ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

موسیقی «پاپ وطنی» با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت

سیدمرتضی ذاکر، پژوهشگر حوزه موسیقی معتقد است در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده‌روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به موسیقی پاپ می‌شود، در حالی که به موسیقی پاپ وطنی رسیده بودیم، دوباره به نقطه اول بازگشته‌ایم.

به گزارش اترک رضا مهدوی آهنگساز، مدیر هنری، منتقد و پژوهشگر حوزه موسیقی در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» درباره ترانه‌های بی‌ساختار در موسیقی پاپ ایرانی می‌گوید: در دهه ۶۰ از ترانه غافل شدیم و به کتاب‌های قدیمیان رجوع کردیم و آهنگسازان، سرودهای شعرا را استفاده کردند و در دهه ۷۰ خود را بازآفرینی کردیم و از دهه ۸۰ ترانه‌سرایی در نسل نو آغاز شد.

وی می‌افزاید: گاهی باوجود خوب بودن ترانه، اما به دلیل عدم انتخاب خواننده و آهنگساز و تنظیم‌کننده خوب، آهنگی مورد پذیرش مردم واقع نمی‌شود، اما در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده‌روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به ترانه و ترانه‌سرا و ساحت موسیقی پاپ می‌شود، در حالی که به جایی رسیده بودیم که موسیقی پاپ وطنی داشتیم، اما با وقفه ۱۵ ساله در این موسیقی دوباره به نقطه اول بازگشتیم.

این آهنگساز ضمن اشاره به خوانندگان خوب بیان می‌کند: ما امروز کمبود ترانه‌سرا نداریم، اما گاهی خوانندگان خوب، ترانه‌های خوبی می‌آوردند که گفته می‌شد مردم دیگر اینگونه ترانه‌ها را نمی‌پسندند و این امر هیچ‌گاه آسیب‌شناسی نشد. کسانی که ممیز و کارشناس بودند یا سرمایه‌گذاری داشتند، دخالت می‌کردند و خودشان را نماینده مردم می‌دانستند. این پژوهشگر حوزه موسیقی ضمن اشاره به صرف هزینه بیشتر برای ترانه‌های ضعیف در پایان خاطر نشان می‌کند: باید تدبیر و سیاستی به وجود آید که متولی موسیقی مشخص باشد. مردم باید از موسیقی‌های فاخر و سالم داخلی اقناع شوند تا به موسیقی‌های دیگر و خارجی توجهی نداشته باشند و این در حالی است که ممیزی باید به کلام و واژه و نه موسیقی تعلق بگیرد. متأسفانه موسیقی پاپ در ایران با فقر ادبیات شعری و ترانه روبه‌رو است و آنچه به نام موسیقی پاپ عرضه می‌شود غالباً از منظر شعر، ملودی و توانایی خواننده فاقد کیفیت بوده و صرفاً با استفاده از فناوری صدابرداری، مطلوب جلوه می‌کند. واقعیت این است که توانمندی و جایگاه امروزی موسیقی اصیل ایرانی در کشورمان به دلیل عمق تمدنی موسیقی کشورمان و وجود اشعار قوی و کم‌نظیر از شعرایی مثل حافظ و سعدی و مولوی به دست آمده است، قطعاً با انجام کار کارشناسی و آسیب زدایی از موسیقی پاپ به عنوان یکی از عرصه‌های موسیقایی مورد اقبال مردم می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه