ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

فرودگاه بجنورد: عامل توسعه یا دلیل توقف؟

اترک- طاهری: بجنورد در حال حاضر تنها یک فرودگاه فعال دارد و باند این فرودگاه جزو یکی از طولانی ترین باندها در فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود اما هنوز پروازهای منظم روزانه ندارد.

 

 

به گزارش اترک؛ در حالی که در سال های گذشته فرودگاه بجنورد حتی بین 12 تا 14 پرواز در هفته نیز داشت اما اینک تنها سه پرواز در هفته دارد که این امر موجب شده است هم اکنون نبود زیر ساخت های حمل و نقل مانع توسعه یافتگی این خطه شده است چرا که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی به توسعه حمل و نقل گره خورده است.

اما استان خراسان شمالی از نبود حمل و نقل ریلی، آزاد راه رنج می برد و دارای فرودگاهی است که پروازهای آن نیز با کوچکترین تغغیرات‌آب و هوایی کنسل خواهد شد و همچنین به علت شرایط خاص داشتن نیاز به هواپیماهای خاص کوچک و یا متوسط دارد که شرایط تحریم نیز این مشکلات را دو چندان کرد.

فرودگاه بجنورد با وسعت کنونی 286 هکتار در شمال شرق تا شمال غربی شهر بجنورد واقع شده است که این فرودگاه از حدود سال 1327 دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفته است .

در سال 1367 این فرودگاه مجددا طراحی شد و در سال 1371 عملیات اجرایی آن آغاز و در سال 1375 به بهره برداری رسید.

فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال 1384 فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد، اما در سال 1385 به عنوان یک فرودگاه مستقل معرفی شد.

اکنون فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی مشغول فعالیت است و دارای یک باند به ابعاد (4200×45 متر ) است.

پس از سال 1385 و با توجه به تشکیل استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد شاخص های پروازی فرودگاه مانند تعداد روزهای پرواز، تعداد پرواز ها و تعداد مسافر رشد قابل توجهی داشته است .

با توجه به فاصله کم فرودگاه به شهر بجنورد و نظر به وجود شاخص های پروازی رو به رشد، استقبال مردم استان از مسافرت هوایی و وجود فضای مناسب سرمایه گذاری، می طلبد سرمایه گذاران نسبت به بررسی و ارائه طرح های تفریحی، تجاری، فرهنگی و... اقدام کنند.

فرودگاه شهدای بجنورد با وجود اینکه از نظر زیر ساخت‌ها و امکانات به گفته مسوولان استانی هیچ‌گونه کمبودی ندارد اما تنها یک مسیر پروازی دارد که استمرار برقراری پروازها در این فرودگاه نیازمند حمایت دولت از ایرلاین‌ها و سرمایه‌گذاران است.

 فرودگاه بجنورد به جزء تهران هیچ مسیر پروازی دیگری ندارد و مردم خواستار افزایش پرواز به مقاصد مختلف کشور از جمله کیش، عسلویه و حتی عتبات عالیات هستند اما متاسفانه در سال های اخیر رشدی که نداشته است، متاسفانه تعداد پروازهای آن نیز بسیار کاهش یافته است که موجب گلایه مندی مردم و مسوولان شده است.

فرودگاهی که با پدیده جوی پروازها کنسل می شود

 

فرودگاه بجنورد دارای شرایط خاص است که به هواپیمای خاص نیز نیاز دارد که هم اکنون به این دو علت بیشتر پرواز ها لغو می شود.

 ناوگان مناسب برای فرودگاه بجنورد وجود ندارد و تنها هواپیمای بی ای ئی و فوکر می تواند در این فرودگاه پرواز داشته باشد که در سطح کشور محدود هستند و اگر حتی یک فروند از نظر فنی سرویس شود برنامه تمامی پرواز ها در فرودگاه های کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

هر ایرلاینی در این فرودگاه توانایی پرواز و فرود را ندارد، این فرودگاه خاص است و برای پرواز محدودیتی هایی دارد که باید بپذیریم. شرایط خاص این فرودگاه دید بالای پنج کیلومتر است که خلبان باید دید برای فرود داشته باشد.

یکی دیگر از شرایط این فرودگاه پایه ابر است که تنها هواپیماهای خاص می توانند پرواز داشته باشند. هر هواپیمایی قابلیت نشست و برخاست در این شرایط جوی را ندارد و تنها هواپیماهای در رده متوسط و پایین هستند که می توانند چنین عملیات داشته باشند.

شرایط و هواپیمای خاص باید همزمان وجود داشته باشد و حتی دستگاه آیلس نیز کمکی برای نشست و برخاست هواپیما نمی کند.

با تمام این مشکلات اما هر شرکت شاخص و محدودیت هایی برای خود در نظر گرفته است که بعضا این امر برای شرکت ها با توجه به هواپیماها متفاوت است، برخی از آنان عملیات را مجوز نمی دهند و یا برای آنان مقرون به صرفه نیست و یا بعضا خلبانان با موانع و مشکلات منطقه آشنا نیست.

 با وجود اینکه بیشتر پروازهای این فرودگاه لغو می شود اما در پرواز های انجام شده ظرفیت صندلی ها پر است که این نشان از استقبال مردم این خطه از ناوگان هوایی است.

به نقل از مسوولان این فرودگاه معمولا تا بیش از ۶۵ درصد ظرفیت پرواز در این فرودگاه تکمیل می شود که اگر پرواز ها هر روزه و مرتب باشد به ظرفیت بالای ۸۵ درصد می رسد.

ضرورت یک پرواز در روز

 

نماینده پنج شهرستان بجنورد گفت: در حال حاضر باید دست کم روزانه یک پراز در فرودگاه بجنورد انجام شود اما متاسفانه بسیار کاهش یافته است.

محمد وحیدی به دو ریکرد جانمایی و خدماتی فرودگاه بجنورد اشاره ای کرد و افزود: در بحث خدماتی با مشکلات تحریم ها به فرایند خدمات در فرودگاه ها آسیب زده شد چرا که با کمبود هواپیما و سایر موارد مواجه شده ایم.

وی تصریح کرد: اما با توجه به شرایط خاص فرودگاه بجنورد به هواپیمای خاص نیز نیاز است که در تحریم با مشکلاتی در این خصوص مواجه شده ایم که این موضوع را پیگری نیز کردیه  ایم.

وحیدی اظهار کرد: برای گسترش تعداد پرواز های فرودگاه بجنورد در سال های گذشته نیز پیگیری هایی داشته ایم که حتی تعداد پرواز در هفته به 14 پرواز نیز  رسید اما هم اکنون الان به کمتر از سه و بعضا چهار پرواز رسیده است و در برخی هفته ها ایران ایر 2 پرواز و ماهان نیز یک برنامه پروازی دارد.

 

فرودگاه زیان ده

نماینده پنج شهرستان بجنورد با بیان اینکه تعداد پرواز ها به یک سوم کاهش یافته است تصریح کرد: در حال حاضر فرودگاه بجنورد ضرر ده شده است چرا که به اندازه کافی پرواز ندارد و به نوعی درآمد ان کاهش یافته است.

وی گفت: بذر پاش دستور پرواز روزانه در بجنورد را حداق یک پرواز داده اند که در حال حاضر می خواهیم که این عملیاتی شود و وی به دستور خود وفادار باشد و یا دست کم در این خصوص از مردم عذرخواهی کند.

وحیدی خاطر در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جانمایی فرودگاه بجنورد نیز اشاره ای کرد و خاطر نشان کرد: در بحث جانمایی موضوع تخصصی است .

وی افزود: اگر فرودگاه بجنورد هم اکنون ایراداتی دارد و برای تجهیز نیاز به امکانات و تجهیزاتی دارد می توانیم از مجلس پیگیر باشیم و مطالبه کنیم اما در بحث انتقال آن نمی توانیم اظهار نظر کنمی چرا بحث کارشناسی است و باید کارشنساان مرتبط در این خصوص وارد کار شوند.

وحیدی گفت: اما اگر انتقال فرودگاه نیز مطرح باشد می توانیم در این خصوص به فرایندهای بودجه ای و امکان سنجی کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در ساخت فرودگاه بجنورد معتمدان مردمی، صنایع بزرگ، مسوولان مرتبط کمک کردند و زیمنی برای این امر در نظر گرفتند و اگر به وصرت منطقی برای جابجایی فروداه نیز برنامه ای وجود داشته باشد این همکاری از سوی مردم و سازمان ها شکل خواهد گرفت.

302 پرواز رفت و برگشت در خراسان شمالی

 

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد گفت: پارسال ۱۶ هزار و ۶۶۶ مسافر در این استان با ناوگان هوایی از این فرودگاه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳۱ درصد کاهش یافت.

محمدابراهیم قدمگاهی اظهار کرد: در این مدت؛ ۳۰۲ پرواز رفت و برگشت بجنورد - تهران از این فرودگاه انجام شد و هشت هزار و ۸۹۰ مسافر وارد استان و هفت هزار و ۷۷۶ مسافر از استان خارج شدند.

وی عنوان کرد: زمینگیری ناوگان هواپیماهای ای تی آر (ATR) ایران ایر و فوکر ۱۰۰ به دلیل نبود قطعات و نبود صرفه اقتصادی برای برخی از ایرلان ها عامل اصلی کاهش این پروازها محسوب می شود.

قدمگاهی اضافه کرد: شرایط نامساعد هوایی در فصل زمستان از دیگر عوامل کاهش پرواز در این فرودگاه محسوب می شود.

به گفته مسوولان مربوط فرودگاه بجنورد از نظر زیر ساختی کامل است و هیچ مشکلی در خصوص تجهیزات و امکانات و کمبود اعتباری ندارد و تنها نیاز این فرودگاه برقراری پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی است.

شرکت ها به دلایل مختلف از جمله بحث بازرگانی بیشتر پروازهای این فرودگاه را لغو می کنند که این امر موجب نارضایتی مشتریان و شهروندان این استان شده است.

به دلایل اینکه در این فرودگاه قابلیت پرواز برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد تعداد مسافران نیز کمتر است که به اجبار با هواپیماهای کوچک زیر ۳۵ نفر استفاده می شود که همین امر برای شرکت ها بی رغبتی ایجاد می کند.

 با توجه به وضعیت فرودگاه بجنورد و موانع آن باید شرکت ها هواپیمای کوچک و مناسب این فرودگاه در نظر بگیرند اما تعداد پرواز در روز را افزایش دهند.

در این میان ایر لاین‌ها باید به شکل دستوری از سوی دولت اجبار و مجاب به ارایه خدمت به این فرودگاه شوند، همچنین دولت باید سرمایه گذاران را برای خرید هواپیما و اختصاص به شرکت ها را مورد حمایت قرار دهد که با ارایه تسهیلات می تواند این مهم را انجام دهد.

هم اینک تنها یک مسیر پروازی در این فرودگاه وجود دارد در حالی که شرایط برای پرواز های تفریحی، زیارتی و کاری فراهم است که از جمله پرواز به کیشٰ، عسلویه و عتبات عالیات مورد استقبال است، ساعت پروازی این مسیر ها کوتاه و هزینه نیز مناسب تر است و همچنین متقاضیان برای حمل و نقل هوایی نیز در این استان وجود دارد.

در این استان تامین کننده مالی، حمایت گر و یا اسپانسر برای پروازها وجود ندارد به همین علت برخی مواقع برای نگه داشت وضعیت موجود  باید چارتر ها را مورد حمایت قرار دهیم تا ضرر و زیان مانع فعالیت آنان نشود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه