ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

استان‌های رکورددار بروز آسم در کشور

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به روند بروز و شناسایی بیماری آسم پس از شیوع کرونا در کشور، درباره نوع ارائه خدمات در این مدت و میزان شیوع آسم در استان‌های کشور توضیح داد.

به گزارش اترک، دکتر مهدی نجمی در گفت‌وگویی، با اشاره به شعار امسال روز جهانی آسم و آلرژی مبنی بر " رفع کاستی‌های موجود در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم"، درباه آثار مستقیم و غیر مستقیم کرونا بر برنامه‌های اداره متبوع خود در زمینه کنترل و پایش آسم در کشور، گفت: ما برنامه تشخیص و درمان آسم را برای نظام شبکه در مراقبت‌های بهداشتی اولیه طراحی کرده بودیم که به صورت آزمایشی در ۷ شهرستان در حال اجرا بود، ولی زمانی که کرونا بروز پیدا کرد با توجه به اینکه از دستگاه‌های ارزیابی عملکرد ریوی که باید بیمار در آن بِدَمد (فوت کند) برای تشخیص آسم و پیگیری این بیماران استفاده می‌کردیم، به دلیل گسترش کرونا برای استفاده از این دستگاه‌ها با محدودیت روبرو شدیم؛ بنابراین مجبور به تغییر برنامه شدیم.

او درباه نقش آلودگی هوا در بروز آسم نیز گفت: آلودگی هوا هم می‌تواند تاثیراتی داشته باشد، اما در مورد بیماری آسم عنوان می‌شود که فرد می‌بایست استعداد ژنتیکی ابتلا هم داشته باشد، اما قرار گرفتن در معرض عوامل محرک می‌تواند باعث بروز بیماری یا در افراد بیمار سبب تشدید بیماری شود.

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درباره میانگین موارد بروز آسم در کشور، اظهار کرد: مبتلایان به آسم معمولاً از طریق پیمایش‌ها شناسایی می‌شوند و بررسی تعداد بیماری‌هایی که شیوع بالایی در کشور دارند به این گونه نیست که فرد به فرد بتوانیم بیماران را شناسایی کنیم و از طرفی نظام ثبت بیماری هم وجود ندارد که بتوانیم آمار دقیق ارائه دهیم. بنابراین بر اساس پیمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، بر جمعیتی مشخص مطالعه انجام می‌شود و بر اساس آن به کل کشور تعمیم داده می‌شود. بر اساس آخرین آمار بروز آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در جمعیت بالغین حدود ۹ درصد برآورد کردیم و به طور میانگین شیوع علائم آسم در کل جمعیت ۱۰ درصد است.

وی درخصوص استان‌های رکورددار بروز آسم در کشور نیز بیان کرد: بر اساس پیمایش‌ها، شهر اهواز در استان خوزستان در صدر ابتلا به آسم و آلرژی در همه گروه‌های سنی قرار دارد و پس از آن استان سیستان و بلوچستان، تهران، اراک و... نیز از متوسط کشوری آمار بالاتری داشتند. این موضوع قابل انتظار بود زیرا شهرهایی که میزان آلودگی بیش از حد انتظار داشتند به همان اندازه میزان بروز آسم بیشتری داشتند. همچنین در میان جمعیت کودکان شیوع آسم در استان قم از همه بیشتر بوده است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه