ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رفع معضل تکدی گری نیازمند اقدام اساسی

اترک: تکدی گری از جمله معضلات اجتماعی است که خود دیگر معضلات و مسایل اجتماعی بسیاری را به همراه دارد از این جهت رفع این معضل نیازمند برنامه ریزی و اقدام اساسی در خراسان شمالی است.

 

به گزارش اترک، امروزه آنچه که در اطرافمان به وضوح قابل مشاهده است وجود افراد متکدی در رده های سنی مختلفی است. افرادی که شاید نیازمند واقعی نبوده و فقط در لباس تکدی گری و با بهره گیری از شیوه ها و روش های مختلف با تحریک احساسات مردم اقدام به جمع آوری پول برای خود می کنند و متاسفانه روز به روز بر تعداد آنها در جامعه افزوده می شود. با توجه به افزایش روزافزون تعداد متکدیان در سطح شهرها، دیگر تشخیص افراد نیازمند واقعی و افراد طمع کار به راحتی امکان پذیر نیست.

خراسان شمالی در بحث معضلات اجتماعی مانند تکدی گری مستثنی از سایر استان های کشور نیست اما آنچه که طبق گفته مسئولان استان عیان است این بوده که متکدیان در شهرهای استان به مواد مخدر اعتیاد دارد و اغلب کمک های مردمی که در قالب تکدی گری جمع آوری می کنند در راه تهیه مواد مخدر هزینه می کنند. و از این جهت مسئولان باید راهکارها و اقدامات جدی تری را اندیشیده و در دستور کار قرار دهند.

افرادی که از راه گل فروشی، دود کردن اسپند یا پاک کردن شیشه های خودروها، جلوی ماشین ها را می گیرند و علاوه بر اختلال در عبور و مرور، چهره شهرها را نیز زشت کرده و شخصیت اجتماعی شهر را تنزل می دهند باید برای ساماندهی آنها از بعد جلسات خارج شده و عملی وارد میدان شد.

امروزه شرایط اقتصادی و وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور به خصوص در استان های کم برخوردار مانند خراسان شمالی بر کسی پوشیده نیست و اولین چیزی که با دیدن متکدیان در ذهن می آید فقر است، فقری که فقط خدا آگاه است که واقعی بوده یا تظاهر است.

جای دوری نمی رویم، اگر چرخی در خیابان های شهر بجنورد بزنیم به فاصله های اندک تعدادی متکدیانی که میبینیم یا کودک بوده و یا اغلب خانم هستند که بسیاری از خانواده ها برای تامین معاش خود، کودکان خود را به این کار وادار می کنند. تا زمانی که مسئله اشتغال در جامعه متناسب با میزان جمعیت حل نشود، نمی توان انتظار داشت که شاهد صحنه های مذکور نباشیم.

البته دیگر عاملی را که می توان به افزایش تکدی گری در استان ارتباط داد مهاجرت های بی رویه و بدون برنامه ریزی است. بجنورد از جمله مراکز استانهایی است که بیشترین قشر حاشیه نشین را به خود اختصاص داده چرا که به دلیل عدم توجه به موقعیت های اقتصادی روستایی، روستانشینان به امید رهایی از مشکلات موجود شهرنشینی را انتخاب می کنند و از طرفی وقتی با قیمت های نجومی خانه مواجه می شوند بهترین مکان برای زندگی را حاشیه های شهر می دانند. وقتی هم که شغل مناسبی پیدا نکنند گرفتار انواع معضلات و مشکلات می شوند که تکدی گری هم ممکن است بین آنها جایی داشته باشد.

از این جهت یکی از راههای مقابله با پدیده تکدی گری این است که سعی شود جلوی مهاجرت های بی رویه و بدون برنامه ریزی گرفته شود که این میتواند با ایجاد کارگاههای آموزش فنی - حرفه ای و ایجاد تسهیلاتی برای کارهای بخش خصوصی باشد.

بحث در مورد عوامل ایجاد تکدی گری در استانی که از همه لحاظ رتبه های آخر کشوری را دارد جای بحث دارد که این موضوع را در همین جا می بندیم و فقط تنها موضوعی که باقی می ماند این است که دستگاه های اجرایی مختلفی وظیفه ساماندهی تکدی گری در سطح شهرها را بر عهده دارند که تعدد نهادهای درگیر و موازی بودن برخی از وظایف آنها ساماندهی این معضل را با مشکل مواجه می کند.

برای مثال برخی وظایف درباره حل مشکل تکدی گری هم بر عهده شهرداری قرار گرفته و هم برعهده سازمان بهزیستی؛ این موازی کاری و تداخل در وظایف باعث می شود که هر سازمان، کم کاری و مشکلات را از چشم دیگری ببیند و در نتیجه هیچ کدام مسئولیت مشکلات و کاستی ها را برعهده نگیرند.

 اختصاص ۲۲۰ میلیون تومان برای تجهیز مراکز نگهداری متکدیان

چندی پیش حسن ناهیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی با اشاره به اختصاص ۲۲۰ میلیون تومان به شهرداری‌ها برای تجهیز مراکز نگهداری متکدیان، گفته بود «به شهرداری بجنورد ۱۰۰ میلیون تومان، به شهرداری اسفراین و شیروان هر کدام ۶۰ میلیون تومان برای تجهیز مراکز نگهداری متکدیان استان اختصاص پیدا کرده است.

با توجه به اینکه فرد متکدی محصول عدم استفاده از فرصت‌ها توسط فرد است، برای جمع‌آوری تکدی‌گران مانند برخی از استان‌های دیگر نیازمند کمک خیران هستیم.

آمار متکدیان استان به نسبت محرومیتی که در استان وجود دارد آمار خیلی بالایی نیست اما باید تلاش شود که حتی یک متکدی نیز وجود نداشته باشد.

متکدیان عوارض زیادی در جامعه دارند، عادی انگاری تکدی‌گری، کاهش امید به زندگی، نازیبایی محیط شهری و... عوارض افزایش تکدی‌گران در شهر است.

 ۹۹ درصد متکدیان معتاد هستند و با شروع فصل سرما باید ساماندهی بهتری برای آنان انجام شود تا حادثه ناگواری رخ ندهد. در مجموع شهرستان‌های شیروان، اسفراین و بجنورد طی ۶ ماه ابتدای سال بیش از ۴۰۰ متکدی جمع‌آوری شد که برخی از آنان به کمپ‌های ترک اعتیاد، خانواده‌ و... تحویل داده شده اند.»

 

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

S
Smith |
3
S
Smith |
3
S
Smith |
3
S
Smith |
3
S
Smith |
3
S
Smith |
3
S
Smith |
3

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه