ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مهم‌ترین سه‌شنبه کابینه

گروه سیاسی: از همان ماه های آغازین کار دولت رئیسی، بحث بر اصلاح و تغییر کابینه رئیسی بالا گرفته بود و برخی از نمایندگان نیز از جمع آوری امضا برای استیضاح وزرا خبر می دادند. ضعف و بی برنامگی وزرا تا جایی پیش رفت که حتی برخی از اصولگرایان و حامیان دولت نیز از لزوم اصلاح کابینه سخن گفتند. شاید آن روزی که نمایندگان مجلس دست به قلم برده و برای ابراهیم رئیسی نامه نوشتند تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند، فکر آن را هم نمی کردند که با گذشت چند ماه سیب سیاست چرخیده و تقابل مجلس و دولت کلید بخورد. با این حال، پس از گذشت اندک زمانی عملکرد وزرای رئیسی زیر ذره بین نمایندگان رفت و لیست تذکرات و سوالات از آنان هر روز بلندتر و بلندتر شد.

یکی از وزرایی که بیشترین انتقاد و تذکر بهارستانی ها را از آن خود کرده بود، عبدالملکی، وزیر کار بود تا جایی که یک بار برای توضیح وضعیت اشتغال به مجلس رفت، در آن جلسه محمد باقر قالیباف پادرمیانی کرد و مانع دادن کارت زرد به وزیر جوان دولت شد.

او گفت: در این دوره کوتاه از آغاز به کار دولت جدید دو نوبت شورای عالی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در زمان رای اعتماد و هم در دیگر توضیحات خود همواره تاکید کرده به دنبال رفع معضل بیکاری است. ما باید حدود ۵ ،۶ ماه به دولت فرصت دهیم تا برنامه های خود را برای ایجاد اشتغال دنبال و عملیاتی کند.

اما، با وجود پادرمیانی قالیباف، بهارستانی ها همچنان از عملکرد عبدالملکی انتقاد کرده و به دنبال استیضاح او بودند. آنچنان که محمد کعب‌عمیر، نماینده مردم شهرهای شوش و کرخه که در این باره گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه احتماعی کلید خورده ،که البته با انتصابات اخیر صورت گرفته در زیر مجموعه وزارت تعاون بر تعداد استیضاح کنندگان حجت عبدالملکی افزوده خواهد شد. مجلس رضایتی از روند اقدامات و کارهای حجت عبدالملکی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ندارد.

سرانجام چند روز اخبار ضد و نقیض درباره استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار، وی روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، متن کناره‌گیری خود خطاب به ابراهیم رئیسی را منتشر کرد. حجت عبدالملکی، وزیر کار، روز سه‌شنبه در چند توییت خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که «به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت»، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کناره‌گیری می‌کند.

در متن استعفای عبدالملکی خطاب به آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور آمده است: «با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت؛ ضمن تشکر از حسن نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به‌ منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.»

عبدالملکی در ادامه نوشته است: «اینجانب در طول حدود ۳۰۰ روز فعالیت در این وزارتخانه، همه تلاش خود را برای خدمت صادقانه به مردم عزیز کشور به‌کار بستم و از همراهی صمیمانه همکاران این وزارتخانه در این مدت تشکر می کنم. خود را سرباز کوچک نظام اسلامی و دولت مردمی میدانم و تا پای جان در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع آن و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هیچگونه خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهم کرد ان‌شاءالله.»

اما وزیر کار در حالی خبر استعفای خود را منتشر کرده است که بهزاد مهرکش، دستیار رسانه‌ای او، پیشتر در واکنش به گمانه‌ها درباره برکناری وزیر کار نوشته بود: «مثل همیشه دروغ است؛ قبلا با دست‌بند سبز دروغ می‌گفتند، الان با ریش بلند.»

به هر روی ساعتی بعد سخنگوی دولت رسما اعلام کرد که رئیس جمهور با استعفای آقای عبدالملکی موافقت کرده است.

وی اعلام کرد: «روز گذشته آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد و روز گذشته استعفای او مورد پذیرش رئیس‌جمهور قرار گرفت.»

بهادری جهرمی افزود: از تلاش های مجاهدانه او و همکارانشان تقدیر می کنم. وی به همکاری خود با دولت ادامه خواهند داد و از امروز به عنوان مشاور رئیس جمهور به همکاری خود ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: «محمدهادی زاهدی وفا» جایگزین او در وزارت کار شد؛ وی پیش از این معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور بودند.

اگر عبدالملکی را پرحاشیه ترین وزیر ابراهیم رئیسی بدانیم، بی راهه نگفته ایم. او از زمان روی کار آمدن خود تا امروز که استعفا داد با حواشی زیادی رو به رو بوده است.

یکی از مهم ترین حواشی که عبدالملکی با آن رو به رو شد، کمک ۶ میلیاردی او به یک برنامه تلویزیونی بود. او که خود روزی یکی داوران برنامه «میدون» بود، پس از رسیدن به کرسی وزارت کار، هدیه میلیاردی را به این برنامه اختصاص داد.

 با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد»؛ اگر چه عبدالملکی این حرف را ۳ سال پیش و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی مطرح کرده بود اما، زمانی هم که در مسند وزارت کار نشست در بازدید از نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه بار دیگر آن را مطرح کرد و هجمه ها و انتقادات زیادی رو به رو شد.

انتصابات فامیلی، افزایش غیرکارشناسانه حقوق بازنشستگان و ایده‌های بسته‌های معیشتی همچنین از دیگر اقدامات جنجالی وزیر جوان رئیسی بود که انتقادات از او را آنقدر بالا برد که در نهایت او را به سمت استعفا سوق داد تا در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۴ خرداد متن استعفایش را منتشر کرده و از پشت میز وزارت بلند شود.

همچنین روز سه‌شنبه خبرها از دریافت نخستین کارت زرد کابینه ابراهیم رئیسی از سوی مجلس حکایت داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های فاطمی امین به سوال نماینده بجنورد قانع نشدند و به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه، مجلس شورای اسلامی نمایندگان از پاسخ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند.

پس از پاسخ وزیر صمت، وحیدی به عنوان نماینده طراحان سوال اعلام کرد که با توجه به گذشت قریب به پنج ماه از طرح موضوع مربوطه در کمیسیون و به وزیر در خصوص رفع این مشکلات، همچنان مشکلات باقی مانده است و به همین دلیل نیز از پاسخ های وزیر قانع نشده است؛ بر این اساس قضاوت درباره پاسخ‌های وزیر صمت را بر عهده نمایندگان گذاشت.

از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه روز گذشته مجلس، ۹۱ نفر از پاسخ های فاطمی امین قانع شدند و ۱۴۱ نفر از این پاسخ ها قانع نشدند؛ به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

براساس این گزارش روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تشریح گزارش کمیسیون متبوع خود درخصوص سوال از وزیر مربوطه گفت: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس، سوال فوق در جلسه رسمی دوشنبه مورخ ۰۴/‏۱۱/‏۱۴۰۰ کمیسیون با حضور نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سؤال‌کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به قانع نشدن نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده است و مستند به بند (۳) ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه