ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وجود صدها منبع زبان فارسی و ترکی در کتابخانه عمومی نیویورک

مدیر مجموعه‌ها و خدمات پژوهشی کتابخانه عمومی نیویورک، گفت: مجموعه تحقیقاتی توسعه یافته کتابخانه عمومی نیویورک بر علوم انسانی و علوم اجتماعی تمرکز یافته است و صدها منبع به زبان فارسی و ترکی در آن وجود دارد.

 

هفتمین جلسه از سلسله وبینارهای روایت‏‌هایی از ایده‌ها و الگوهای مدیریت کتابخانه‌های عمومی با موضوع جامعه خدمت گیرنده و با حضور دنیز هیبای، مدیر مجموعه‌ها و خدمات پژوهشی کتابخانه عمومی نیویورک و مهدی حسینی، معاون اداره‌کل امورکتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد برگزار شد.

وجه تمایز کتابخانه عمومی نیویورک

هیبای در این جلسه به معرفی کتابخانه عمومی نیویورک پرداخت و گفت: بیش از ۱۲۵ سال است که کتابخانه نیویورک تأمین کننده اصلی کتاب های رایگان، اطلاعات، ایده ها و آموزش برای ساکنان این شهر است. این کتابخانه در سال ۱۸۹۵ تأسیس شد و بزرگ ترین سیستم کتابخانه ای سراسر کشور را دارا است که ۹۲ نقطه در سراسر برانکس، منهتن و استیتن آیلند را پوشش می دهد.

مدیر مجموعه‌ها و خدمات پژوهشی کتابخانه عمومی نیویورک در خصوص مجموعه تحقیقاتی توسعه یافته کتابخانه عمومی نیویورک، گفت: این مجموعه ها غیرقابل امانت بوده و به طور خاص بر علوم انسانی و علوم اجتماعی تمرکز دارند و شامل مجموعه های عظیمی از منابع چاپی و مجموعه های خاص مانند آرشیوها، دست نوشته ها، عکس ها، نقشه ها و ... است. این مجموعه صدها زبان را پوشش می دهد و هزاران منبع به زبان فارسی و ترکی در آن وجود دارد.

وی افزود: چیزی که این کتابخانه را از سایر سیستم های کتابخانه های عمومی در امریکا متمایز می کند، مجموعه های تحقیقاتی است. مجموعه های تحقیقاتی این کتابخانه به تنهایی دارای ۴۶ میلیون منبع است که در سه مرکز تحقیقاتی مستقر در منهتن قرار دارد. این مجموعه ها برای افراد از سراسر جهان قابل دسترس است.

هیبای با بیان اینکه کتابخانه عمومی نیویورک بیش از ۲ هزار و ۲۰۰  کارمند دارد، افزود: ۷۳ درصد آنها در بخش مجموعه ها، خدمات و توسعه آموزش مشغول هستند و سایرین خدمات مهم پشتیبانی مدیریتی را فراهم می کنند. کتابخانه های بروکلین و کویینز نیز سیستم های مستقل خود را دارند. با این حال برنامه ها و سیاست ها در یک مسیر قرار دارد.

مدیر مجموعه‌ها و خدمات پژوهشی کتابخانه عمومی نیویورک با اشاره به مأموریت کتابخانه عمومی نیویورک، خاطرنشان کرد: مأموریت کتابخانه این است که الهام بخش مطالعه مادام العمر باشد، دانش را گسترش دهد و جوامع را قوی تر کند. برای تحقق این مأموریت، ما به سه منبع عظیم کارمندان، مجموعه ها، فضاهای فیزیکی و دیجیتالی در دسترس وابسته هستیم. آموزش مادام العمر را با خلق یادگیرندگان توانمندتر و محققان، دنبال می کنیم.

شرایط دریافت کارت عضویت کتابخانه نیویورک

وی ادامه داد: با استفاده از برنامه ریزی و موقعیت های آموزشی الهام بخش، افق های فکری افراد را گسترش داده و چشم اندازها را غنی تر می کنیم. تأمین منابع معتبر تاریخی، حضور در جامعه برای تبلیغ خدمات کتابخانه، توسعه مهارت ها و توانایی های کلیدی و گردهم آوردن اجتماعات مختلف از دیگر خدمات کتابخانه عمومی نیویورک محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: کاربران از رده های سنی و نسل ها به عنوان جامعه خدمت گیر در نظر گرفته می شوند. هر کسی که در نیویورک زندگی، کار یا تحصیل می کند، یا ملکی در اختیار دارد، واجد شرایط دریافت کارت عضویت کتابخانه عمومی نیویورک است. افرادی که از مجموعه های تحقیقاتی ما استفاده می کنند و خارج از نیویورک یا امریکا هستند، می توانند کارت عضویت موقت دریافت کنند.

وجود منابع ۲۱ زبان دنیا در کتابخانه

هیبای اظهار داشت: مجموعه سازی شعبه های کتابخانه عمومی نیویورک توسط تیم مرکزی گزینش ۱۵ نفری انجام می شود. آنها گزینش منابع را با استفاده از نقد کتاب ها، تحلیل الگوهای چرخه امانات و دریافت اطلاعات از کارمندان شعبات محلی و کاربران انجام می دهند. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بودجه صرف منابع فیزیکی و ۴۰ درصد برای منابع دیجیتال به خصوص کتاب های الکترونیکی استفاده می شود.

وی با اشاره به وجود منابع ۲۱ زبان دنیا در کتابخانه عمومی نیویورک، بیان کرد: تنوع و ارائه چند فرهنگی برای منابع، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است. گزینشگران تلاش می کنند منابعی را فراهم کنند که کودکان بتوانند خودشان را در داستان ها ببینند و درباره سایر کودکانی که ممکن است با آن ها متفاوت باشند، یاد بگیرند.

هیبای برگزاری کلاس های آموزشی برای افرادی که انگلیسی زبان مادری شان نیست، کلاس های آموزش استفاده از کامپیوتر در دنیای دیجیتال، برنامه های مالی و اقتصادی شخصی برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و برگزاری نمایشگاه هایی از مجموعه های خاص در کتابخانه های تحقیقاتی را بخشی از خدمات کتابخانه ویژه بزرگسالان دانست.

ارزشمندی ارایه خدمات حضوری

مدیر مجموعه‌ها و خدمات پژوهشی کتابخانه عمومی نیویورک، تاکید کرد: همانطور که به آینده نگاه می کنیم، تعهد داریم خدمات خود را متناسب با مراجعان دوباره تعریف کنیم و ارتقا دهیم. اولویت ما در سراسر شعب و کتابخانه های عمومی تحقیقاتی این است که خدمات مان را بازنگری و دوباره راه اندازی کنیم تا بتوانیم بعد از بیش از یک سال وقفه پذیرای مراجعان باشیم.

وی یادآور شد: همانطور که خدمات، برنامه ها و مجموعه های دیجیتال در طول پاندمی کرونا جان تازه ای گرفت، به ما یادآور شد خدمات حضوری به ویژه برای دانش آموزان و خانواده هایی که به اینترنت دسترسی ندارند، بسیار ارزشمند است. تعادل صحیحی باید بین مجموعه های فیزیکی و دیجیتال ایجاد کنیم تا مطمئن شویم دسترسی منصفانه به اطلاعات وجود دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه