ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تدابیری گرمابخش برای فرار از سرما و یخبندان در خراسان شمالی

خراسان شمالی در حالی این روزها یکی از بی سابقه ترین روزهای سرد را تجربه می کند که با تدابیر مسئولان و همراهی مردم همچنان شاهد پایداری انرژی در بسیاری از نقاط این خطه هستیم.

 

به گزارش اترک به نقل از ایرنا، با رسیدن سامانه‌های بارشی و موج سرمای شدید به کشور، خراسان شمالی در شمال شرق کشور نیز از این سرمای سوزناک در امان نماند و دمای هوای این استان حدودا یک میلیون نفری در روزهای اخیر حتی به منفی ۲۴ درجه نیز رسید.

هوایی که با سرمای بی سابقه اش موجب افزایش مصرف گاز در این استان شد و رکورد مصرف روزانه گاز در استان با بیش از هفت میلیون متر مکعب شکسته شد.

در مجموع به طور میانگین هفت میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب گاز در طول شبانه روز در خراسان شمالی مصرف شد که مشترکان بخش خانگی شامل منازل مسکونی، تجاری و سازمان ها در این بازه زمانی به دلیل برودت هوا ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند و همین تداوم سرما موجب شد تا افت شدیدی در گاز استان مشاهده شود و دستگاه های امدادی و خدمات رسان در حالت آماده باش قرار گیرند.

مسوولان ملی و استانی نیز با درک این شرایط تدابیری گرمابخش را برای تامین نیاز مصرف عمده گاز در خراسان شمالی یعنی مصرف خانگی اتخاذ کردند؛ مصرفی که از نگاه مسوولان انرژی دولت، حیاتی است و تامین آن در صدر اولویت کاری قرار دارد.

گرچه این تدابیر گرمابخش مسوولان به تنهایی برای مقابله با سرما کافی نیست و نیازمند همراهی بیشتر مردم در مدیریت انرژی است اما بیان این تدابیر که نشان از اثبات برادری آنها در تامین انرژی پایدار این خطه است، خالی از لطف نیست.

 

دورکاری کارمندان و کاهش مصرف انرژی

با تدام سرما در اولین اقدام کارمندان دورکار شدند و بنا به گفته مدیرعامل شرکت گاز و برق خراسان شمالی دورکاری کارمندان در حدود ۱۳ درصد در صرفه جویی مصرف گاز و ۱۰ درصد در برق موثر بوده است.

با توجه به افت شدید دما و مصوبه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی کلیه فعالیت ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری ها و نهادهای عمومی از ۲۰ دی ماه سالجاری دور کار شدند و مراکز امدادی، عملیاتی، خدمات رسان، بهداشت و درمان از اجرای این طرح مستثنی شدند.

همچنین فعالیت تمامی مراکز آموزشی و دانشگاهی به صورت غیر حضوری و در بستر فضای مجازی انجام می شود و صرفا حوزه های آزمون نهایی و سراسری مدارس آموزش و پرورش به قوت خود باقی بود و در راستای عدم ایجاد اختلال در ارائه خدمات بانکی و شهرداری به مردم، واحدهای کشیک در این سه روز فعال است.

شدت و تداوم سرما به حدی بود که دورکاری کارمندان و تعطیلی مراکز آموزشی در هفته آتی (۲۴ و ۲۵ دیماه جاری) به‌دلیل افت شدید دما و صرفه جویی در مصرف گاز در استان تمدید شد.

پایداری تامین گاز

گرچه افت فشار شبکه گاز در تمامی استان گزارش شده اما تاکنون قطعی گاز در این خطه از شمالشرق کشور وجود نداشته است.

با این وجود شهروندان همچنان باید الگوی مصرف بهینه گاز را در دستور کار خود قرار دهند و صرفه‌جویی کنند به گونه ای که با هر یک درجه کاهش دما دست کم بین ۶ تا هفت درصد مصرف گاز طبیعی را پایین می آورد و با این صرفه جویی زمینه مصرف گاز طبیعی برای تمامی مشترکان فراهم می شود.

بنابر آمار شرکت گاز خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته مشترکان بخش خانگی با مصرف هفت میلیون و ۶۳۸ مترمکعب گاز حدود ۱۰۰ درصد گاز استان در این بازه زمانی استفاده کرده اند و این استان اینک در وضعیت بحران مصرف گاز قرار دارد.

پایداری سرما و برودت هوا در روزهای اخیر منجر به صدور هشدار سطح بالای مصرف گاز در استان و منجر به افت فشار در برخی از شهرهای استان شده است.

امدادرسانی به ۱۶۵ خودروی گرفتار در برف

بارش برف پس از وقفه طولانی در مناطق مختلف خراسان شمالی از سحرگاه دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تمامی استان سفیدپوش شد و از آنجایی که خراسان شمالی در مسیر زائران ثامن الحجج(ع) قرار دارد خودروهای زیادی در برف گیر کردند.

گردنه اسدلی در محور بجنورد به اسفراین به نسبت سایر نقاط استان شرایط نامناسبی را داشت و بیشترین امدادرسانی به خودروها در این گردنه انجام شد.

امدادگران جمعیت هلال احمر استان در همان دوشنبه شب به ۱۶۵ دستگاه خودرو و ۸۰۰ نفر از حادثه دیدگان در برف امدادرسانی کردند و ۱۰۰ نفر از مسافران هم به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

بیشتر در راه ماندگان مسافرانی بودند که با خودرو شخصی اقدام به سفر کرده و با وجود هشدارها و توصیه ها، تجهیزات زمستانه از قبیل زنجیر چرخ به همراه نداشتند که در برف و کولاک گرفتار شدند.

همچنین در این مدت ۱۰۰ تغذیه اضطراری و کنسروجات و بیش از۳۰۰ تخته پتو بین مسافران توزیع شد.

توزیع ۵۰ هزار لیتر نفت سفید در روستاها

گرچه قطعی گاز در هیچ یک از مناطق استان خراسان شمالی گزارش نشده با این وجود مسوولان با در نظر گرفتن تمامی سناریوها در اقدامی پیش دستانه در روستاهایی که در وضعیت بحرانی گاز قرار دارند، اقدام به توزیع نفت سفید کردند.

در این راستا ۵۰ هزار لیتر نفت سفید بدلیل تداوم سرما و افت فشار گاز در ۳۰ روستای اسفراین به عنوان سوخت جایگزین توزیع شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی در این شهرستان از نفت سفید بهره مند شدند.

اینک نیز ذخیره نفت سفید در این شهرستان مناسب است و نگرانی در تامین این فرآورده وجود ندارد و در زمان قطعی گاز، سوخت جایگزین در اختیار مردم قرار می گیرد اما شهروندان همچنان باید با مدیریت و صرفه جویی در مصرف گاز به جلوگیری از قطعی آن کمک کنند.

در صورتی که همراهی و صرفه جویی در مصرف نباشد، قطعی گاز رخ خواهد داد، از این رو نیاز است تا شهروندان در این باره کمک کنند تا از این بحران گذر کنیم.

دوگانه سوز شدن ۱۰۰ نانوایی

از آنجا که قوت غالب مردم خراسان شمالی نان است مسئولان استان در راستای تامین پایدار نان شهروندان نیز همزمان با سرمای بی سابقه هوا اقدام به دو گانه سوز کردن ۱۰۰ باب نانوایی کردند تا در صورت قطعی گاز با سوخت دوم خدمات به شهروندان ارایه دهند.

در این میان برخی نانوایی های استان در روزهای اخیر دوگانه سوز شده و برای کمک به تامین گاز بخش خانگی، مصرف خود را به صفر رسانده اند.

مسوولان همچنان تلاش دارند تا قریب به اتفاق نانوایی های استان دوگانه سوز شوند و در این باره درخواست تامین اعتبار برای خرید مشعل نانوایی ها به سازمان مدیریت بحران کشور داده شده است به گونه ای که در شرایط اضطرار، مردم نگران تامین نان نباشند.

همچنین آرد مورد نیاز در شرایط بحران تامین است و نگرانی در این باره وجود ندارد، چهار باب نانوایی سیار دوگانه سوز هم برای پخت نان در شرایط اضطرار پیش بینی شده است.

یک واحد نانوایی سیار مربوط به جمعیت هلال احمر است که راه اندازی آن نیاز به حدود ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد که کار راه اندازی آن در دست پیگیری است و این نانوایی در روزهای آتی قابل بهره برداری است.

سه واحد نانوایی سیار دیگر هم از طرف نهادهای انتظامی و نظامی تامین می شود.

تعطیلی فعالیت های ورزشی و مراکز فرهنگی

از دیگر اقدامات برای صرفه جویی در مصرف انرژی و تامین گاز پایدار برای شهروندان، تعطیلی فعالیت اماکن ورزشی و مراکز فرهنگی خراسان شمالی است.

از روزهای گذشته تمامی فعالیت و مجموعه‌های ورزشی استان، نگارخانه ها، سالن های سینما، تئاتر و آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی استان با توجه به افت شدید دما و افزایش میزان مصرف گاز تعطیل شدند.

به گفته مسئولان متولی فعالیت این مراکز تا اطلاع بعدی ممنوع است و از سرگیری فعالیت تصمیم گیری و اطلاع رسانی می شود.

در این راستا تاسیسات فنی مکان‌های ورزشی و فرهنگی نیز مورد بازبینی و رفع اشکال قرار می گیرد.

فعال بودن شعب مرکزی بانک ها در ایام دورکاری

با وجود اعمال دورکاری کارمندان اما ضرورت فعالیت های بانکی در ارایه خدمات به شهروندان، تنها شعب مرکزی بانک‌ها در سراسر استان برای خدمات‌رسانی به شهروندان تا پایان هفته جاری فعال هستند.

شعب مرکزی بانک‌ها در استان به عنوان شعب منتخب از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ ظهر فعال است و نسبت به ارایه خدمات حضوری اقدام می‌کنند.

در این میان برخی بانک‌ها در مرکز استان دارای ۲ شعبه مرکزی هستند که هر ۲ شعبه نیز دایر است و اسامی شعب منتخب از طریق سایت بانک‌ها قابل مشاهده است.

۱۳ بانک دولتی و غیر دولتی در خراسان شمالی عضو کمیسیون هماهنگی بانک های استان هستند.

 

قطع گاز پنج هزار مشترک واحد صنفی غیر ضرور

تداوم سرما در خراسان شمالی همچنان ادامه دارد تا جایی که استاندار خراسان شمالی جمعه شب در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ دستور تعطیلی اصناف غیرضرور این استان بدلیل تداوم سرما و افت فشار گاز در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۴ و ۲۵ دیماه) هفته جاری داد.

طبق مصوبه ستاد انرژی استان، به علت برودت هوا و برای مدیریت مصرف انرژی گاز و برق، صاحبان واحدهای تجاری مزبور و عرضه کننده کالاهای غیرضرور در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل شدند.

همچنین فعالیت اصناف ضروری نیز تا ساعت ۲۱ با مدیریت و اعلام رسمی سازمان صمت انجام خواهد شد و برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی فعالیت کسبه در زمان بعد از ظهر نیز محدود می شود و اصناف غیر حساس به طور کامل تعطیل شده و اصنافی که مایحتاج ضروری مردم را توزیع می کنند در ساعات مشخص فعالیت می کنند.

در این راستا با توجه به اینکه گازرسانی به مشترکان بخش خانگی در اولویت شرکت است جریان گاز برخی اصناف غیرضرور استان قطع شد.

 

آمادگی گرمخانه ها برای پذیرش افراد بی سرپناه

گرمخانه های خراسان‌شمالی این روزها در سرمای بی سابقه و عصر یخبندان شمالشرق کشور به همت مسولان شهری و استانی سرپناهی امن برای بی خانمان‌هایی شده است که ساعاتی را در مکانی گرم سپری کنند.

در این راستا گرمخانه‌های استان در شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان با تداوم سرما آماده پذیرش افراد بی سرپناه هستند، ظرفیت این گرمخانه ها در شهر بجنورد برای مردان و زنان ۲۰۰ نفر و در شهر اسفراین و شیروان ۵۰ نفر است.

همچنین به تازگی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای گرمخانه های استان اختصاص یافته است که بعد از بازرسی های لازم این مبلغ برای تجهیز این مراکز هزینه می شود.

خدمت رسانی در این مراکز برای افراد مشمول طرح از ساعت ۲۰ تا هشت صبح روز بعد خواهد بود و علاوه بر فراهم ساختن امکانات استراحت، استحمام و امکانات بهداشتی، وعده غذای گرم نیز در نظر گرفته شده است.

نحوه پذیرش افراد در گرمخانه‌ها به‌صورت حضوری، ارجاع افراد از سوی ارگان‌های ذی‌ربط و یا جمع‌آوری از سوی تیم‌های گشتی شهرداری است.

مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرده و نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحد های تویلدی استان محدود و بعضا قطع شده است که این امر با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه