ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

استخدام نیروی پرستار متناسب با افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استخدام نیروی پرستار متناسب با افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی پرستاری بویژه پرستارانی که بالای ده سال سابقه کار دارند بایستی در اولویت اقدامات اضطراری قرار گیرد.

مریم حضرتی در نشست بررسی مشکلات نیروی پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس افزود: پرستاری که بیش از ۲۰ ماه است که در بخش‌های کوید ۱۹ بدون لحظه‌ای وقفه جان بر کف ارائه خدمت وایثار می‌کند امتحان خود را پس داده است و نباید درگیر آزمون استخدامی شود. 

وی با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستار در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: در دی ماه سال ۱۳۹۸  قبل از کوید ۱۹، در بررسی که در خصوص میزان فعالیت و ساعت اضافه کار عملکردی ماهیانه پرستاران در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور انجام گرفت نتایج نشان داد که در اغلب دانشگاه‌های مادر اضافه کاری‌ها و شیفت‌های اجباری به پرستاران وجود دارد.

حضرتی ادامه داد: به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی  ایران ماهیانه بیش از ۳۰۰ هزار ساعت اضافه کاری عملکردی پرستاری  وجود دارد  که حداقل معادل بیش از دو هزار پرستار می‌شود و بقیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مثل شیراز، کرمان و شهید بهشتی نیز وضعیتی مشابه دارند که بدون شک این موضوع پس از شیوع پاندمی افزایش چشمگیری داشته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: پرستاران علی رغم خستگی و تحمل شیفت‌ها و اضافه کاری‌های اجباری ایثارگرانه و مسئولانه به صورت شبانه روزی به ارئه خدمت پرداختند و علی رغم تعطیلی‌های سراسری هیات دولت و دورکاری‌ها، پرستاران در شیفت‌های خود حاضر بودند و با وجود آسیب‌های جسمی و روحی حتی یک بیمار بدون خدمات مراقبتی رها نماند.   

حضرتی با اشاره به استخدام‌های خوبی که در دو سال گذشته انجام گرفت، گفت: تخصیص بیش از ۲۴ هزار نیروی  پرستار در  دو سال گذشته اگر چه بسیار ارزشمند است اما اغلب جذب نیرو به صورت تبدیل وضعیت  بوده  و عملاً نیروی کافی به سیستم تزریق نشده است.

وی افزود: استخدام‌های صورت گرفته متناسب با افزایش تخت‌های بیمارستانی و افزایش بخش‌های ویژه صورت نگرفته و برای رسیدن به حداقل استاندارد جهانی و نسبت پرستار به تخت یا پرستار به جمعیت فاصله زیادی داریم که باید تدبیر فوری در این خصوص صورت گیرد.

حضرتی در ادامه با گلایه از تفکیک پرستاران به پیمانی، قراردادی، شرکتی و تبصره‌ای و عدم سهمیه مناسب برای تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی در استخدامی‌های اخیر، تاکید کرد: تمام پرستاران شرح وظایف واحدی دارند و برای ایجاد عدالت در سیستم باید از نظر امتیازات، حقوق و تسهیلات با یک نگاه دیده شوند. در حال حاضر ۳۵ درصد پرستاران در بخش‌های درمانی و پرستاران شرکتی هستند که پرداختی و مزایای آنان متناسب با خدماتشان نیست که نیازمند تجدید نظر در تبدیل وضعیت  این عزیزان وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۲۲۰۰ پرستاری شرکتی و نزدیک به ۹۹۶۰ پرستار قرار دادی بالای ۱۰ سال سابقه  خدمت داریم،  قانون می‌گوید جذب باید از طریق آزمون باشد، اما این قانون مربوط به زمان عادی است  نه در زمان بحران و مبارزه جهانی با یک پاندمی منحوس. لذا چه آزمونی بالاتر از این که این پرستاران حدود دو سال در بخش‌های ویژه کووید با جان و دل ارائه خدمت دادند و امروز دارای مهارت و تجربه بالایی هستند. لذا برای پیشگیری از  ترک خدمت احتمالی و مهاجرت  آنان به کشورهای دیگر  ضرورت دارد نسبت به تبدیل وضعیت این عزیزان اقدام سریع صورت گیرد.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، با توجه به خیز پنجم کووید۱۹، احتمال اتصال آن به خیزهای بعدی طی نامه‌ای به وزیر محترم بهداشت به حداقل ۲۵ پیشنهاد اضطراری و ضروری این معاونت در حوزه پرستاری اشاره شده است.

وی افزود: در این نامه که به دنبال درخواست‌های متعدد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در خصوص مشکلات و نیازهای فوری و ضروری در حوزه پرستاری نوشته شده به کمبود محرز کادر پرستاری، خستگی و تحلیل قوای جسمی و روحی پرستاران و ضرورت برنامه ریزی مناسب جهت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اشاره شده است.

حضرتی تصریح کرد: این نامه در دو بخش پیشنهادات اضطراری و ضروری نوشته شده که تسریع در جذب و بکارگیری پذیرفته شدگان آزمون بهمن ماه سال ۹۹ بویژه جذب آنی پرستاران بیکار و غیر شاغل در مراکز درمانی، اخذ مجوز جذب فوری حداقل ۱۰ هزار پرستار، تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و یا قراردادی  با ۱۰ سال و بیشتر سابقه کار به یک وضعیت پایدارتر  و بکارگیری نیروهای کمک پرستاری یکساله و اجرای فوری تعرفه گذاری خدمات پرستاری از پیشنهادات مهمی است که در بخش پیشنهادات اضطراری به آن اشاره شده است.

در پایان نشست  پس از بحث و گفت و گوهای صورت گرفته مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی و نظام پرستاری و دو عضو کمیسیون بهداشت و درمان تشکیل و با بررسی موارد مطروحه راهکارهای اجرای آنها را پیشنهاد دهند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه