ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نقش کارآفرینی در روابط خارجی

اهمیت ارتباطات وبرقراری روابط خارجی مطلوب همیشه جایگاه ویژه و مهمی را در سیاست گذاری خارجی هر کشوری دارد و دراین معقوله توجه به شاخص ها و پارامترهای تاثیر گذار در این فرآیند نقش ویژه ای در رسیدن به اهداف در این حوزه را بر عهده دارد. در بررسی عوامل تشکیل دهنده قدرت، عوامل اقتصادی بسیار مهم بوده و ظرفیت نظام سیاسی هر کشوری برای تجهیز و تحرک جهت بهره گیری درست از منابع موجود ازمعیارهای عمده قدرت ملی به شمار می رود که در این روند باید متغیرهایی چون تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، کم و کیف تولیدات صنعتی و کشاورزی، دسترسی به منابع، درجه وابستگی یک دولت به منابع مالی و اقتصادی دیگر کشورها را در نظر گرفت. هر اندازه کشوری از منابع و امکانات بیشتری برخوردار باشد آسیب پذیری آن در دوران صلح یا جنگ کمتر است.شاخص تاثیر گذار اقتصاد می تواند یک پشتوانه عالی و قابل اتکا برای دولتمردان هر کشور باشد تا قدرت چانه زنی بیشتری در ارتباطات بین المللی داشته باشند. امروزه این تاثیرگذاری را بدون شک باید در فعالیت کارآفرینان و فعالان کسب و کار هر کشور ملاحظه نمود و با جرات می توان گفت که کار آفرینان می توانند بازیگران اصلی صحنه در روابط خارجی آینده و پشتوانه ملی و ارتباطی قوی و موثری در ارتباطات بین المللی هر کشوری باشند. بالا رفتن قدرت اقتصادی، قدرت مانور و چانه زنی، قدرت سیاسی و ملی را افزایش می دهد، با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت های پیش رو در تامین بسیاری از نیازهای بشری، برون رفت از وضع موجود و نگاه نو به خلق ارزش و عملیاتی کردن ایده های برتر و استفاده بهینه از منابع و اصلاح الگوهای مصرف، ملاک نظر جهانی است که همه این اهداف و برنامه ها را می توان در افکار پویا و تاثیر گذار کارآفرینان جستجو نمود. لذا بنظر می رسد کشورهایی موفق می شوند که زیرساخت ها و بسترهای لازم جهت نقش کارآفرینان در این حوزه را فراهم می کنند، وبا اتکا بر توانایی آنها، روابط خارجی خود را با اطمینان بیشتری دنبال می کنند.بررسی ها به ما می گویدکه برای پویایی و اثربخشی فعالیت های اقتصادی با نگاه کارآفرینانه در هر کشور می توان این اقدامات را انجام داد: کمک به ارتقای دانش تولیدکنندگان ؛ در اختیار قراردادن اطلاعات و تغییرات بازارهای جهانی و منطقه ای به صادرکنندگان؛ برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی نمودن طرح خروج از اقتصاد تک محصولی؛ ایجاد بازارچه های مرزی؛ سهولت در تردد تجار و بازرگانان؛ کاهش تعرفه های گمرکی؛ معافیت های قابل اعطا به تولید کنندگان؛ کمک به تشکیل شرکت های بزرگ و هلدینگ غیر انحصاری با ساختار رقابتی با هدف حضور در بازارهای جهانی؛ سرمایه گذاری اشتراکی در محصولات استراتژیک؛ همزمان با توسعه بازار نیاز آن در دنیا و توجه به کیفی سازی و ذائقه مشتریان جهانی ؛ ثبات در تصویب و اجرای قوانین مرتبط با صادرات و واردات (عدم تصمیم گیری های مقطعی، مصلحتی و ...)، در این راستا تسهیلگری و تشویق سرمایه گذاران در راه اندازی کسب و کارهایی با برد جهانی با اتکا بر تکنولوژی روز دنیا و استفاده از ظرفیت توان داخلی با توجه به شرایط اقلیمی واستفاده حداکثری و بهینه از این پتانسیل در اقتصاد تولید محورمی تواند پارامترهای بسیار مهمی در این فرآیند باشد. با توجه به دولتی بودن اکثریت صنایع بزرگ و متوسط ما که محصولات قابل عرضه در سطح بین المللی دارند، متاسفانه بیشتر درگیر تفکرات سیاسی می باشند تا انتفاع تبادل تجاری و اقتصادی لذا با کوچکترین نوسان در روابط خارجی دچار بی ثباتی شده و تبعات گسترده ناشی از این تحولات منجر به عدم اعتماد مشتریان بین المللی خواهند شد. باید از قدرت تجاری و اقتصادی خود در جذب مشتریانی گام برداریم که خوش حساب و مشتاق و منفعت رسان باشند نه اینکه فقط هدیه بخش و امتیاز ده باشیم. توانایی اقتصادی و پشتوانه تجاری هرکشور یکی از بزرگترین شاخص های مهم در ارتباطات فی مابین دولت ها در روابط خارجی و مراودات معمول است پس باید از تمام ظرفیت کارآفرینان استفاده کنیم و بخود بگوییم که تاکنون با این پتانسیل بالا چند محصول استراتژیک تولید می کنیم که جهان امروزی به آن بعنوان یک نیاز اساسی می نگرد؟ متاسفانه در سالهای گذشته نتوانستیم بستری فراهم کنیم که نوع نگاهمان را به اقتصاد و کسب و کار تغییر دهیم، واژه کارآفرینی را شنیده ایم اما هنوز باور نکردیم و در حد همان واژه درک کردیم و مانور تبلیغاتی برایش تدارک دیدیم و تصور کردیم پیشتاز کارآفرینی در منطقه یا دنیا هستیم؛ بگذریم از شگفتن تک غنچه های زیبای کارآفرین و مردان و زنان تلاشگری که کار آفرینی را درک کرده و وارد این عرصه شدند، اما تا هنگامی که جامعه به آن نگاه فانتزی دارد و با تفکر سنتی و حفظیات قبلی و باورهای ذهنی عمل کند، ما در این حوزه پیشرفتی نخواهیم داشت؛ باید دوباره اندیشیدوحرکتی نو را آغاز کرد چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. کارآفرینی ابتدا تفکر پویا است و انسجام فکری ، بیائیم آن را شهید و قربانی نکنیم از آن همان را بخواهیم که دنیا می خواهد نه اینکه نقش یک ماشین آمار ساز و اشتغال ناپایدار را برایمان بازی کند.کارآفرینی به ما قدرت می دهد، ثروت می دهد، پیشرفت و توسعه می دهد، نگاه خود را به کارآفرینی تغییر دهیم با تصورات کلیشه ای با آن برخورد نکنیم، کارآفرینی هزینه نیست بلکه مدیریت کردن هزینه هاست، خوشه چین باشیم و نمونه های موفق جهانی را ببینیم و درک کنیم؛ حس خود بزرگ بینی را کنار بگذاریم ، به خودبگوییم که چگونه کشورهای بسیارکوچک و فاقد منابع (مثل هلند و...)با نگاه کارآفرینانه به ارزش اقتصادی و بهره وری بسیار بالا رسیده اند. ایران با جمعیت موجود و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و وضعیت بحرانی تحریم ها و محدودیت های وضع شده باید راه برون رفت خود را فقط از کانال و پنجره کارآفرینی پیدا کند، و دولت بیاموزد که در ایجاد هر کسب و کاری حتما لازم نیست اثر انگشت و ردی بگذارد بلکه تسهیل کننده و حمایت گر باشد تا ایده های کارآ عملیاتی شوند. با تلاش کارآفرینان رسیدن به توسعه دست یافتنی است و می توان روابط خارجی را مبتنی بر قدرت اقتصادی و توان کارآفرینان تنظیم کرد، محصول و خدمت کارآفرینان را به دنیا صادر کنیم نه اینکه سفری بی بازگشت را برای کارآفرینانمان به آن سوی مرزها رقم زنیم. دکتر هادی کاهانی مقدم
تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه