ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خبرنگاران، روایت گران تاریخ‌اند

کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود

سرمقاله

۱۷ مرداد، روز خبرنگار امسال، مصادف با عاشوراست. عاشورایی که ۱۴۰۰ سال است، با روایت‌های زینب (ع)، ماندگاری خود را حفظ کرده و همچنان به بشر، درس آزادی و آزادگی می‌دهد.

خبرنگاران، سفیران حق طلبی

حرفه خبرنگاری، در تمام دنیا سختی‌هایی را با خود دارد، تا جایی که خبرنگاری جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید. خبرنگاران، روزنه‌های تنفس جامعه هستند و مطبوعات، جایگاه انعکاس حرف مردم. این کار سترگ، عزمی جزم می‌طلبد و اراده‌ای پولادین. سختی دارد، برداشت و سوء برداشت در آن هست، دادگاه، زندان و حتی مرگ... همه اینها نخواهد توانست رسالت خبرنگاری را خدشه دار کند و خبرنگار، به تاسی از حضرت زینب علیها سلام، روایتگر حق و حقیقت است.

کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود اگر چه جمله‌ای کوتاه است، اما به خوبی نقش و جایگاه روایت صحیح از وقایع را برای ثبت وضبط در تاریخ نشان می‌دهد.

روی دیگر سکه هم البته نباید فراموش شود، قلم به مزدهایی هم هستند که با روایت‌های جعلی، بدنبال خوش آمدن حاکم زمان و به طمع دریافت پاداش، روایت‌هایی جعلی ساخته‌اند و باعث تحریف قیام عاشورا گشته‌اند. اگر نبود صدق و صداقت و روشنگری امام سجاد (ع) و شجاعت زینب، معلوم نیست امروز ما یزدید و یزیدیان را مورد پرستش قرار می‌دادیم و در رثای معاویه، اشک می‌ریختیم!

خبرنگار به تبریک نیاز ندارد، بلکه توجه می‌خواهد

حرفه خبرنگاری، در ذات خود همواره با قدرت مندان و حاکمان در چالش بوده است. خبرنگار اگر به رسالت خود که همانا روایت حق و حقیقت است، عمل نماید، حتماً با دشواری‌های ناشی از برملا شدن رازهای حکام ستمگر که بدنبال وارونه جلوه دادن خود هستند؛ روبرو خواهد شد و چه بسا، کارش به مرگ بکشد. جمال خاشقجی که توسط ولیعهد مسلمان! عربستان قطعه قطعه شد، نمونه بارزی از درگیری دائمی میان خبرنگاران و حاکمان است. امروز جامعه خبرنگاران بیش از آنکه نیاز به تبریک داشته باشند، نیازمند توجه جامعه هستند. جامعه اگر می‌خواهد روزنه‌های تنفس خود را باز نگاه دارد، اگر بدنبال رفع رانت و تبعیض و نابرابری است، لاجرم باید به خبرنگار و حرفه خبرنگاری توجه ویژه‌ای داشته باشد. آنجا که خبرنگارانش، در امنیت و با فراق بال، کار خود را انجام می‌دهند، حتماً فاصله میان حق و باطل مشخص است و هیچ باطلی نخواهد توانست خود را، حق جلوه دهد. نگاهی به واقعه عاشورا این موضوع را تأیید می‌کند که اگر نبود روایت‌های صحیح و شجاعانه زینب، امروز شاهد آن بودیم که می‌گفتند "حسین (ع) بر خلیفه زمان شورید و کشته شد" و باطل، خود را بجای حق جا زده بود.

جامعه باید بداند که خبرنگار، صدای حق طلبی تک تک افراد جامعه است و اگر از خبرنگار حمایت کند، حتماً حرکت جامعه بسمت اصلاح و کم شدن نابرابری خواهد بود و هدف والای عدالت، با حمایت از خبرنگاران واقعی، دست یافتنی می‌شود

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه