ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

شبکه ملی آزمایشگاهی در جست‌وجوی «اُمیکرون»

 

رئیس انستیتو پاستور ایران ضمن اشاره به اقدامات شبکه آزمایشگاهی کشور در دوران کرونا و فعالیت‌های صورت گرفته جهت رصد واریانت "اُمیکرون"، در عین حال درباره واکسن پاستوکووک و اثرگذاری آن مقابل جهش‌های ویروس کرونا، گفت: دز یادآور واکسن پاستوکووک (پاستوکووک پلاس) به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به راحتی قابلیت تغییر داشته باشد.

به گزارش اترک، دکتر علیرضا بیگلری گفت: در اوج تحریم‌ها و در دل یک تهدید بزرگ به نام کووید۱۹ انستیتو پاستور ایران اقدام به راه اندازی شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی کرد. اکنون ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیصی در سراسر کشور با محوریت انستیتو پاستور ایران کار تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ را انجام می‌دهند.

وی وجود این شبکه را یک فرصت خوب دانست و ادامه داد: با این فرصت علاوه بر اینکه می‌توانیم کارهای معمول تشخیص را انجام دهیم، می‌توانیم جهش‌های کرونا را هم بررسی کنیم و یکی از مهم‌ترین نکات این است که آزمایشات از استان‌ها به صورت کاملا روتین برای مراکزی که کار توالی‌یابی را انجام می‌دهند، ارسال می‌شود و اگر در یک استانی هم به یکباره شرایط تغییر کرد و تعداد بیماران زیاد شد و یا دیدیم علائم بیماری در حال تغییر است، همگی می‌تواند شکی بر این باشد که رفتار ویروس در حال تغییر است و در نتیجه ممکن است با یک ویروس جهش یافته جدید مواجه شویم که در این صورت حتی اگر نوبت نمونه‌گیری آن استان برای توالی یابی پیدا کردن جهش نباشد، میتوان برای اخذ نمونه بیشتر از آن استان اقدام کرد تا جهش جدید شناسایی شود.

وی افزود: هم در مورد سویه جدید کرونا و هم در سایر جهش‌های قبلی، همیشه اقدامات لازم جهت شناسایی هرچه زودتر جهش‌ها و پایش آنها در کشور در حال انجام است. امروزه با توجه به تدابیری که برای شناسایی اُمیکرون داریم که مسلما دیر یا زود در تمام کشورها مشاهده خواهد شد، با اقدامات و نمونه‌گیری هایی که از استان‌ها داریم می‌توانیم به سمتی برویم که شانس یافتن سریعتر ویروس جهش یافته افزایش یابد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در مورد تاثیر واکسن بر سویه‌های جدید کرونا گفت: نظرات علمی کاملا نشان می‌دهد که حتی در جهش‌های جدید ممکن است که تاثیر واکسن کاهش یابد ولی کسانی که واکسن تزریق کردند حاشیه امن بیشتری دارند. مسلما با شیوع واریانت‌های جدید هم توانایی تشخیص جهش در دنیا بیشتر خواهد شد و هم اگر نیاز به تغییر واکسن‌ها باشد در جهت تقابل و ایجاد آمادگی برای پوشش جهش‌های جدید اقدام خواهد شد.

او در همین راستا به واکسن "پاستوکووک" تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا اشاره کرده و افزود: دز یادآور واکسن پاستوکووک به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به راحتی قابلیت تغییر داشته باشد که با دو جهش دیگر هم بتواند سازگار باشد. با توجه به طراحی واکسن‌ها این تغییر ممکن است از دو ماه تا حدود پنج ماه به طول انجامد؛ ولی در این بازه زمانی تغییر واکسن جهت پوشش جهش‌های جدید ممکن خواهد بود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه