ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رییس سازمان جنگل‌ها: بیش از هشت میلیون هکتار از عرصه های کشور تثبیت شد

کرج - ایرنا - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: تاکنون هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی ، کشاورزی و مورد هجوم شن های روان در کشور تثبیت شده است.

روز سه شنبه در نشست علمی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زدایی و خشکسالی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج  برگزار شد ، با اشاره به پیشینه بیابان زایی در کشور و تلاش های صورت گرفته برای مهار و کنترل آن اظهار داشت: پیش از این در مناطقی مانند گمبوعه در استان خوزستان شاهد بودیم که خیلی از جاده های مواصلاتی، راه و اراضی کشاورزی ناشی از هجوم شن های روان مشکلات جدی داشتند که تاثیر آن بر سکونت، معیشت، تولید، مهاجرت، مسایل فرهنگی و اجتماعی را همگان دیدیم که به همین منظور از دهه های پیش برای تثبیت این عرصه ها و هجوم شن های روان های  اقداماتی صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  امنیت غذایی مقدم بر امنیت حیاتی است چرا که اساسا این امنیت را برای امنیت حیاتی می خواهیم تصریح کرد: هر ۲ این ها، مترتب از حفظ منابع زیستی اعم از آب ، خاک، پوشش گیاهی و هوا بوده و این عوامل چهارگانه هم بر یکدیگر و نیز عوامل دیگر بر آنها تاثیر جدی دارند و یکی از مهمترین عوامل رفتار و سبک زندگی انسانها است.
وی  با بیان اینکه خشکسالی وجود داشته و وجود خواهد داشت و ما باید اثرات این پدیده را کاهش داده و آن را مدیریت کنیم به اهمیت بیابان زدایی اشاره کرد و گفت:  همانگونه که پیشگیری مقدم بر درمان است، باید تلاش کنیم با کنترل و مهار عوامل تخریب از بیابان زایی بیشتر جلوگیری و خشکسالی ای را که با آن مواجه هستیم را کنترل کنیم.
منصور  با بیان این که حفظ این منابع تنها به عهده یک یا چند دستگاه نیست ، اظهار داشت: همه بخش ها باید تلاش کنند عرصه کشور که ۸۳ درصد آن اعم از جنگل ها، بیشه زارها ، مراتع و بیابان ها در حوزه مدیریت سازمان منابع  جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری  است  مجرد از تاثیرات ناشی از مسائل اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی، هیچ امکان مدیریت ندارد و حتی دلیل پدیده بیابان زایی که مسوول آن رفتار ما نسبت به حفظ و عدم حفظ این منابع است، رفتارهایی است که تمامی بخش ها دارند.
 وی گفت: کشور  ما در حال توسعه  است و باید  پروژه های عمرانی و توسعه ای با در نظر گرفتن منابع طبیعی اجرا شود چرا که اجرای این پروژه ها با چالش هایی همراه است.
منصور در خصوص تامین نهاده های دامی  در کشور بیان داشت : این مساله یکی از مشکلات جدی صنعت دامداری کشور است. آیا وضعیت مدیریت مرتع نسبت به قبل و بعد این شرایط یکسان است؟ صنایع چوب، کاغذ و سلولزی به شدت در حال رشد می باشد و به مواد اولیه نیاز دارند، وقتی در زمینه واردات مواد اولیه مسایلی دارید و در داخل نیز به میزان مورد نیاز مواد اولیه یعنی چوب تولید می شود  حتما نحوه مدیریت بر عرصه های جنگلی و جلوگیری از قاچاق چوب و قطع درخت تاثیر می گذارد.
 وی افزود: وقتی از منابع آب های زیرزمینی بیش از ظرفیت برداشت می شود حتما بر مدیریت  در عرصه منابع طبیعی تاثیر خواهد گذاشت از سوی دیگر وقتی تحت تاثیر شرایط اقلیمی خشکسالی، بارش ها و بیابان زایی را داشته باشیم تاثیر گذار خواهد بود؛ بنابراین  این مشارکت همگانی  را می خواهد که  دانشگاه ها، مراجع علمی و سمن ها و بخش اجرا مثلثی تشکیل دهند که در جهت هم افزایی هم حرکت کنند برآیند آن حفظ بهتر این منابع شود

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه