ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

گفت‌وگوها با آمریکا غیرمستقیم است

سعید خطیب زاده روز گذشته در آخرین نشست رسانه‌ای خود در سمت سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در ابتدا اعلام کرد که وزیر امور خارجه کشورمان امروز برای دیدار با مقامات ترکیه به این کشور همسایه سفر خواهد کرد و پس از آن عازم ترکمنستان می شود تا در نشست وزیران امور خارجه کشورهای حوزه خزر در عشق آباد شرکت کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران و این که آیا وی حامل پیامی از سوی عربستان به تهران بود تصریح کرد: سفر آقای الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود و در این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات دو جانبه و تحولات منطقه رایزنی و گفت و گو کردند. از جمله در مورد نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در مورد روابط ایران و عربستان ایفا کردند.

 

خطیب زاده همچنین با بیان این که آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش تسهیل گری اتحادیه اروپا و آقای بورل در این زمینه قدردانی می کنیم افزود: بعد از قطع نامه اخیر شورای حکام آقای بورل در تماس هایی که داشتند تلاش جدی کردند که این مذاکرات ادامه پیدا کند. در تماسی که آقای بورل هفته پیش با آقای امیر عبدالهیان داشتند این درخواست را مطرح کردند که گفت‌وگوها بر اساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه شورای حکام ارائه کرده بودیم، پیش برود.

وی گفت: وزیر خارجه در همین چارچوب از آقای بورل دعوت کرد که به تهران بیایند تا در این سفر پاسخ واشنگتن به این  بسته مورد بررسی قرار بگیرد در سفر آقای بورل به تهران گفت و گوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و به موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

خطیب زاده افزود: آقای امیر عبداللهیان همچنین گفت و گوی خصوصی یک ساعته‌ای با آقای بورل با حضور معاونان، داشتند و در ابعاد مختلف ادامه مذاکرات رایزنی کردند.

او گفت: در این که در محتوا و در شکل و در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می توانم تایید کنم ولی این که واقعا آمریکایی ها بر اساس برنامه پیش بینی شده در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسئولی خواهند بود یا نه؟ باید منتظر بمانیم که آیا آنها به تعهداتی که در این زمینه دادند عمل می کنند یا نه.

وی همچنین در مورد اخذ تضامین از آمریکا در مسیر مذاکرات احیای برجام تاکید کرد: آمریکایی ها بارها نشان  دادند که تا چه میزان قابل اعتماد هستند. آنها بارها نشان دادند که از همه ابزارها استفاده می کنند تا به تعهداتشان عمل نکنند و محتوای مذاکرات را خالی کنند.

خطیب زاده با بیان این که ما با قاطعیت و جدیت این مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی به آمریکایی ها جلو بردیم تصریح کرد: بزرگترین تضمین برای ملت ایران توانمندی های خودش است طرف مقابل یک بار از برجام خارج شد و در مقابل نیز دید که ما در هیچ حوزه ای یک گام هم عقب نمی نشینیم و اگر امروز قدم‌های بیشتری را بر نمی داریم از باب نتوانستن نیست از باب نخواستن است و ما می توانیم قدم‌های بیشتری برداریم.

وی افزود: آنچه که تضمین ذاتی است توانمندی های ملت ایران است البته تضامین مختلف در این توافق دیده شده ما در مورد آنها حساس هستیم و این ها باید جمع بندی و نهایی شوند.

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با با اظهارات علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در جلسه یکی از کمیسیون های مجلس در ارتباط با سفر بورل به تهران اظهار کرد: فارغ از این که آقای باقری چه نکاتی را در آن جلسه بسته و خصوصی اعلام کرده اند همان طور که گفتم مذاکرات مربوط به احیای برجام طی چند روز آینده انجام می شود. این مذاکرات در مورد ابعاد هسته ای نیست بلکه در مورد بخش های اختلافی است که در ارتباط با رفع تحریم ها باقی مانده است بنابراین هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نمی شود و باید گفت چیزی به مذکرات وین افزوده نمی شود و چیزی هم کاسته نمی شود.

خطیب زاده با بیان این که همان طور که آقای امیر عبدالهیان مطرح کردند نقش نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات نقش تسهیل گری است و آنچه که بین ما و طرف مقابل انجام می شود در مورد موضوعات اختلافی است که از آخرین جلسه وین باقی مانده است.

وی ادامه داد: این مذاکرات غیر مستقیم است و من باید به شما عرض کنم اکنون توپ در زمین واشنگتن است و اگر آمریکایی ها با پاسخ مناسب حضور پیدا کند می توانیم به سمت توافق نهایی حرکت کنیم.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه