محسن زارعی در گفت و گویی درباره افزایش سهم سابقه تحصیلی از ۳۰ به ۶۰ درصد در پذیرش ورود به دانشگاهها اظهار داشت: بر اساس مصوبه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده سهم کل سابقه تحصیلی سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۰درصدی به ۴۰ درصد با تأثیر مثبت می رسد یعنی اگر سابقه تحصیلی دانش آموزان، تاثیر مثبتی داشته باشد، در پذیرش کنکور دخیل میشود.
وی افزود: سهم سابقه تحصیلی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد با تاثیر قطعی میرسد همچنین قرار است این موضوع به پایههای دهم و یازدهم هم تسری یابد یعنی در سال ۱۴۰۳ سال یازدهم و در سال ۱۴۰۴ پایه دهم هم به سابقه تحصیلی دانش آموزان با تاثیر۶۰ درصد قطعی اضافه شود، سهم آزمون سراسری کنکور ۴۰ درصد و سهم سابقه تحصیلی ۶۰ درصد با تاثیر قطعی است.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با تاکید بر اینکه آزمون سراسری کنکور از سال ۱۴۰۲ دو مرتبه در سال برگزار میشود، خاطرنشان کرد: نتیجه این آزمون سراسری که در سال ۱۴۰۲ دوبار برگزار می شود، تا ۲ سال و صرفا برای همان گروه آزمایشی معتبر است همچنین یک سری از پذیرشها هم صرفاً از طریق محاسبه سابقه تحصیلی انجام میشود.
زارعی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال آمادهسازی برای اجرای این مصوبه افزایش ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی در کنکور است، گفت: آمادگی برای اجرای این مصوبه از جهت اینکه از سالهای گذشته در نظر گرفته نمیشد و آزمون سراسری کنکور با تفاوت ماهیتی با آزمونهای آموزش و پرورش دارد، یک ضرورت است.
+ یادگیری ملاک پذیرش در دانشگاه باشد
وی ادامه داد: پذیرش دانش آموزان در کنکور سراسری رتبهبندی بر اساس رقابت افراد صورت میگرفت، برهمین اساس سطح برگزاری آزمون و نحوه برگزاری آن، متفاوت از آزمونهای آموزش و پرورش و بیشتر بر پایه مهارت تستزنی بود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش یادآورشد: همواره اینکه کنکور سراسری حافظهمحور بوده و افراد را براساس رتبه تفکیک میکند، محل اشکال بوده است؛ در واقع در سیستم آموزشی که دانش آموز ۱۲ سال در آن تحصیل کرده باید پذیرش در آزمون سراسری کنکور را هم بر پایه یادگیری فراگیرد.
زارعی با تاکید بر اینکه باید در پذیرش داوطلبان در دانشگاه فرایند یادگیری سنجیده شود، افزود: باید متوجه شویم که دانش آموز در چه سطحی از یادگیری قرار دارد و میزان این یادگیری مبنای انتخاب برای دانشگاه باشد.
وی افزود: صرفاً یک آزمون چند ساعته براساس تکنیکها و مهارتهای تستزنی نباید معیار پذیرش داوطلبان در ورود به دانشگاه باشد، اکنون بسیاری از موسسات هم به همین سمت برگزاری کنکور پیش رفتهاند و در چنین شرایطی دانش آموزان از فضای آموزش و پرورش فاصله میگیرند. درحال حاضر دغدغه دانش آموزان پایه دوازدهم و خانوادههای آنها تمرکز بر آمادگی برای کنکور است و سطح یادگیری به درستی سنجیده نمیشود.
+ برگزاری الکترونیکی امتحانات
وی درباره تضمین امنیت امتحانات هماهنگ دانش آموزان توضیح داد: آزمون های هماهنگ دانش آموزان الکترونیکی برگزار میشود و باید بتوانیم از طریق الکترونیکی کردن آزمونها در مرحله ارسال، برگزاری و تصحیح اوراق میزان و احتمال خطاهای انسانی را تا حد ممکن کاهش دهیم تا صیانت برگزاری آزمونها حفظ شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش ادامه داد: بخشی از این برنامه به امتحانات خرداد امسال هم میرسد و میتوان در این مدت زمان هم پیادهسازی بخشی از برنامه صورت گیرد، بخشی دیگر از این برنامه هم به زمان نیاز دارد که تا حد ممکن خطای انسانی کاهش یابد و آزمون استاندارد به معنای واقعی کلمه پیادهسازی شود.
زارعی افزود: مقدمات کار تهیه شده و نقشه راه برای ما روشن است، شیوه تصحیح الکترونیکی اوراق مانند سازمان سنجش در کنکور سراسری برای دانش آموزان انجام میشود، مجموعههایی هستند که آزمونهای تشریحی را هم به صورت الکترونیکی برگزار میکنند.
وی خاطرنشان کرد: توزیع سوالات در مناطق آموزش و پرورش در فاز اول قرار دارد سپس کدبندی برای سوالات و تصحیح اوراق انجام میشود.
+ برگزاری آزمونها در چارچوب مدرسه
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد: نمرههای مستمر دانش آموزان در سابقه تحصیلی محاسبه نمیشود و در تاثیر سوابق تحصیلی فقط نمره امتحانات هماهنگ مد نظر است.
زارعی با بیان اینکه ۶۰ درصد سابقه مثبت قطعی در سابقه تحصیلی برای سال ۱۴۰۲ انجام میشود، خاطرنشان کرد: دانش آموزان کنکوری مطلع باشند که امتحانات هماهنگ برای آنها مشکلی ایجاد نمیکند، این آزمونها هم مانند امتحانات سالیانه مدارس برگزار میشود.
وی یادآور شد: آزمونهای هماهنگ سابقه تحصیلی دانش آموزان در همان چارچوب مدرسه برگزار میشود و کار ویژه جدایی از آموزش و پرورش نیست و برای دانشآموز بار جدیدی اضافه نمیشود.