ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به بهانه روز جهانی سوادآموزی؛

اهمیت سواد و سوادآموزی

اترک: امروز روز جهانی سوادآموزی است روزی که برای جهانیان اهمیت سواد و سوادآموزی را تداعی می‌کند.

به گزارش اترک، امروز ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) روز جهانی باسوادی است، یونسکو در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی در چهاردهمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، ۸ سپتامبر را روز جهانی سوادآموزی (مبارزه با بی‌سوادی) نام‌گذاری کرد و دلیل این نام‌گذاری نشان‌دادن اهمیت سواد برای افراد و جوامع بود، ازاین‌رو هرساله این روز برای جهانیان اهمیت سواد و سوادآموزی را تداعی می‌کند و مردم نیز به روش‌های مختلف این روز را گرامی می‌دارند.

همه به‌خوبی می‌دانیم که بی‌سوادی به‌عنوان یک پدیده شوم ریشه بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌هاست که مبارزه با این پدیده آسیب‌زا یعنی به‌سوی آغاز تعالی و تکامل‌ها پیش می‌رویم.

کسب سواد و بهره‌برداری از آن‌یکی از مسائل مهم و ارزشمند در جوامع امروزی برای هر فرد است، از طرفی هم می‌توان میزان بهره‌مندی مردم هر کشوری را یکی از شاخص‌های جوامع متمدن عنوان کرد.

درک دنیای بهتر و درک زندگی بهتر حق هر فردی است

که با سوادآموزی فرد نسبت به حق‌وحقوق خود آشنا و برای دستیابی به آن تلاش می‌کند.

سوادآموزی در کشور ما نیز از سال‌ها پیش از انقلاب با اجرای طرح‌های مختلف در دستور کار حکومت‌ها بود و هم اکنون طبق آمارها رشد سوادآموزی در ایران بیشتر از میانگین جهانی است.

مبارزه با بی‌سوادی به‌عنوان یک امر مهم در تمام دنیا و جوامع امروزی در بخش‌های مختلف توسعه را رقم می‌زند.

مبارزه با پدیده آسیب‌زای بی‌سوادی نه‌تنها منجر به توسعه فرهنگی می‌شود بلکه می‌توان توسعه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را نیز در دسته آثار مبارزه با بی‌سوادی قلمداد کرد.

هر چه افراد جامعه‌ای به سمت با سوادی سوق داده شوند، سیر تحول و رویکرد آن جامعه نیز به سمت توسعه سریع‌تر جامه عمل به خود خواهد گرفت.

باتوجه‌به اینکه امروز جوامع ما توسعه‌یافته و یا در مسیر توسعه‌یافتگی قرار گرفته‌اند در دنیای امروز بی‌سوادی مترادف با اتلاف منابع و نیروی انسانی تعبیر می‌شود در صورتی که با سوادآموزی و تربیت نیروی کار به‌موازات پیشرفت علوم و فن آوری، دسترسی به بسیاری از برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی تسهیل می‌شود.

آموزش سرمایه انسانی در جامعه بزرگ‌ترین عامل توسعه کشور به‌حساب می‌آید و ازاین‌جهت سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش و تربیت نیروی انسانی نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود زیرا سرمایه‌گذاری در امر آموزش‌وپرورش به‌ویژه برای جوامع درحال‌توسعه بسیار سودآور است.

سوادآموزی متشکل از سه دوره است که دوره سوادآموزی، دوره‌ای برای افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله که به حداقل سواد که معادل سوم ابتدایی است، دست یابند. طراحی و اجرا می‌شود. سوادآموزان در صورت قبولی در امتحانات به دوره انتقال و تحکیم ورود پیدا می‌کنند.

دوره تحکیم، این دوره فرصتی برای استمرار و پایداری آموخته‌ها برای کسانی که دوره سوادآموزی، سوم ابتدایی، چهارم ابتدایی، تکمیلی و پایانی نهضت را گذرانده‌اند و فقط برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی است. دوره انتقال، دوره‌ای است که فرصت ادامه تحصیل برای کسانی که دوره سوادآموزی، سوم ابتدایی، چهارم ابتدایی، تکمیلی و پایانی نهضت را گذرانده‌اند و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است.

 

+نرخ ۹۷ درصدی باسوادی در خراسان شمالی

به بهانه این روز و پس از بیان اهمیت سوادآموزی نگاهی گذرا به وضعیت سوادآموزی در خراسان شمالی داریم.

مهدی موذی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی طی روزهای اخیر اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار اعلام شده، با اجرای طرح شتاب بخشی طی سال گذشته نرخ با سوادی استان افزایش پیدا کرده و با رسیدن به ۹۷ درصد از میانگین کشوری بیشتر شده است. در حال حاضر شهرستان گرمه با ۹۹ درصد بیشترین نرخ باسوادی و شهرستان راز و جرگلان با ۹۱.۳۹ درصد کمترین نرخ باسوادی را در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارد. افراد بی‌سواد بالاتر از ۱۰ سال تمام که از تحصیل بازمانده‌اند، طبق اساسنامه نهضت سوادآموزی، بزرگسال بی‌سواد محسوب می‌شوند و بر اساس تعریف مرکز آمار ایران نیز، افرادی که حداقل سواد را یعنی تا سوم ابتدایی داشته باشند باسواد به‌حساب می‌آیند. طی سال گذشته مجموعاً ۱۶ هزار و ۸۱۶ نفر در فعالیت‌های سوادآموزی استان از قبیل برگزاری دوره‌های باسوادی و فعالیت‌های مکمل شرکت داشتند. علاوه بر این دوره‌ها، ۱۰ مرکز یادگیری محلی نیز به آموزش ۱۸ حرفه و مهارت از قبیل بافندگی، خیاطی، چرم‌دوزی، پرورش کرم ابریشم، پرورش گیاهان دارویی و قارچ، آشپزی، مهارت‌های ازدواج و... پرداختند که طی آن‌ها حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر آموزش دیدند. طی امسال هفت هزار و ۶۲۰ نفر در حوزه سوادآموزی و شتاب بخشی آموزش می‌بینند که در کنار آن‌ها دوره‌های مکمل برای هشت هزار و ۲۰۵ نفر دیگر نیز برگزار می‌شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه