ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تاثیر بلاگرها بر تغییر سبک زندگی

اغراق نیست اگر بگوییم شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته تحت سیطره کامل بلاگرها بوده‌اند و این افراد با به نمایش گذاشتن بخش گزینشی از زندگی یا تشویق برآنچه که خود می‌خواهند، سبک بسیاری از زندگی‌ها را تغییر داده‌اند.

به گزارش عصراترک،  با اینکه پدیده بلاگری به‌خصوص در ایران از سال‌ها قبل و از اوایل دهه هشتاد و با پیدایش وبلاگ‌ها به وجود آمد؛ اما به‌مرور شکل اولیه و صحیح خودش را از دست داد و ملغمه‌ای از چیزهای مختلف شد؛ بلاگرهایی که بیش از این در یک حوزه مشخص و به شکل جامع فعالیت می‌کردند و به مخاطبانشان در انتخاب محصول موردنظرشان کمک می‌کردند تبدیل به افراد خوش‌رنگ و لعابی شدند که تنها حسرت مخاطبانشان را به دنبال خود دارند.

 یکی از مهم‌ترین بلاگری‌های این روزها «بلاگرهای سبک زندگی» یا به‌اصطلاح لایف‌استایل هستند. آن‌ها با اسامی و پسوندهای مختلفی فعالیت می‌کنند. گاهی با نام سوئیت‌هوم گاهی با پسوند بلاگر و یا با اسم و فامیل مشخصی از خودشان. صفحات رنگی‌رنگی با عکس‌های با کیفیتی از زندگی همیشه مرتب و تروتمیز که انگار هیچ‌وقت گردوغبار و یا کهنگی در آن راهی ندارد. لباس‌های تکراری در آن وجود ندارد و همه مناسبت‌های زندگی مشترک و خانوادگی با مناسک منحصربه‌فرد و تمهیدات ویژه‌ای برگزار می‌شود. رشد قارچ‌گونه این دست بلاگرها چه تأثیراتی را بر سبک زندگی جامعه و خانواده ایرانی خواهد گذاشت؟ آیا آنها فقط روی مخاطبان شبکه تأثیرگذارند؟ زنان ایرانی که بخش اعظم دنبال‌کنندگان این صفحات هستند چه تأثیراتی از آن‌ها خواهند گرفت؟ تحقیقات نشان داده است بیشتر بلاگرهای سبک زندگی زنان هستند و بخش اعظم دنبال‌کنندگان این صفحات نیز زنان هستند و حالا باید دید در بلندمدت بلاگرها چه تأثیری را روی آنها خواهند گذاشت؟

 

بلاگرها برای رسیدن به درآمد از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و به هیچ چارچوبی هم پایبند نیستند

 مهدی دلپسند، روان‌شناس، مدرس حوزه رسانه و فرهنگ در مورد تأثیر بلاگرها بر سبک پوشش جامعه اظهار کرد: بلاگرهای ایرانی که در همین جامعه و بافرهنگ ایرانی‌اسلامی زندگی می‌کنند یکی از دو پوشش متعارف یا غیرمتعارف را انتخاب می‌کنند.

 وی هدف بلاگرها را در دو ساحت اقتصادی و اجتماعی بررسی کرد و افزود: بلاگرها به‌صورت کلی دو هدف خوداشتغالی و کسب درآمد و خود ابرازی را دنبال می‌کنند. این بلاگرها برای رسیدن به درآمد از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و به هیچ چارچوبی هم پایبند نیستند و برای جذب مخاطبان بیشتر حتی بخش خصوصی زندگی خود را هم‌نشان می‌دهند.

 این روان‌شناس به تأثیر تبلیغات و خود ابرازی بلاگرها بر سبک زندگی افراد جامعه اشاره و بیان کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان ما که اغلب هم بانوان هستند نسبت به بدن و سطح درآمدی و مالی خود احساس نارضایتی می‌کنند؛ چراکه اکثریت بلاگرها لاغر هستند و رنگ مو، پوست و ماشین و لوازم آرایشی و سایر داشته‌های خود را تبلیغ می‌کنند.

 دلپسند با اشاره به کارکرد پنهان بلاگرها و تأثیرات آن‌ها بر روابط زناشویی گفت: بخشی از سورپرایزها و هدایا و فیلم‌برداری‌هایی که بلاگرها به تصویر می‌کشند، سناریو هستند و البته برخی هم سناریو نیستند؛ اما با به اشتراک گذاشتن آن‌ها کاربران تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

اکثر بلاگرها خانم هستند

 این روان‌شناس در پاسخ به این سؤال که چرا بیشتر بلاگرها خانم هستند، گفت: بخشی از آن به‌خاطر فرهنگ‌های غلط ماست. استقلال خانم‌ها در دوره‌های مختلف، زیر سؤال رفته است و الان زمینه قدرت‌نمایی و به نمایش کشیدن آن استقلال فراهم شده است و زنان برای اینکه بگوید من وجود دارم و می‌توانم اثر بگذارم، وارد این کار می‌شوند.

 دلپسند افزود: خانم‌هایی هم که پیج بلاگر خانم را دنبال می‌کند؛ چون این بلاگر استقلال فردی دارد و او نیز به چنین خصلتی علاقه‌مند است، بنابراین در زندگی خود این مسیر را پیاده می‌کند.

 وی با تاکید بر اینکه این مسئله باعث شکاف‌ها و آسیب‌های خانوادگی نیز شده است، ادامه داد:  در بین خانواده‌های بلاگر نماها، درآمد خانم‌هایی که بلاگر هستند از همسرانشان بیشتر است که باعث مشکلات جدی زناشویی شده است.

این روان‌شناس افزود: مثلاً خانم بلاگر مدام می‌گوید همه زندگی را من خریده‌ام وگرنه تو با کدام حقوق می‌توانستی این‌ها را بخری؟ استقلال زن‌ها اشتباه نیست؛ اما چرا کار به اینجا می‌کشد؟ چون ما دچار فقدان الگوی صحیح هستیم. یک قسمت این آسیب‌ها از یک جایی به بعد دیگر اینستاگرام نیست. این‌طور جاها باید یک روان‌شناس کاربلد پا پیش بگذارد و درباره اصول زندگی زناشویی و چالش این چنینی صحبت کند.

 وی درمورد بحث «حجاب استایل» در صفحات مجازی بلاگرها گفت: حجاب ابزاری است تا نقش اجتماعی زن از منظر جنسیت و زیبایی موردتوجه قرار نگیرد و بلکه ساحت انسانی و حرفه‌ای او پررنگ شود اما کاری که بلاگرها می‌کنند دقیقاً برعکس این جریان است و حجاب را ابزاری برای بازنمایی زیبایی زنانه می‌دانند.

 دلپسند افزود: بلاگری که هدفش درآمدزایی است برای جذب مخاطب بیشتر زندگی رنگی‌رنگی و بخش خصوصی زندگی خود را به نمایش می‌گذارد.

 وی با بیان اینکه ۸۳ درصد دریافت اطلاعات ما از طریق دیدن و یادگیریِ مشاهده‌ای است، گفت: مخاطب منفعل (کودک) به دلیل اینکه نمی‌تواند فعالانه و منتقدانه نگاه کند هر آنچه را که از والدین می‌بیند یاد می‌گیرد؛ اما در سن فعال‌شدن که باید آگاهانه انتخاب کند به دلیل اینکه والدین الگوی صحیحی به او ارائه نکردند دچار مشکل می‌شود.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ تأکید کرد: خانواده یا باید خودش به‌اندازه‌ای قدرتمند باشد که با الگوهای دیگر مقایسه شود یا اینکه الگوی قوی را به کودک معرفی کند.

 دلپسند، تغییر سبک زندگی افراد با الگوگیری از بلاگرها را خارج از استاندارد دانست و گفت: هنگامی که کاربر با سبک زندگی و تصاویر اینفلوئنسرها مواجه می‌شود این ذهنیت برایش ایجاد می‌شود که زندگی مطلوب، آن چیزی است که بلاگرها در حال نمایش آن هستند و زندگی آنها یکنواخت و خالی از هیجان است.

وی تصریح کرد: مقایسه باطن زندگی با ظاهر زندگی بلاگرها باعث می‌شود فرد احساس حسرت و عقب‌ماندگی کند. البته باید خاطرنشان کرد که این موضوع تنها مختص زنان و دختران نیست؛ بلکه آقایان نیز به مخاطبان این افراد تبدیل شده و علاوه بر پیروی از آنها روابط زناشویی‌شان نیز تحت‌تأثیر بلاگرها قرار گرفته است، آنها مدام همسرانشان را با بلاگرها مقایسه می‌کنند و توقع دارند که زندگی‌شان همان‌گونه شود و اینجا نقطه آغاز اختلافات میان زوجین است.

 وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تفاوت میان آنچه توسط این افراد به جامعه ارائه می‌شود بافرهنگ بومی کشور یک تناقض را برای مردم ایجاد می‌کند و فقر فرهنگی را منجر خواهد شد که در قالب‌های گوناگون نمود خواهد کرد که تمام این موارد از پیروی‌های بی‌منطق از بلاگرها است و فرد دچار احساسات کاذبی چون خودکم‌بینی، احساس حقارت یا زشت پنداری می‌شود.

 

اینفلوئنسرها و بلاگرها به شکل قارچ‌گونه‌ای در حال افزایش هستند

 مهدی اکرامی، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان شمالی اظهار کرد: اینفلوئنسرها و بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی به شکل قارچ‌گونه‌ای در حال افزایش هستند و به دنبال آنها کاربرانی که میل به شبیه شدن به آن‌ها را دارند به شکل قارچ‌گونه‌ای اضافه می‌شوند. بررسی اینفلوئنسرها و تأثیراتشان بر سبک زندگی و حتی مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور موضوعی است که سال‌ها نسبت به آن غفلت شده است و هیچ‌گاه هیچ متولی تصمیم و اراده‌ای مبنی بر سروسامان بخشیدن به فعالیت‌های آنان را نداشت.

 مسئول فضای مجازی بسیج خراسان شمالی گفت: بلاگر و بلاگری همان‌طور که اشاره شد نیازمند یک محتوای تخصصی و ارزشمند است و با تغییر بستر از فضای وب به شبکه‌های اجتماعی، به معنی دست‌کشیدن از معنا و رسالت اصلی خویش نیست.

 این مسئول ادامه داد: بنابراین وقتی درباره تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و خاصه اینستاگرام صحبت می‌کنیم، یعنی قبل از دیدن یک منطقه یا فالوکردن یک صفحه یا بعد از آن، ارزش‌افزوده‌ای برای من به‌عنوان مخاطب ایجاد شود. با بوم‌رنگ درب قابلمه، واقعاً چه ارزش‌افزوده‌ای برای من ایجاد می‌شود؟!

 اکرامی با بیان اینکه اگر این مسئله برای فردی که می‌خواهد وارد صنعت بلاگری شود جا بیفتد که می‌تواند با تولید محتوا از روزمرگی‌های خود بلاگری کند و پول دربیاورد دیگر تعداد فالوور برایش فرقی ندارد.

 مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان شمالی با بیان اینکه بلاگر نماها دارند از حس کنجکاوی مردم به نفع شخصی خود سود می‌برند و لذا به کار خود از این طریق ادامه می‌دهند. بیان کرد: بلاگرها و مشاوران اینستاگرامی به‌صورت تجربی به این مسئله پی برده‌اند که بلاگرها با تحریک حس کنجکاوی مردم نسبت به امور شخصی زندگی خود، می‌توانند روزبه‌روز بر تعداد دنبال‌کنندگان و هواداران خود بیافزایند.

 وی ادامه داد: بنابراین یک قسمت مربوط به این می‌شود که مردم نیز خواسته یا ناخواسته نسبت به عادت‌های غلط و حس کنجکاوی بی‌مورد دامن می‌زنند و در این مسیر همراهی کرده و شبیه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی اجازه می‌دهند که این صفحات به هر مدلی که می‌خواهند با آنها رفتار کنند و آنان را بازیچه مقاصد شخصی‌شان کنند!


نقش مردم در قبال اینفلوئنسرها چیست؟

 اکرامی در پاسخ به این سؤال که نقش مردم در قبال اینفلوئنسرها چیست، گفت: در نقش سلبی مهم‌ترین کار آنفالو کردن است که حداقلی‌ترین و بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. شاید کسی بپرسد آنفالوی من یک نفر چه فایده‌ای دارد؟ اما این همان قصه قطره‌قطره جمع گردد است. الان هم این اتفاق دارد می‌افتد. تبلیغات بسیاری از بلاگرها به چالش‌های جدی خورده است و بازدید استوری‌هایشان نصف شده است.

 مسئول فضای مجازی بسیج خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال که مردم بر اساس چه مؤلفه‌ای باید آنفالو کنند، افزود:  تا زمانی که من برای خودم ارزش قائل نشوم و هدفم را از زندگی و روزمرگی و چیزهای دیگر مشخص نکنم، این‌طور چیزها برایم جذاب است.

 اکرامی در پایان بیان کرد: یک قسمت دیگر هم اصلاً دست خود فرد نیست، پلتفرم اینستاگرام این مدلی است. مثلاً فضای اکسپلور فضایی است که هر چیزی به شما پیشنهاد می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌توانید در اکسپلور محتواهای نامناسبتان را ببندید، پاک‌سازی و متناسب با ذائقه‌تان شخصی‌سازی کنید.

 بیش از ۱۵ میلیون ایرانی از اینستاگرام استفاده می‌کنند

معصومه عیدی، جامعه‌شناس دانشگاه کوثر گفت: امروزه با توسعه فنّاوری، میزان استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی بسیار شدت یافته است؛ به‌ویژه شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در نوع دید و بازدیدها، خریدها، انجام کارهای بانکی، آموزشی فراهم آورد، نیاز به استفاده از فضای مجازی و اینترنت را در میان کاربران چندین برابر کرد و افراد از سر نیاز به درست یا غلط به این فضاها روی آوردند.

 عیدی ادامه داد: امروزه گوشی‌های هوشمند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، جزئی جداناشدنی از زندگی ما شده است به‌طوری‌که زندگی بدون آن‌ها برایمان غیرممکن یا نامطلوب است و هر کدام از ما در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام عضو هستیم.

  این جامعه‌شناس گفت: هر روز و هر لحظه که گوشی‌هایمان را باز می‌کنیم در معرض حجم انبوهی از اطلاعات، اخبار و محتواهای صوتی، تصویری و نوشتاری قرار می‌گیریم که بعضاً با هم تفاوت و تعارض دارند و گاهی ما را دچار سردرگمی و یاس می‌کنند به‌طوری‌که قدرت تشخیص محتوای درست و نادرست از ما سلب می‌شود.

 وی با بیان اینکه در میان شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر اینستاگرام رواج و جذابیت بیشتری دارد، ادامه داد: اینستاگرام، بیش از ۱۵ میلیون ایرانی اعم از نوجوان و جوان، خانم‌های خانه‌دار و شاغل، پدران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های زیادی را به خود جلب کرده است و زمان زیادی از این افراد را در اختیار خویش قرار می‌دهد.

 جامعه‌شناس دانشگاه کوثر بیان کرد: افراد هم همواره تمایل دارند از فضای اینستاگرام استفاده کنند و بهترین خود را در معرض نمایش قرار دهند به‌عنوان‌مثال بهترین تصویر، بهترین غذا، بهترین تفریح، بهترین شخصیت که همیشه دوست داشتند آن‌گونه در ذهن دیگران شناخته شوند.

 وی گفت: افرادی هم کسب‌وکارهای اقتصادی خود را به این فضاها کشانده و از آن، جهت خریدوفروش و تبلیغات بهره می‌برند و معتقدند: بدون نیاز به سرمایه زیاد و امکاناتی مانند فضای مکانی (دفتر، مغازه، بوتیک)، تجهیزات (دستگاه، صندلی و میز و....) و با کمترین هزینه می‌توانند فعالیت کنند و درآمدزایی داشته باشند.

 عیدی با بیان اینکه جنبه‌های مثبت فضاهای مجازی در زندگی‌های نوین امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: اما در کنار پیامدهای مثبت، خالی از تأثیرات منفی نیستند و ممکن است استفاده بیش از حد از آن‌ها و غرق‌شدن در این دنیای خیالی و واهی، آثار سوئی هم بر زندگی یکایک ما داشته باشد. مهم‌ترین اثرات آن را می‌توانیم به‌وضوح در تغییر سبک زندگی خودمان مشاهده کنیم.

 اینستاگرام نقش بسزایی در ترویج الگوها و سبک‌های زندگی دارد

 این جامعه‌شناس ادامه داد: اینستاگرام، این رسانه محبوب نقش بسزایی در ترویج الگوها و سبک‌های زندگی دارد چرا که از چنان جذابیت و قابلیت‌هایی برخوردار است که کاربران را شیفته خودساخته و همواره آن‌ها را ترغیب می‌کند خواسته یا ناخواسته اقدام به مشارکت کنند.

 عیدی، کارکرد اینستاگرام را این طور عنوان کرد: از کاربران دعوت می‌شود تا به هم‌ذات‌پنداری و همانندسازی با عناصر، نقش‌ها و ایده‌آل‌های ارائه شده در این فضا بپردازند. کاربران هم برای اینکه از دیگران عقب نمانند و به‌اصطلاح سبک زندگی تجملی و بروزی برای خود داشته باشند؛ کنجکاوانه یا ناخودآگاهانه به تقلید از سبک‌های پوشش، تغذیه، آرایش، دکور و دیزاین منازل، تفریحات و گذراندن اوقات فراغت خویش، نگهداری از حیوانات خانگی و... که توسط بلاگرها، کاملاً بی‌منطق و به‌اشتباه سبک زندگی ایدآل جلوه داده شده‌اند، روی می‌آورند.

 این جامعه‌شناس با بیان اینکه کاربران با تقلید از بلاگرها ناخواسته سبک زندگی خودشان را تغییر می‌دهند، افزود: این زندگی ایده‌آل بطن و واقعیت زندگی فود بلاگرها، لایف‌استایل بلاگرها، فشن بلاگرها و طنز بلاگرها، بیوتی بلاگرها نیست و به‌اصطلاح کاربران در شرایطی قرار می‌گیرند به‌غلط انباری‌های خانه خود را با ویترین‌ها و پذیرایی‌های خانه دیگران که ساختگی، دیزاین شده و مرتب شده در معرض نمایش گذاشته شده است، مقایسه کنند و به دنبال این قیاس نابجا و به‌ناحق، احساس یاس، ناامیدی، عقب‌ماندگی، درماندگی، خالی بودن و فقر کنند.

 عیدی ادامه داد: این فرایند به نحوی تدریجی و آهسته رخ می‌دهد که کاربران حتی متوجه تحت نفوذ بلاگرها قرارگرفتن و محتواهای خالی از معنا ولی پر طمطراق که به خورد آن‌ها داده شده است، نیستند و خواننده این محتواها افرادی به اسم بلاگر هستند.

 

بلاگرها، زمینه ساز نیازهای کاذب 

عیدی گفت: بلاگرها با خلق معیارهای زیبایی آرمانی و غیر واقعی زمینه ساز نیارهای کاذب در زنان شده و توجه به زیبایی ظاهری را برای آنان برجسته نموده و زیبایی باطنی را به حاشیه برده اند. بنابراین هرچه زنان و دختران بیشتر پیچ این بلاگرها را دنبال کنند و بیشتر در معرض پیام‌ها قرار گیرند، احتمال درونی کردن آن ها در درونشان زیادتر است و تمایل بیشتری برای انجام جراحی زیبایی و تغییر بدن خود پیدا می کنند.

وی ادامه داد: آمارهای جراحی زیبایی در میان بانوان و دختران ایران زمین، موید این قضیه است.هم‌چنین یکی از علت‌های استفاده بسیار زیاد از لوازم‌آرایشی نیز فعالیت همین فشن‌بلاگر‌ها و ارائه مدل‌های متعدد توسط این افراد است که این آموزش‌ها به خورد نسل نوجوان و جوان داده می‌شود .

این استاد دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه درحال‌حاضر نسل میانسال ما نیز در حال تأثیرگرفتن از این فضا است و از سوی دیگر با تبلیغات و فروش مواد آرایشی در فضای مجازی جدای از آموزش، دسترسی و تهیه آن ها را هم برای بانوان راحتتر کرده لذا مصرف افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این مسائل باعث ایجاد تعارض میان ارزش‌های فرهنگی و بومی کشور شده و احساساتی هم‌چون خودزشت‌پنداری، خودکم‌بینی و احساس حقارت را در درون افراد ایجاد کرده و ایجاد می کند.

عیدی خاطرنشان کرد:  امروزه دیگر مانند گذشته باشگاه‌ها پرهیاهو نیستند مخاطبان باشگاه ها، به کلینیک‌های پوست و مو، زیبایی هجوم برده اند. تلاش برای داشتن بدنی سالم و در عین حال زیبا تبدیل به تلاش برای کسب پول بیشتر جهت انجام اعمال جراحی تناسب اندام از جمله پیکر تراشی، اسلیو معده شده است.

مقایسه همسر با بلاگر ها باعث فروپاشی خانواده

این جامعه شناس با بیان اینکه بلاگرها با به اشتراک گذاشتن خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی خود سعی در جذب مخاطب دارند، گفت: بلاگرها با ویدئوهای غیرواقعی باعث ایجاد چشم‌وهم‌چشمی، افزایش تجمل‌گرایی، سردی در روابط خانوادگی، طلاق عاطفی و حتی طلاق حقیقی می‌شوند. گفت: بسیاری از زنان با تأثیرپذیری از زندگی لاکچری بلاگرها، اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده‌ و تصور می‌کنند؛ ظاهر زندگی همیشه خوشبخت بلاگرها حقیقت دارد.

عیدی افزود: کاربران وقتی ظاهر زندگی بلاگرها را با باطن زندگی خویش مقایسه می‌کنند دچار احساس شکست و ناکامی می‌شوند. اما بلاگرها فقط روی زنان تأثیرگذار نیستند، بلکه مردان هم تحت تأثیر تصاویر خوش آب و رنگ آنها خیال می‌کنند که آنچه می‌بینند واقعی ا‌ست و همین قیاس اشتباه با همسر خود باعث شده که نزاع‌های جدی میان زن و مرد شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: زنانی با موهای همیشه سشوار کشیده، با لباس‌هایی که انگار در مهمانی نشسته‌اند و همیشه طوری در عکس‌ها حضور دارند که انگار هیچ لحظه ی بهم ریخته و آشفته‌ای در زندگی ندارند و همین موارد منجر به توقعات بی منطق مردان از همسرانشان می شود و کم کم و به مرور زمان دودمان زندگی زناشویی شان را به باد می دهد.

عیدی با بیان اینکه ملاک انتخاب کردن و انتخاب شدن برای ازدواج هم در بین دخترها و پسرها متفاوت شده است، تصریح کرد:  پسرها دنبال دختراهای با اصالت، خانواده دار، تحصیل کرده و با درک و فهم نیستند بلکه به دنبال دخترهایی با اندام های زیبا، پوشش آراسته و چهره های جراحی شده و بی نقص هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دخترها بدنبال پیدا کردن همسرانی هستند که پولدار باشند، به سبک فلان بلاگر برایشان کادوهای آنچنانی با شیوه های سوپرایز متفاوت تهیه کنند، مردانی با اعمال ظریف زنانه هستند که لاکچری برخورد کنند. ملاک‌ها منطقی نیستند و مطمننا ازدواجی که بر اساس عقل و منطق و بر واقعیت زندگی ها صورت نگیرد، نتیجه اش از هر سه ازدواج یک طلاق در جامعه می شود.

 

امروزه والدین، کودکان خود را با کالبدی  آراسته تبدیل به کودکان کار می‌کنند

عیدی گفت: هر وقت صحبت از کودکان کار می شود، تصویر کودکی که با چند شاخه گل، با لباس و سر و وضع ژولیده کنار رچهارراه خیابان ها ایستاده و از رانندگانی که پشت چراغ قرمز ترمز کرده اند و در انتظار تغییر رنگ چراغ هستند خواهش می‌کنند که شاخ گلی، فالی، ادامسی را از آن ها خریداری کنند را ذهن خویش متصور می‌شویم اما در حال حاضر بسیاری از پدرها و مادرها کودکان خود را با دست خودشان به کودکان کار تبدیل می‌کنند.

وی افزود: امروزه بسیاری از پدرها و مادرها نوزادان و کودکان خود را با دست خودشان با کالبدی شیک و آراسته تبدیل به کودکان کار می‌کنند تا از طریق آن‌ها بتوانند فالورهای بیشتری جذب کنند، تبلیغات و فروش بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری کسب کنند و برای همین کودکان خود را وادار می کنند با ادبیاتی صحبت کنند که مناسب سن آن هاست، رفتاری را از خود داشته باشند که در شان کودک نیست.

وی ادامه داد: والدین دنبال آن هستند به طریقی نوزاد و کودک خود را خاص، متمایز، جذاب، شیرین زبان، طناز جلوه دهند. در این بین هیچ اهمیتی ندارد که کودک نیاز دارد حریم امن خود را داشته باشد؛ همان کودک روزی بزرگ می شود و شاید از اینکه اطرافیان فلان رفتار به ظاهر طنز را از ایشان دیده اند احساس شرمساری کند و دچار مسائل روحی و روانی شود.

عیدی تصریح کرد: در این فرآیند، بچه‌ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده‌اند تا با لباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

این جامعه شناس در پایان گفت: از سوی دیگر ولع مشهور شدن در میان والدین یا کسب درآمد بیشتر منجر به جابه جایی منبع هویت یابی از والدین به فرزندان شده بدین صورت که در گذشته پدر و مادرها منبع هویت فرزندان خود بودند اما امروزه مادرها و پدرها هستند که هویت خود را از فرزندانشان می گیرند.

  

 بلاگری در استان خراسان شمالی روزبه‌روز طرف‌داران بسیاری را به خود جذب می‌کنند

 این استاد دانشگاه کوثر عنوان کرد: بلاگرها مطالب را در صفحات وب یا وب‌سایت‌های خود می‌نویسند، ویرایش می‌کنند، پست می‌کنند و تبلیغات می‌کنند. آنها ایده‌ها را تولید و ارائه می‌دهند. اگر نگاهی به فهرست پردرآمدترین شغل‌های جهان بیندازیم می‌بینیم که یکی از این شغل‌ها بلاگر بودن است. امروزه بلاگرها در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند.

 عیدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان به این شغل علاقه‌مند شده‌اند و به سمت بلاگر شدن در فضای مجازی رفته‌اند، گفت: چند سالی است که بلاگری در ایران و در استان خراسان شمالی روزبه‌روز طرف‌داران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بلاگرهای اینستاگرام روبه‌افزایش‌اند و بسیاری از آنها علاوه بر اینکه در هیچ حوزه‌ای تخصص ندارند، بلکه سن و سال‌های مختلفی را شامل می‌شوند.

 وی ادامه داد: این بلاگرها تلاش می‌کنند تا با به نمایش گذاشتن لحظه‌به‌لحظه زندگی خود، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. ملاک سنجش خوب‌بودن بلاگرها همان تعداد مخاطبان یا فالوورهای آنهاست، بنابراین کیفیت محتوایی که به مخاطب عرضه می‌کنند گاهی مهم نیست و هر کاری می‌کنند تا مخاطب را به دنبال خود بکشانند.

 عیدی بیان کرد: در این میان هم مخاطبان به پیروی کورکورانه از این بلاگرها می‌پردازند و گاهی سبک زندگی خود را به سمت تغییر سوق می‌دهند. تغییری که متناسب با شرایط زندگی خودشان نیست و مشکلات بسیاری را سر راهشان قرار می‌دهد و همین تغییر سبک زندگی برابر است با تغییر هویت افراد.

 

افزایش مصرف‌گرایی

 عیدی گفت: بلاگرها با استفاده از ابزار رسانه ذهن و زندگی مخاطب را در دست می‌گیرند و با به‌تصویرکشیدن مسافرت‌ها، مهمانی‌ها، جشن تولدها و مراسم پرهزینه و پرزرق‌وبرق، جشن تعیین جنسیت، طراحی اتاق زایمان، جشن‌های عروسی و ماه‌گردها نوعی مصرف‌گرایی فزاینده را تشویق می‌کنند .

 این جامعه‌شناس تاکید کرد: بلاگرها رسالتشان این است که در تک‌تک افراد میل به خواستن و داشتن را بیدار کنند و افراد را وادار کنند تا بیشتر بخرند حتی اگر به آن کالا نیازی نداشته باشند، فقط به این دلیل که دوست دارند؛ مانند افراد مشهور و بلاگرها زندگی کنند.

 وی خاطرنشان کرد: بنابراین در منفی‌ترین حالت می‌توانیم بلاگرها را مزدورانی بدانیم که پول می‌گیرند تا پولی را که ما به‌سختی درآورده‌ایم، به‌راحتی خرج کنیم، آن هم خرج چیزی که نه به آن نیاز داریم و نه از کیفیت آن مطمئن هستیم و فقط چون فلان بلاگر زیبا، دل‌فریب، جذاب، همه‌چیزدان یا بامزه آن را تبلیغ کرده، آن را می‌خریم.

 این استاد دانشگاه گفت: تلاش برای نمایشی شدن زندگی روزمره، کاری است که بلاگران انجام می‌دهند. از مهم‌ترین آسیب‌های زندگی بلاگرها، خلق ارزش جدید و سبک جدید زندگی است که باعث سوق‌دادن مخاطب به سمت مصرف‌گرایی و نمایشی شدن زندگی می‌شود.

 عیدی افزود: بر همین اساس بلاگرها در تلاش برای به نمایش کشیدن زندگی روزمره هستند و می‌خواهند دنیای آرمانی را با کارگردانی خود به تصویر بکشند. در واقع می‌خواهند خالق یک سبک و اثر جدید در اینستاگرام باشند و به‌قدری آن را تکرار می‌کنند که در ذهن مخاطب تثبیت می‌شود.

 وی عنوان کرد: کاربران باید بدانند بسیاری از این رفتارهایی که بلاگرها انجام می‌دهند، کارگردانی شده است. به این معنا که دارای سناریو و بازیگر است و قرار است تا موقعیتی را خلق کنند که منجر به آن نیاز و خواست مخاطب شود.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه