پیام های آموزشی اجتماعی
پيا م هاي كوتاه آموزشي با موضوع اعتياد به مواد مخدر
الف) پيا م هاي كوتاه آموزشي با موضوع اعتياد به مواد مخدر:
- آيا نگاه دختربچه اي كه در حسرت يك نگاه مهربانانه از پدر معتاد خود مي سوزد، براي عبرت آموزي كافي نيست؟
- لذت مصرف مواد مخدر ماندني تر است يا ذلت آن؟
- آيا با اعتياد مجالي براي « خوب بودن » باقي مي ماند؟ راه خوب بودن و خوب ماندن را برخود نبنديم؟
- اعتياد ميراث شوم ما براي آيندگان خواهد بود؛ اگر تربيت صحيح فرزندان خود را به ديگران واگذاريم.
- آن كس كه در ابتداي مسير اعتياد احساس بزرگي مي كند، ديري نمي پايد كه حقارت را احساس كند.
- هر آن چه در بهار زندگي زيبا جلوه مي كند، با خزان اعتياد به زشتي مي گرايد.
- اعتياد جلوه هاي زيباي زندگي را به يغما مي برد.
- اعتياد سرمنشاء بسياري از آشفتگي ها و از هم گسيختگي هاي اجتماعي است.
- در پسِ شادي كاذبي كه با مصرف مواد روانگردان به دست مي آيد، دنيايي از غم واندوه نهفته است.
- فشار گروه دوستان و همسالان، يكي از عوامل مهم مصرف مواد اعتيا دآور در سن نوجواني است.
- در فرزندانمان اين باور را ايجاد كنيم كه .« مصرف مواد اعتيادآور، شرط شاد بودن نيست؛ اما بزرگ ترين آفت براي آن، هست ».
- تلاش براي تجربه كردن مصرف مواد مخدر، مثل بازي و سرگرمي است؛ اما بازي با دم شيري گرسنه.
- كدام معتاد مصرف مواد مخدر را به نيت معتاد شدن شروع كرده است؟
- خانواده مهم ترين و اساسي ترين نقش را در پيشگيري از اعتياد جوانان به مواد مخدر ايفا مي كند.
- آيا معتادي را مي شناسيد كه در تربيت فرزندان خود موفق بوده باشد؟
- براي پيشگيري از اعتياد عزيزانمان، به دانش و مهارت نيازمنديم. ؟
- براي مصون ماندن در برابر اعتياد، اعتماد بي جا نكنيم؛ حتي به خودمان؟
- آيا تا به حال به رابطه ي بين اعتياد افراد و سرنوشت فرزندانشان انديشيده ايم؟
ب) پيا مهايي در ارتباط با نقش والدين در پيشگيري از انحراف جوانان و نوجوانان:
- نوجوان ما بيشتر به « سرمشق » نيازمند است تا « عيب جويي»
- زمينه ي بسياري از انحرافات نوجوانان، از طريق تماشاي فيلم هاي غيراخلاقي و محرك درخانواده به وجود مي آيد.
- جوانان و نوجواناني كه توانايي « نه گفتن » به پيشنهادهاي غيراخلاقي را دارند، از آلوده شدن به انحرافات اجتماعي مصون مي مانند.
- همان طور « نه گفتن » را از كودكي به فرزندانمان مي آموزيم، » اجازه دهيم كه « نه شنيدن» را نيز به خوبي تجربه كنند.
- جواناني كه در دوره ي كودكي يا نوجواني، قرباني خشونت شده اند، بيشتر درمعرض ابتلا به پرخاشگري و رفتارهاي خشون تبار هستند.
- كساني كه محبت كافي از والدين خود دريافت نكرده و در معرض خشونت قرارداشته اند، مستعد ترين افراد براي بروز رفتارهاي پرخطر هستند.
- تأثير منفي كنترل بيش از حد فرزندان، كمتر از كنترل نكردن وعدم نظارت بر آنان نيست.
- براي مصون ماندن فرزندان خود از آسيب هاي اجتماعي، مهارت رفتار قاطعانه را به آنان بياموزيم.
- فرزندان خود را در انتخاب دوستان شايسته ياري كنيم.
- افراط در ملامت و سرزنش، آتش لجبازي و سركشي را شعله ورمي سازد.
- براي انتقاد كردن از نوجوانان، ابتدا بايد به دنبال يك نكته ي مثبت براي تعريف وتمجيد باشيم، چرا كه انتقاد به تنهايي باعث بيگانه شدن نوجوان با والدين مي شود.
- فرزندان خود را از محبت سيراب كنيم، تا به محبت هاي دروغين دل نبندند.
- زمينه ي بروز آسيب هاي اجتماعي، بيشتر در خانواده هاي پرتنش فراهم مي گردد. آسيب پذيري كودكان بعد از طلاق را جدي بگيريم.
- هنگامي كه محيط خانه ناامن باشد، خيابا ن جايگزين خانه مي شود و شيادان جايگزين پدر و مادر.
- با آسيب هاي نهفته در اينترنت كه تهديد كننده ي امنيت وسلامت فرزندانمان است، بيشتر آشنا شويم.
- براي برآورده نمودن نيازهاي روحي فرزندان خود برنامه ريزي كنيم.
- مشروبات الكلي، محيط خانه را ناامن، حرمت ها را شك سته، غيرت را طرد و لا ابالي گري را تجويز مي كند.
- براي پيشگيري از انحراف فرزندان خود، مراقب انس گرفتن و خلوت نمودن آنان با همسالانشان در رفت و آمدهاي خانوادگي باشيم.
- اگر مي خواهيم فرزندانمان ارزش هاي مورد نظر ما را رعايت كنند، بايد خود به آن ارزش ها پايبند باشيم.
- براي پاسخگويي به سؤالات دوران بلوغ فرزندانمان، نيازمند كسب آمادگي و مهارت هستيم.
- براي برقراري ارتباط مثبت با فرزندان نوجوان خود، ناگزير از شناخت ويژگي هاي شخصيتي، عاطفي و رواني آنها هستيم.
- آيا مي دانيد... روش تربيتي مؤثر در مورد يك نوجوان، ممكن است براي نوجوان ديگر آسيب زا باشد؟
- تمايل نوجوانان به كسب استقلال در اوايل و اواسط دوران نوجواني كاملاً طبيعي است.
- برقراري رابطه ي صميمانه با جوانان و نوجوانان، به آنها كمك مي كند تا از بيان مشكلاتشان در مقابل بزر گترها نهراسند.
- براي پيشگيري از آسيب پذيري فرزندانمان، دوستان شان را بهتر بشناسيم.
- توهين و خشونت در خانواده موجب قطع روابط عاطفي بين اعضاي آن مي شود.
- مشاجره در برابر ديدگان فرزندان، آسيب پذيري آنان را به دنبال خواهد داشت.
- فرزندان، متعلق به دوران نوجواني ما نيستند؛ تمايلات دوران نوجواني خود ر ا به آنان تعميم ندهيم.
- سايه ي بحران هاي زندگي مشترك زن و شوهر بر كودكان، اين مفهوم را به آنها منتقل مي كند كه بزرگسالي و پدر و مادر شدن يعني دردسر، نگراني و ...
- مقايسه نمودن، روش مناسبي براي تربيت نيست.
- وعده هاي توخالي، فرندانمان را از ما دور مي كند.
- با رعايت حقوق ديگران، الگوي عملي مناسبي براي فرزندان خود باشيم.
- با تشويق به موقع رفتارهاي مثبت فرزندان خود، عزت نفس را در آنها تقويت كنيم.
ج) پيا مهاي كوتاه آموزشي با موضوع فرهنگ ترافيك:
- با رعايت حق تقدم عبور، ضمن بالا بردن ضريب ايمني، فرهنگ خود را به نمايش مي گذاريم.
- تفاوت زمان در رانندگي شتاب زده و رانندگي با سرعت مطمئن، بيش از چند دقيقه نيست. هر تصادفي قطعاً زاييده ي يك تخلف رانندگي است.
- رانندگي بدون خطر، با وسيله ي نقليه ي سالم مقدور است.
- خستگي بيش از حد يا خواب آلودگي، منشاء بسياري از تصادفات مرگبار است.
- مكالمه با تلفن همراه يا خوردن و آشاميدن در هنگام رانندگي، مي تواند منجر به كاهش تمركز حواس و بروز فاجعه شود.
- فرصت كم را با سرعت زياد جبران نكنيم.
- عدم رعايت فاصله ي ايمني، با وجودترمز A.B.S هم خطرآفرين است.
- احتياط و گذشت را در هنگام رانندگي فراموش نكنيم.
- مهارت، احتياط و گذشت؛ سه ويژگي خوب، براي راننده ي خوب
- كارآمد بودن كمربند ايمني خودرو، در همه ي دنيا به اثبات رسيده است؛ نسبت به استفاده از آن، شك نكنيم.
- با بستن كمربند ايمني، استفاده از آن را براي نسل آينده نهادينه كنيم
- گذشت را در رانندگي، جايگزين لجاجت كنيم.
- رعايت قوانين و مقررات رانندگي، از مهم ترين شاخص هاي توسعه يافتگي و نشانه ي فرهنگ بالاي ملي است.
- توجه به حقوق عابرين پياده، نشانه ي نوع دوستي و تعالي فرهنگ است.
- سختي استفاده از كلاه ايمني، در مقابل لذت سلامتي حاصل از آن بسيار ناچيز است.
- تردد موتورسيكلت در پياده رو علاوه بر جرم بودن، مصداق بارز تضييع حقوق ديگران است.
- استفاده از پل عابر پياده با در نظر گرفتن سلامتي، آرامش و امنيت حاصل از آن سخت نيست.
- اهميت دادن به نقاط كور خودرو، موجب كاهش خطر تصادف مي شود.
- آيا مي دانيد؛ قدرت بينايي راننده در شب، يك ششم روز است؟
- بر اساس شواهد تجربي، رانندگاني كه از تلفن همراه استفاده مي كنند، چهار برابربيشترازرانندگان ديگر در معرض خطر تصادف هستند.
- مدت زمان عكس العمل راننده اي كه با تلفن همراه صحبت مي كند، در مقايسه با ساير رانندگان سه برابر افزايش مي يابد.
د) نمونه پيام هاي كوتاه آموزشي ويژه ي دانش آموزان دبيرستاني:
- روابط اجتماعي و خانوادگي خود را ناخواسته فداي اينترنت نكنيم.
- در دنياي اينترنت، هركس مي تواند هويتي متفاوت با شخصيت واقعي خود داشته باشد
- جوانان و نوجواناني كه ازتوانايي« نه گفتن » به پيشنهادهاي غيراخلاقي برخوردارند، از آلوده شدن به انحرافات اجتماعي مصون مي مانند.
- بسياري از انحرافات با رودربايستي و ناتواني در« نه گفتن » آغاز مي شود.
-رد پيشنهاد غلط ديگران را براي خود موفقيت بدانيم.
- انتخاب دوست خوب، موفقيتي بسيار بزرگ در زندگي است.
- توجه به وضعيت خانوادگي افراد در انتخاب آنان به عنوان دوست، موضوعي است كه هيچ جوان عاقلي آن را ناديده نمي گيرد.
-يكي از نكات مهم در انتخاب دوست، پرهيز از صميمي شدن با افراد ، در ابتداي آشنايي است.