ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی:

کوره‌های آجرپزی ۳۳ هکتار از محوطه تاریخی تپه ریوی را تخریب کرده است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: کوره‌های آجرپزی ۳۳ هکتار از محوطه تاریخی تپه ریوی را تخریب کرده است.

مستوفیان با اشاره به اینکه ریوی یکی از محوطه‌های باستانی است که نهمین دور از فصل کاوش‌ها در این منطقه در حال انجام است، افزود: از سال ۵۸ مجوز ساخت کوره‌های آجرپزی در این منطقه باستانی داده‌شده است که فعالیت آن‌ها موجب تخریب بخشی از منطقه نیز شده است.

وی ادامه داد: اما با فعالیت این اداره کل طی ۱۰ سال گذشته در این منطقه، شرایط و ضوابطی برای فعالیت کوره‌ها اتخاذشده است، بطوریکه خاک‌برداری توسط این کوره‌ها در این منطقه با طور کامل ممنوع شده است و آن‌ها مواد اولیه موردنیاز خود را از مکان‌های دیگر تأمین می‌کنند.

مستوفیان اظهار کرد: بخش‌های تخریب‌شده نیز فریز شده است و برنامه‌هایی برای انجام کار در این قسمت‌ها وجود دارد.

وی بابیان اینکه فعالیت کوره‌ها نیز محدودشده است، گفت: مذاکراتی با سازمان صمت انجام‌شده است تا این کوره‌ها به خارج محوطه انتقال داده شوند و ازآنجایی‌که قصد اجرای طرح گردشگری در این منطقه راداریم، این واحدها تغییر کاربری داده و فعالیت‌هایی همچون تولید کاشی سنتی و ... را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدجواد جعفری سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی نیز گفت: حدود ۳۳ درصد از محوطه تاریخی"ریوی به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی تخریب‌شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان به ۱۱۰ هکتار می‌رسد، افزود: این منطقه سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته موردتوجه و محل استقرار در دشت سملقان بوده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دوره زندگی در این محوطه تاریخی به دوره هخامنشی تا دوره ساسانی یعنی یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ سال گذشته می‌رسد.

جعفری بابیان اینکه محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۶ مقدار مختصری میله گذاری و تعیین عرصه شد، اظهار کرد: قرار بر این بوده تا منطقه مورد محافظت قرار گیرد اما در دهه شصت دو کوره آجرپزی در دل محوطه تاریخی و یک کوره آجرپزی نیز در قسمت جنوبی محوطه مشغول بکار شده‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون با کمک باستان شناسان آلمانی هفت دوره کاوش در این منطقه انجام‌شده است و ۷۰۰ تا ۸۰۰ فقره شی‌ء تاریخی از این محوطه کشف و ۱۲ اسکلت انسان نیز از دل خاک بیرون آمده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: قدیمی‌ترین بخش کشف‌شده در محوطه تاریخی ریوی، یک گورستان است که به سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته و به عصر مفرغ بازمی‌گردد.

 

وی تصریح کرد: یکی از سندهایی که در ارتباط با این محوطه تاریخی می‌توان ارائه داد، نوشته است و زمانی که بتوانیم نوشته‌هایی را از این محوطه کشف کنیم، آن‌وقت می‌توان گفت که نام این شهرچه بوده و حاکمان آنچه کسانی بوده است.

جعفری گفت: البته در هفتمین دوره کاوش گل مهره‌هایی کشف‌شده است.

وی در ارتباط با عوامل از بین برنده زندگی در این محوطه تاریخی نیز بیان کرد: تصور بر این است که عامل اصلی این امر انسانی یعنی حمله و تاخت‌وتازها بوده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی در ادامه افزود: به دنبال آن هستیم تا محوطه تاریخی ریوی تبدیل به سایت موزه گردشگری شود و طرح سایت پلن آن نیز در حال تهیه است.

وی بابیان اینکه باید کاربری این منطقه نیز به کاربری گردشگری تغییر یابد، گفت: در حال حاضر کاربری این منطقه کشاورزی و صنعتی است.

جعفری افزود: در حال حاضر کوره‌ها خاک‌برداری نمی‌کند و از سوی دیگر این محوطه دارای ۳۰ تا ۴۰ مالک کشاورزی است./ایسنا

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه