ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به بهانه هفته تعاون؛

تعاون و رونق اقتصادی خراسان شمالی

اترک/وحدانی: رونق و توسعه اقتصادی جوامع و مناطق متأثر از عوامل و بخش‌های مختلفی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های مؤثر در توسعه مناطق به‌ویژه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته و عقب‌مانده از توسعه مانند خراسان شمالی استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و توجه به این بخش اقتصادی است.

به گزارش اترک، در تقویم رسمی کشورمان ۱۳ الی ۱۹ شهریورماه به‌عنوان هفته تعاون نام‌گذاری شده تا اهمیت این هفته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهم اقتصاد که در قانون اساسی ایران به‌صورت ویژه تاکید شده بر همگان بیش‌ازپیش آشکار و موردتوجه قرار بگیرد. امروز در جهان برای کسب موفقیت و توفیق در تمامی مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید همکاری‌های همه‌جانبه‌ای صورت بگیرد، یعنی اینکه همکاری و تعاون برای دستیابی به اهداف بایستی همواره الگوی اعمال و رفتار تا انسانی باشد.

همان‌طور که می‌دانیم چند سالی است که به دلیل تحریم، کشور دچار چالش‌های اساسی اقتصادی شده و این چالش‌ها در هر نقطه‌ای از کشورمان جوامع را با مشکلات خاص خود مواجه کرده است و خراسان شمالی به‌عنوان استانی که متأثر از مسائل و مشکلات اقتصادی فراوانی است برای برون‌رفت و بهبود وضعیت موجود نیازمند راهکارهای عملی و به‌دوراز هرگونه شعارزدگی است.

 

+تعاونی چیست؟

تعاونی‌ها، واحدهای کوچک اقتصادی ویژه‌ای هستند که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت می‌کنند و غالباً مالکیت مستقلی دارند، به عبارتی تعاونی‌ها، سازمان‌هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین‌المللی تعاون اداره می‌شوند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌صورت گسترده به بحث تعاونی پرداخته و اصل 44، مهم‌ترین اصلی است که در قانون اساسی در مورد تعاونی‌ها آمده و در آن به طور مشخص، تعاون را یکی از بخش‌های سه‌گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند.

 

+ تعاون و اقتصاد

پیش‌تر اشاره کردیم که خراسان شمالی نیز همانند سایر نقاط کشور متأثر از مشکلات و مسائل اقتصادی فراوانی است که چالش‌های اساسی را برای جوامع مختلف در این استان ایجاد کرده و برای برون‌رفت از این مشکلات باید راهکارهای عملی اتخاذ و اجرا گردد.

تعاون و تعاونی یکی از روش‌های اقتصادی مؤثر و گره‌گشای بسیاری از چالش ریزودرشت حوزه‌های مختلف اقتصادی است و این موضوع نیز بر همگان اثبات شده که تحقق عدالت اجتماعی، توسعه همه‌جانبه و پیشرفت اقتصادی تعاون و مدل تعاون است.

تعاونی‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار و محقق حماسه اقتصادی در کشور به‌ویژه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته مانند خراسان شمالی بسیار مؤثر و تأثیرگذار هستند چرا که در سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصادی، ترویج و توسعه کارآفرینی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، اصلاح نظام توزیع و بهبود معیشت جامعه، تأمین رفاه اجتماعی، ایجاد مدیریت مشارکتی و... نقش بسزایی دارند.

حال که خراسان شمالی از نرخ بالای بیکاری، عدم ایجاد اشتغال مولد و پایدار، عدم هماهنگی دانش‌آموختگان و بازار کار و... رنج می‌برد، تعاونی‌ها تا حد زیادی می‌توانند این مشکلات را رفع و فرصت‌های شغلی را ایجاد و افزایش دهند.

هرچند که ایجاد اشتغال هدف اصلی تعاونی‌ها نیست و آن ها فقط یاری‌دهنده در این زمینه هستند اما باید افکارعمومی نیز به سمت پذیرش جایگاه بخش تعاون در رونق اقتصادی و هدایت سرمایه‌های کوچک به سمت تعاون و سازماندهی این سرمایه‌ها از سوی مدیران اقتصادی سوق داده شود.

 

+آگاهی برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها

همان گونه که به اهمیت تعاون و تعاونی و تأثیر آن ها در رونق اقتصادی کشور و استان اشاره کردیم، قطعاً بخش‌های تعاونی نیز عاری از مشکل نبوده و با مسائل خاص خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

برای تحقق موفقیت تعاون در اقتصاد باید شعارهای مطروحه از جانب مسئولان جامه عمل به خود بگیرد، همچنین ضرورت دارد تا برای دستیابی و سیر مسیر موفقیت تعاونی ها اعضای آن ها اطلاعات خود را در خصوص قانون و فرهنگ شکل‌گیری تعاونی افزایش داده و از توانایی ها و محدودیت های آن مطلع شوند چرا که اگر اعضای یک تعاونی نسبت به بخش های تعاونی ها مطلع نباشند به طور حتم قادر به استفاده از ظرفیت ها نیز نخواهند بود.

تعاونی‌ها را نباید صرفاً نوشتن اساسنامه و تشکیل شرکت دانست چرا که برای جلوگیری از شکست تعاونی‌ها باید آگاهی اعضا نسبت به شرکت داری، مدیریت تعاونی، شکل‌گیری، وظایف، چارچوب‌ها و... تکمیل و ارتقا یابد.

 

 + ایجاد شغل برای ۲۱ هزار نفر در شرکت‌های تعاونی خراسان شمالی

مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از ایجاد ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی در شرکت‌های تعاونی استان خبر می‌دهند.

خبری که روز گذشته شفیعی رئیس اداره توسعه تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی داد و گفت: در این استان تا به کنون سه هزار و 530 شرکت تعاونی تشکیل شده‌اند که از این تعداد، در حال حاضر هزار و 632 شرکت تعاونی فعالیت دارند. این شرکت‌های تعاونی فعال برای 21 هزار و 500 نفر فرصت اشتغال در استان ایجاد کرده‌اند.

باتوجه‌به شیوع بیماری کرونا از زمستان سال 98 در سطح کشور و استان، سال گذشته 35 شرکت تعاونی و در پنج‌ماهه نخست امسال نیز شش شرکت تعاونی تشکیل شدند. در شرایطی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، رویکرد جدید فعالیت تولیدی شرکت‌های تعاونی به‌سوی تولید ماسک و گان بوده است.

برخی از شرکت‌های تعاونی پیشین استان تغییر خط تولید دادند و به تولید ماسک و گان پرداختند.

 

+تسهیلات ارزان‌قیمت مطالبه مهم تعاونی‌ها

شفیعی درباره مطالبات شرکت‌های تعاونی در استان برای توسعه و بهبود فعالیت خود نیز اظهار کرده که حمایت تسهیلاتی بلاعوض و یا تسهیلات ارزان‌قیمت از جمله بهترین مطالبات این شرکت‌ها است تا سرمایه در گردش موردنیاز خود را تأمین کنند و بتوانند خطوط تولید خود را تقویت کنند.

یک شرکت تعاونی باید مجوزهای لازم را از ادارات ذی‌ربط دریافت کند و این در حالی است که برای اخذ این مجوزها می‌بایست زمان زیاد و دوندگی بسیاری را صرف کند.

فروش محصولات تولیدی از دیگر مشکلات شرکت‌های تعاونی استان است که برای حل این مشکل تصمیم گرفته شده تا شرکت‌های تعاونی هر رسته کاری در استان با یکدیگر شرکت پشتیبان را تشکیل دهند و این شرکت پشتیبان از مرحله تأمین مواد اولیه تا فروش محصول، شرکت‌های تعاونی رسته کاری خود را حمایت کند.

برای تشکیل تعاونی‌های پشتیبان به‌منظور توسعه و بهبودبخشی به شرکت‌های تعاونی هر رسته کاری، تفاهم‌نامه‌ها در سطح وزارتخانه‌های ذی‌ربط منعقد شده‌اند که به استان‌ها تعمیم پیدا کرده‌اند.

 ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها، رسته شرکت‌های تعاونی برای اقدام به تشکیل تعاونی‌های پشتیبان را انجام داده‌اند و این برنامه در سال جاری انجام خواهد شد.

 اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی کل نیز پس از تشکیل تعاونی‌های پشتیبان نسبت به آموزش رایگان این شرکت‌ها در زمینه‌هایی از جمله قوانین، برندسازی و تأمین مواد اولیه و فروش اقدام خواهد کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه