مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و رییس جهاد کشاورزی این استان با کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شد تا پیش زمینه احیای ۶۰ هزارهکتار جنگل آسیب دیده از آفت برگ خوار و جوانه بلوط در این خطه انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در این نشست گفت: ایجاد مرکز تحقیقات بلوط زاگرس برای مبارزه با آفت برگ‌خوار سفید در استان ضروری است.

سعید جاوید بخت در جلسه بررسی مشکلات منابع طبیعی این استان که با حضور محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و چند تن از مدیران کل استان در تهران برگزار شد،اظهار داشت:آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط‌های زاگرس مهمترین مشکل مدیریت عرصه  های طبیعی استان است.

وی بیان کرد: حل این مشکل امروز به یک مطالبه مردمی تبدیل شده  و نیاز است هرچه سریع‌تر برای حل آن فکر اساسی و علمی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است.

جاوید بخت اظهار داشت: ۲۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده اند.

او تاکید کرد: خشکسالی، نوع سم پاشی و آلودگی‌های مرکبات و باغات گونه‌های ضد این آفت را از بین برده اند و کاهش بارندگی‌ها از جمله علت‌های ایجاد آفت برگ خوار هستند.

محمدجواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست ضمن توجه به وضعیت آفت بلوط و دیگر موارد مطرح شده منابع طبیعی  کهگیلویه و بویراحمد  گفت: مشکلات این حوزه بررسی و مهمترین آنان در برنامه‌های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به این استان در اولویت قرار می‌گیرند.

آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط چیست؟

حشره جوانه خوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس  تبدیل شده است.

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت های زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه