ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رمز ریال جای اسکانس را می‌گیرد

اترک_ فرزاد درگاهی: بر اساس اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده، بنظر می‌رسد پروژه رمزپول ایرانی یا همان رمزریال اکنون به مراحل اجرایی شدن نزدیک شده و بر اساس صحبت‌های معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا سال آینده و بصورت آزمایشی در دسترس قرار خواهد گرفت. در سوی دیگر، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز خاطرنشان کرد که در رمزریال اصل پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. اکنون، این پرسش مطرح می‌شود که نحوه استفاده از رمزپول ایرانی چگونه است؟ در ادامه همراه لیون تک باشید.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه رمزارزها به‌خاطر ویژگی تمرکززدایی آن‌ها برای بانک‌های مرکزی تهدید محسوب می‌شوند، رمزپول را گرایشی جدید در حوزه پولی دانست که تاکنون 90 بانک مرکزی در سراسر جهان چنین پروژه‌ای را تعریف کرده‌اند. همچنین، همشهری نیز در گزارش خود اشاره کرد که یکی از مزایای رمزپول بانک مرکزی این باشد که اگر بانکی ورشکست شود، پول مردم محفوظ می‌ماند.

نحوه استفاده از رمزریال

اکنون قصد داریم به نحوه استفاده از رمزریال بپردازیم. بصورت خلاصه، روش کلی استفاده از رمزپول براساس دانلود یک اپلیکیشن به‌عنوان کیف پول دیجیتال است:

یک اپلیکیشن موبایلی به‌عنوان کیف رمزپول عرضه می‌شود و مردم آن را روی موبایل خود دانلود می‌کنند. این اپلیکیشن موبایلی با سامانه‌های بانکی ارتباط دارد و به آنها متصل است و همچنین قابلیت شارژ و دشارژ کردن دارد. یعنی می‌توان تبدیل رمزریال به ریال را به راحتی به وسیله آن انجام داد.شما می‌توانید بخشی از پولی که در حساب بانکی‌تان دارید را به رمزریال تبدیل کنید. یعنی ۵۰۰هزار ریال پول شما در حساب‌تان مثلا تبدیل به ۵۰۰هزار رمزریال می‌شود و در کیف پول دیجیتال‌تان روی موبایل ذخیره می‌شود.

مردم برای انتقال پول، مقدار لازم را از کیف رمزریال خود به کیف رمزریال فرد دیگر منتقل می‌کنند. این کار با اسکن یک بارکد دوبعدی (QR Code) برای دریافت آدرس کیف پول گیرنده وجه یا وارد کردن یک آدرس عمومی (شناسه، کدرشته) متعلق به گیرنده رمزریال امکان پذیر است. این آدرس عمومی معادل همان شماره کارت بانکی یا شماره حساب است.

برای خرید کالا یا پرداخت هزینه یک خدمت هم می‌توان با دریافت آدرس کیف پول فروشنده یا شرکت خدماتی رمزریال را به کیف پول او به‌صورت آنی واریز کرد. انتقال رمزریال به‌خاطر شفافیت‌های درنظر گرفته شده محدودیت‌های فعلی نقل و انتقال پول در شبکه بانکی را نخواهد داشت.

تفاوت رمزپول ملی با رمزارزهای رایج

در اینجا باید متذکر شد که رمز ریال فقط یک ابزار پرداخت یا انتقال پول است و به هیچ عنوان شباهتی به رمزارزهای مشهور مثل بیت‌کوین یا اتریوم ندارد. از جمله ویژگی‌های رمزپول ملی می‌توان به تفاوت در سقف دریافت رمزریال براساس کیف پول تجاری یا غیرتجاری، دسترسی به پول درصورت ورشکستگی بانک و حذف بانک به‌عنوان واسط، امن بودن بستر انتقال و امکان ردیابی پول درصورت نفوذ به گوشی افراد و جابه‌جایی بدون اطلاع اشاره کرد.

همچنین، با رمزریال می‌توان برنامه‌پذیر شدن پول با تعیین ضابطه هنگام بستن قرارداد و انتقال پول و میزان جریمه فسخ قرارداد را تعیین کرد تا درصورت وقوع آن، مبلغ جریمه به‌طور خودکار از حساب طرف مقابل برداشت شود. امکان رهگیری تسهیلات بانکی برای هزینه‌ کردن آن در محل مورد نظر، تسویه حساب آنی و عدم‌نیاز به تسویه بین بانکی و حذف هزینه عملیاتی تراکنش‌های مالی نیز از دیگر قابلیت‌های رمزپول ایرانی است.

رمزریال و دغدغه مصرف برق

با این همه وقتی صحبت از رمزارز و رمزپول می‌شود، اذهان متوجه بیت‌کوین به عنوان شایع‌ترین رمزارز در جهان و نحوه استخراج آن که برق زیادی مصرف کرده و همواره در چندسال اخیر، مورد انتقاد وزارت نیرو و مسئولان صنعت برق کشور بوده، می‌شود.

پیگیری‌ها از وزارت نیرو و مدیران صنعت برق نشان می‌دهد که هیج اطلاعات تخصصی در زمینه تولید رمزریال بین بانک مرکزی و وزارت نیرو مبادله نشده است و اغلب مدیران وزارت نیرو از چند و چون تولید رمزریال بی‌خبر هستند.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بحث استفاده از رمزارز ملی در مبادلات کشور ارتباطی به وظایف ذاتی وزارت نیرو ندارد، بلکه یک بحث پولی است که باید نهادهای ذی ربط در مورد آن تصمیم گیری نمایند.

وی افزود: میزان مصرف برق رمزارز ملی، وابسته به نوع فن آوری است که برای آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ البته همه رمزارزها مانند بیت کوین انرژی بر نیستند و به لحاظ مصرف انرژی بایستی جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرند.

رمز ریال جایگزین اسکناس

همچنین روز گذشته صالح‌آبادی از راه‌اندازی رمز ریال ملی از اوایل سال آینده خبر داد و گفت: این رمز ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود. اینگونه افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند. لازم به ذکر است که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد. 

به گزارش اترک اتمام پروژه رمزپول ملی و یا ریال دیجیتال در ایران نیز که این روزها بحث آن داغ شده است به سال ۱۳۹۹ باز می‌گردد و  شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی وظیفه انجام این پروژه را برعهده داشته است.

سیزده سال از زمانی که ساتوشی ناکاماتو با اختراع بیت کوین بازارهای پولی و مالی را متحول کرده است می گذرد، از آن زمان تاکنون اختراع هزاران رمز ارز دیگر در سراسر دنیا به ثبت رسیده است و در این میان بانک های مرکزی در سراسر دنیا نیز نمیخواهند از فناوری نوینی که کارایی آنها را به حداقل می رساند عقب بمانند.

رمزارز بانک مرکزی را می توان پدیده قرن ۲۱ نامید؛ فناوری که بانک های مرکزی در سراسر جهان در صدد دسترسی به آن هستند.

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است و با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد.

پشتوانه این ارز دیجیتال ریال است و در واقع به ازای هر واحد ارز ملی معادل ریال آن در حساب بانک مرکزی بلوکه خواهد ماند و صدور آن نقدینگی جدید خلق نخواهد کرد و از طرفی با صدور این رمز از در بلاک چین خصوصی امکان استخراج نیز نخواهد داشت.

...................................

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه