ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رضا محمدی اکباتان – کارشناس بازار سرمایه

هر آنچه باید در مورد سهام عدالت بدانید...

سهام عدالت در دولت نهم به منظور فروش بخشی از سهام شرکت¬های دولتی به اقشار کم درآمد به وجود آمد. این سهام متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیر بورسی است که در یک سبد قرار گرفته ¬اند. طرح سهام عدالت در سال 1385 آغاز شد؛ اما دارندگان سهام عدالت عملا مالکیت مستقیم نداشتند تا اینکه در اردیبهشت سال 1399 به دستور مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت. هر چند قرار بود آزادسازی در سال 1395 رخ دهد.

ابتدا فرصتی یک ماهه برای دارندگان سهام عدالت در نظر گرفته شد تا از دو روش مستقیم یا غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت خود را برگزینند. روش مستقیم به این معنا بود که فرد شخصا زمام امور را در دست بگیرد و درباره­ ی فروش یا نگهداری سهام خود راه ­حلی را برگزیند و در روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت اشخاص به شرکت­های سرمایه گذاری استانی سپرده میشد.

با توجه به رشد تاریخی بورس در ابتدای سال 1399 و رسیدن ارزش سهام عدالت به حدود 20 میلیون تومان، خیلی از افراد تصمیم گرفتند سهام خود را بفروشند. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند از 19 مرداد سال 1399 توانایی فروش سهام عدالت خود را داشتند؛ که این میزان به اندازه 60 درصد ارزش کل سهام عدالت بود. یعنی فرد می توانست تنها 60 درصد ارزش کل سهامش را به فروش برساند. اما با توجه به فشار فروش بالای سهام عدالت و دامن زدن به ریزش هر چه بیشتر بورس، در تاریخ 25 آبان فروش سهام عدالت متوقف شد و در پیام ناظر مشخص نشد که این توقف تا کی ادامه خواهد داشت. البته طبق آخرین اظهار نظر رئیس سازمان بورس معاملاتی شدن سهام عدالت درانتظار تصمیم شورای عالی بورس است که این شورا هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

اگر در ابتدا سهام عدالت به من تخصیص نیافته است، الان می توانم از مزایای آن بهره ببرم؟

براساس آیین نامه توزیع سهام عدالت، مشمولین طرح در ابتدا شامل شش دهک بوده اند که گروه های آن توسط ستاد مرکزی توزیع سهام عداات درسال 1385 تعیین گردیده است و علت تفاوت در مقدار سهام تخصیص یافته، تخفیفات اعطایی دولت به نهاد های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی است.

به گفته ی پور ابراهیمی، رئیس کمسیون اقتصادی مجلس جاماندگان از سهام عدالت حدود 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور هستند که از خرداد ماه سال جاری فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می شود. ایشان در ادامه افزودند: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان براساس اولویت بندی انجام می شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان است.(لازم به ذکر است هنوز سامانه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت مشخص نشده است)

سهام عدالت را بفروشم، نگهدارم یا وام بگیرم؟

تصمیم درباره­ ی فروش فوری یا نگهداری سهام عدالت به صورت بلند مدت امریست کاملا اختیاری، که خود فرد باید درباره­ ی آن تصمیم بگیرید. اما با توجه به موارد بالا، در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت هم وجود ندارد. راه حل دولت برای برون رفت از این وضعیت کارت­های اعتباری است. بنا بر راه حل پیشنهادی دولت افرادی که سهام عدالت خود را نفروخته­ اند، می توانند نیمی از سهام آزاد شده خود را از بانک به عنوان تسهیلات در قالب کارت اعتباری دریافت کنند. بعد از انجام مراحل مربوطه وامی به شما اهدا خواهد ­شد که می­ توانید با مبالغ حاصل از آن از فروشگاه­های زنجیره­ای رفاه، افق کوروش و... خرید انجام دهید و بعد از اولین خرید اقساط 3 ساله 18 درصد از ابتدای ماه بعدی برای شما منظور خواهد شد.

تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می شود؟

به گفته خبرگزاری ایسنا آمار حاکی از آن است که از سال 1385حدود سه میلیون از سهامداران عدالت فوت شده ­اند و اکثرا تکلیف سهام عدالت آنها مشخص نشده ­است. برای ساماندهی سهام عدالت این افراد در ابتدا وراث قانونی می ­توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی Samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات مربوطه از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالتش را مشاهده کنند در صورتی که شخص دارای سهام عدالت بود، پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده­گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند. در این قسمت مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی­نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه می­ شود ذکرشده ­است. پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک مذکور را تحویل می ­دهد و این دفاتر فرمی که توسط نماینده تکمیل شده ­است را برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می­کنند. شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می ­کند. در واقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می­ شود، در غیر این صورت به نماینده اطلاع داده و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

ارزش سهام عدالت من چقدر است؟

براساس گزارش اقتصاد آنلاین در انتهای معاملات 12 اردیبهشت؛ ارزش سهام عدالت 492 هزار تومانی،532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به 13 میلیون و 407 هزار تومان، 14 میلیون و 463 هزار تومان و27 میلیون و241 هزار تومان رسید.

چرا سود سهام عدالت در انتهای سال پیش برای من واریز نشد؟

در پایان سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان بالاخره سود سهام عدالت واریز شد و برای سهام عدالت 492 هزار تومانی،532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی به ترتیب: 532 هزار تومان ، 575 هزار تومان و یک میلیون و 81 هزار تومان به شماره شبا معرفی شده هر شخص در زمان ثبت نام واریز شد. اما در این میان بعضی افراد به دلیل نامعتبر بودن شماره ی شبا ی اعلامی شان از دریافت سود سهام عدالت محروم ماندند؛ این افراد می توانند با سامانه 1569 تماس بگیرند و مشکل خود را برطرف نمایند. 

در انتها شما عزیزان  می توانید سوالات خود را درباره ­ی سهام عدالت در اینستاگرام بنده به آدرس Rezamohamadi.ir مطرح نمایید.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه