ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چگونه مذاکرات وین بر بازار سرمایه اثرگذار شد؟

اترک فرزاد _درگاهی: نتیجه مذاکراتی که اکنون خبر آن در بین فعالان بازار سرمایه داغ شده است، نمی تواند خارج از دو سناریو باشد. اگر دولت و تیم مذاکره کننده برجام به نتیجه‌ای مثبت در مذاکرات دست پیدا کنند به طور حتم شاهد رفع تحریم‌ها در برخی از صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور خواهیم بود. حساسیت گشایش‌های اقتصادی در معاملات بازار سهام به حدی است که در صورت عدم توافق در مذاکرات برجام، احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد که برای مدتی موقت باعث ایجاد روند مثبت در معاملات صنایع صادرات محور بازار خواهد شد.

در این میان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که روند مثبت معاملات بورس تحت تاثیر مذاکرات بی‌سرانجام برجام موقتی است و نمی تواند به صورت دائم ادامه دار باشد.

از سوی دیگر گشایش های اقتصادی زمینه ایجاد بهره وری در تولید، پیش بینی پذیری اقتصاد و گشایش تسهیلات را فراهم خواهد کرد از این رو در صورت وجود نگاه عمیق به صنایع صادرات محور به این نتیجه خواهیم رسید که صنایع صادرات محور و صنایعی مانند فلزات اساسی و پتروشیمی که جزو صنایع مادر محسوب می شوند، در بلندمدت از گشایش های اقتصادی منتفع خواهند شد.

به عبارت دیگر کارشناسان بازار سرمایه بر این باور هستند که توافق در مذاکرات وین می تواند به تاثیر منفی در برخی از شرکت‌ها منجر شود، شرکت‌هایی که تاکنون قیمت سهام آنها با نرخ تسعیر ارز تغییر پیدا می‌کرد از این به بعد فعالیت آنها تحت تاثیر اقتصاد کشور قرار می‌گیرد، این اتفاق برای شرکت هایی که معاملات آنها در بورس دارای شفافیت نیستند چندان جالب نخواهد بود.

این در حالی است که برخی دیگر از فعالان اقتصادی تاکید دارند اغلب سهام های شرکت های بورسی صادرات محور هستند و این شرکت ها شاخص سازی می کنند. در توضیح این مطلب یوسف کاووسی گفته است: «شرکت های صادرات محور باید برای کشور ارز آوری میکردند اما در حال حاضر این شرکت ها ارز خود را با نرخ بالا به کشور تزریق می کنند حتی درمواردی به این شرکت ها اعلام شدکه ارز خود را با نرخ نیمایی بفروشند، اما آنها ارز خود را در سامانه نیما به نرخ ۲۲ یا ۲۳ هزار تومان ثبت کردند، اما آن را تا نرخ ۲۶ یا ۲۸ هزار تومان به فروش می رسانند.»

این اقتصاددان توضیح داد: «برخی از این شرکت های بورسی به دلیل شفاف نبودن اطلاعات و صورت های مالی در ابتدای راه شرکت های کاغذی یا زمین هایی بودند که قرار بود در آن ها اتفاقاتی بیفتد. مثلا هشت سال پیش کلنگی زده شده بود یا سیم خارداری دور زمین کشیده بودند و می خواستند آن را به یک واحد پتروشیمی تبدیل کنند که نتوانستند و از شرایط به وجود آمده، دست به خالی فروشی زدند و این املاک را به مردم فروختند.»

کاووسی، با اشاره به این که زمانی که این شرکت ها بتوانند ارز خود را به نرخی بالاتر بفروشند، در واقع سهام خویش را بالا برده اند و اگر کمتر از این نرخ ارز خود را بفروشند، سهامشان کاهش پیدا می کند، گفت: «اگر مذاکرات شکل بگیرد، مثبت باشد و همه چیز بخواهد از مسیر سیستم بانکی حل شود دیگر این شرکت ها نمی توانند تکتازی کنند و به هر شکلی که خواستند بازار را بازی بدهند. این تغییرات طبق چارچوب و قاعده مشخصی است؛ اگر مذاکرات مثبت شود، اقتصاد حرکت کند و سرمایه گذاری های خارجی وارد کشور شود، سرمایه‌گذاری داخلی تشویق شود، حرکت کند، بتوانیم جذب سرمایه کنیم، نسیه بخریم، و فاینانس و یوزانس کنیم، با ایجاد یک رقابت بازار انحصاری شکسته می شود.»

کاووسی، تاکید کرد: «امروز کسانی هستند که نمی خواهند این مسائل اتفاق بیفتد به دلیل اینکه از وضع موجود سود می برند، این افراد در بسیاری از موارد اشکال تراشی می کنند که مذاکرات نتیجه ندهد یا نتیجه آن، آن گونه که مد نظر ماست، نباشد حالا اگر واقعا نظر حاکمیت در این باشد که مصلحت مردم بالاتر از همه چیز است و مذاکرات به نتیجه برسد، باید پی این بخش را به تن خویش بمالند که شاخص بورس رشد آن چنانی نخواهد داشت و زمانی که تورم پایین بیاید، اقتصاد و بازار به تعادل برسد و سوددهی به تعادل برسد، دیگر این شرکت ها نمی توانند سوددهی های نجومی را تجربه کرده و به سرمایه گذاران نشان بدهند که این سودها به یک باره به دو یا سه برابر می رسد.»

وی تاکید کرد: «در این شرایط شرکت ها باید از یک استاندارد معمول پیروی کنند و در اینجاست که اقتصاد می بایست راه های بهتری پیدا کند که مردم نگاهشان از بورس به سمت این بازارها برود، اشتغال ایجاد کند، رفع بیکاری صورت بپذیرد و کارهای مولد اتفاق بیفتد، در این زمان کسب و کار رونق و ارائه مجوزها سر و سامان می گیرد، این در حالی است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، وضع بدتر از این نیز خواهد شد و آن جاست که می توان پیش بینی کرد که بورس رشدهای غیر منطقی نیز داشته باشد و باید پذیرفت که این موضوعات در یک محور محدود نمی شود و بخش های مختلفی دارد.»

بر این اساس می توان گفت در صورت عدم گشایش اقتصادی، دولت تحت تاثیر کسری بودجه به قیمت‌گذاری هایی روی می آورد که منجر به کاهش حاشیه سود صنایع اصلی بازار خواهد شد.

در حالی که توافق در برجام ضمن بهره وری در تولید و گشایش در تسهیلات مالی، صادرات و واردات منجر به آزاد شدن منابع بانک ها خواهد شد که از این اتفاق در بلندمدت به عنوان اقدامی مثبت یاد می شود. شرایط فعلی حاضر در معاملات بازار ناشی از وجود ابهام در کشور است، ابهام همیشه منجر به ترس سهامداران در بازار می شود که با رفع آنها می توان شاهد روزهایی معقول در معاملات بازار بود. ابهام موجود در بازار ناشی از کسری بودجه، سیاست گذاری دولت برای سال ١٤٠١ و نیز مذاکرات برجام است که روند معاملات بورس را با ایجاد چنین وضعیتی همراه کرده است. در شرایط فعلی بازار، شاهد تعداد زیادی از سهام ارزنده در بازار برای سرمایه گذاری هستیم، تحولات و سیاست‌گذاری خوبی در بازار شکل گرفته است که این امر باعث می شود تا سهامداران صبور نتیجه خوبی را از این بازار کسب کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه