ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پنج تصمیم مهم در شورای عالی بورس

گروه اقتصادی: روز شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۲ هزار و ۸۳ واحدی به یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۴ هزار و ۲۷۷ واحدی عدد ۴۱۷ هزار و ۲۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۱ هزار و ۳۷۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۳۲ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۶ هزار و ۴۹۳ واحدکاهش، به عدد ۲میلیون و ۹۲۲ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۷۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۶۵ هزار و ۳۳۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۲۰۲ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۲۰۹ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "فولاد" با ۸۱۵ واحد، "پارس" با ۷۹۵ واحد و "خودرو" با ۷۷۸ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "کگل" با ۵۵۶ واحد، "شسپا" با ۲۱۲ واحد و "افق" با ۴۷ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

از این رو بورس تهران در نخستین روز کاری هفته جاری همچنان با غلبه عرضه بر تقاضای سهام و تشدید خروج پول در اغلب نمادهای معاملاتی بود. هرچند که در رِنج منفی قیمت‌ها اغلب حقوقی‌های حامی بازار و بازارگردان ها سعی کردند با حمایت پینگ پنگی از روند متعادل معاملات سهام صیانت کنند.

ابهام از دورنمای خاکستری بازار سهام و سردرگمی فعالان بازار از سیاست‌های پولی دولت در کنار بن بست سیاست خارجی ایران در گفتگوهای برجام باعث شده تا با وجود نماگرهای تورمی اما ارزش خواب پول و تداوم سکون و رخوت حاکم بر معاملات به انگیزه‌ای برای خروج از بازار بیانجامد.

ترس سهامداران از ورود به میدان خرید و فروش به درستی نشان می‌دهد سهامداران تا چه میزان تحت‌تاثیر این اخبار می‌توانند دست به‌عصا و محتاط حرکت کنند. در کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و گروه‌های بورسی، صدای سهامداران بلند‌تر از‌ ماه‌های قبل از آن به گوش می‌رسد. نوسان نرخ دلار موضوع مهمی است که سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس با وحشتی مضاعف مواجه کرده. گرچه این مساله هشدار تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی را نیز به‌دنبال داشته است. شاید کمتر کسی پیدا شود که درمیان بورس‌بازان نسبت به وضعیت نرخ دلار آلرژی پیدا نکرده باشد.

اما این همه ماجرا نیست. در روزهای گذشته و به‌دنبال تشدید انتظارات تورمی برخی از مردم نسبت به تخصیص ناعادلانه سهام عدالت و تناقض‌گویی‌های متولیان امر در این‌خصوص گلایه کردند. این گروه معتقدند اگر سهام عدالت بر مبنای عدالت باشد باید برای همه مردم در نظر گرفته شود و تبعیضی در کار نباشد و این گلایه‌ها در حالی است که دولت نیز بارها بر کسری منابع تاکید کرده است.  همچنین طی روزهای گذشته یکی از متداول‌ترین پرسش‌های سهامداران بورسی حول محور واگرایی بورس نسبت به برخی محرک‌ها از جمله رشد نرخ تورم بود. اینکه بازار سرمایه همچنان حرکت مایوس‌کننده‌ای در پیش گرفته و در مقابل، بازارهای رقیب خیز جدی صعودی برداشتند، سهامداران را عصبانی کرده و این اتفاق ناخوشایند کار را به‌جایی رسانده که حتی آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دسته از سهامدارانی که با دید بلندمدت وارد بازار شده بودند، تصمیم گرفتند قید بورس و بورس‌بازی را بزنند و پرتفوی خود را از این همه استرس و تنش ناتمام خلاص کنند. پس از ماه‌ها رکود بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقفه این بازار توانسته بود چند ماهی آرزوی رونق بورسی سهامداران را برآورده کند اما از آنجا که بازارسرمایه‌ برعکس بازارهای دیگر هم با دخالت سیاستگذاران اقتصادی و هم با محرک‌های اثرگذار منفی خارجی دست و پنجه نرم می‌کند، سهامداران بیشتری را نسبت به ماندن یا رفتن از این بازار مردد کرده است.

طی روزهای گذشته بازار سرمایه با روندی نزولی همراه شده است که این مساله لزوم تصمیم گیری در شورای عالی بورس در این زمینه را جدی تر می کند.

بر این اساس در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی بورس، گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیئت دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد.

همچنین در این جلسه، درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت تصمیماتی اتخاذ شد تا فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین تکلیف شود.

اوج این پارادوکس تحلیلی در بازار سهام را می‌توان به سنگینی صف فروش سهام در گروه خودروسازان جاده مخصوصی و در رأس آن ایرانخودرو دید در حالیکه انتشار گزارش‌های عملکردی سه ماهه اول امسال خودرویی‌ها از افزایش رشد حجمی تولید محصولات مختلف در این دو بنگاه حکایت دارد.

به نظر می‌رسد معامله گران بازار سهام حتی با وجود تزریق پول به بازار از هر فرصتی برای خروج از این کوره پول سوزی استفاده خواهند کرد مگر اینکه در برخی سیاست‌های کلان کشور همچون اطمینان دادن بابت عدم تغییر نرخ سود بانکی و یا ابزارهای تشویقی همچون معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی و سایر اقدام‌های اصلاحی، بارقه امیدی دستکم در میان مدت برای بازار ایجاد شود.

اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی به تصویب رسید.

در ادامه، در راستای حفظ حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل شده و جهت تصویب به هیئت دولت پیشنهاد شود. بر اساس قانون کف و سقف جرایم هر ۳ سال یک بار با پیشنهاد شورای عالی بورس در هیات وزیران به تصویب می‌رسد.

همچنین در جدیدترین جلسه شورای عالی بورس، به پیشنهاد علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی و با تصویب اعضای شورای عالی بورس، مقرر شد گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تایید کمیته فقهی سازمان به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه پذیرفته و درج شود.

به گزارش اترک به باور بسیاری از کارشناسان اتفاقی که امروز در بورس تهران رقم خورد متاثر از روند مذاکرات برجامی است. مذاکراتی که هفته گذشته در دوحه پیگیری شد اما بدون حصول نتیجه‌ای مشخص به اتمام رسید. از همین رو بسیاری از سهامداران نسبت به احتمال سقوط شاخص کل به کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحدی بسیار نگران هستند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه