ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

زلنسکی خواستار پایان جنگ شد

گروه سیاسی: این روزها طولانی شدن جنگ در اوکراین و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد اروپا و حتی آمریکا موجب شده است که کشورهای غربی یکی پس از دیگری به شکست خود در این جنگ اعتراف کرده و حتی زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه رهبران اوکراین به درخواست روسیه در مذاکرات صلح تمکین کنند.

جانسون، نخست وزیر انگلیس که پیش از این همواره نسبت به خطر خستگی ناشی از طولانی شدن جنگ در اوکراین هشدار می داد به تازگی در اظهاراتی به شکست احتمالی این جنگ اعتراف کرد و با دادن امید واهی به همپیمانان غربی گفت: «بسیار مهم است که نشان دهیم برای مدت طولانی با آنها (اوکراینی‌ها) هستیم.»

وی با اشاره به احتمال انجام مذاکرات صلح میان رهبران روسیه و اوکراین در آینده نزدیک، درباره «توافق بد» کی‌ اف با مسکو هشدار داد و ابراز نگرانی کرد از اینکه پیامدهای اقتصادی جنگ باعث فشار فزاینده اروپا بر اوکراین به منظور رسیدن به توافق صلحی با روسیه شود که مطابق با منافع این کشور نیست.

نخست وزیر انگلیس با اعلام اینکه اگر پوتین بتواند اراده خود را در مذاکرات پیش رو بر اوکراین تحمیل کند، عواقب آن برای امنیت بین‌المللی خطرناک خواهد بود، گفت: «بسیاری از کشورها می‌گویند این جنگ غیرضروری است و بنابراین فشار فزاینده‌ای برای مجبور کردن اوکراینی‌ها به یک صلح بد وجود خواهد داشت.»

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز روز ۲۵ خرداد و یک روز پیش از سفر خود به کی اف همراه با صدراعظم آلمان و نخست وزیر ایتالیا گفته بود که اوکراین باید درباره موضوعاتی با روسیه مذاکره کند تا جنگ پایان یابد.

 در حالی که متحدان غربی مشغول بحث درباره هفتمین بسته تحریم ها علیه روسیه هستند، اروپا در حال مصرف تمام ذخایر گاز خود است و برخی سیاستمداران اتحادیه اروپا به نتیجه معکوس دادن سیاست های تحریمی خود علیه روسیه اذعان کرده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی آر تی، "مایرید مک گینِس" کمیساریای ثبات مالی اروپا گفت: ما از کشورهای عضو اتحادیه می خواهیم سرمایه گذاری روی منابع تجدیدپذیر را افزایش دهند. ایرلند وابسته به گاز روسیه نیست، بلکه به واردات گاز از جاهای دیگر متکی است. اما در صورت آشفتگی در کل بازار که هم ناشی از اقدامات روسیه است و هم تحریم های ما، با عواقبی روبرو خواهیم شد.

"بالاز اوربان" مشاور بلندپایه نخست وزیر مجارستان نیز گفت: در حال حاضر چیزی که تجربه می کنیم این است که هرچه با تحریم های بیشتری موافقت کنیم، در وضعیت بدتری قرار می گیریم. روس ها چه؟ بله، تحریم ها به آن ها هم آسیب می زند، اما آن ها دوام می آورند. و حتی بدتر از آن این است که همچنان به پیشروی در اوکراین ادامه می دهند. بنابراین ما باید به فکر مذاکره، آتش بس، صلح و دیپلماسی باشیم، راه حل ما این است.

"رابرت هابک" وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان نیز گفت: ما باید هر کاری که در توان داریم برای ذخیره هر میزان گاز که ممکن است در تابستان و پاییز انجام دهیم و این کار را هم خواهیم کرد. مصرف گاز باید همچنان کاهش یابد و گاز بیشتری ذخیره شود، در غیر این صورت، اوضاع در زمستان واقعاً سخت خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا هم ۱۳ خرداد ماه در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین برای دستیابی به صلح و پایان دادن به حملات روسیه نیاز به واگذاری بخشی از خاک خود دارد یا خیر؟ تاکید کرد، تصمیم گیری در مورد واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه، به کی‌یف بستگی دارد.

وی با اشاره به این که به نظر می‌رسد در مقطعی نیاز به دستیابی به یک توافق بین دو کشور وجود دارد و نمی دانم دستیابی به این توافق مستلزم چه کاری است، افزود: از ابتدا گفته ام که هر امری در مورد اوکراین باید با مشارکت این کشور باشد. این سرزمین آنها است. من به آنها نمی گویم که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.

این اظهارات مقام های عالی رتبه غربی که تا قبل از شروع درگیری به دنبال ماجراجویی بین روسیه و اوکراین بودند، چهار ماه پس از آغاز حملات روسیه به اوکراین صورت می گیرد

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌ کرد و روابط پرتنش مسکو-کی‌ اف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد و روند در ۴ ماه گذشته به گونه ای ادامه یافت که اوکراین روز جمعه سوم تیر ماه با قبول شکست دستور خروج نیروهای خود را از شهر استراتژیک "سیویرودونتسک" در شرق این کشور صادر کرد.

در واقع با سقوط این شهر که یکی از آخرین شهرهای بسیار راهبردی در منطقه لوهانسک است، روسیه و نیروهای نیابتی‌اش در دنباس بر بیش از نیمی از این منطقه کنترل می‌یابند که زمانی مرکز صنعتی اوکراین و بخشی از استان‌های عمدتا روسی زبان در جنوب شرقی این کشور بودند.

تصرف شهر سیویرودونتسک و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین پیروزی های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است.

روس ها طی چند روز اخیر پیشرفت های قابل توجهی در خاک اوکراین داشتند از جمله آنها کنترل کامل دو شهر در جنوب «لیسیچانسک» و «سورودوینسک» در منطقه «هرکسی» در استان لوگانسک واقع در شرق این کشور است.

اسکای نیوز عربی روز جمعه به نقل از مقامات اوکراینی از کنترل کامل روس ها بر این منطقه خبر داده بود و نوشت که مقامات اوکراینی با وجود اعلام کمک یک میلیارد دلاری از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی‌دانند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آگاه در گروه ۷ گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از سران این گروه خواسته تا تلاش زیادی را برای توقف جنگ تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام دهند.

این منبع آگاه همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که زلنسکی در جریان ارتباط تصویری با سران گروه ۷ در آلمان بیان کرد شرایط جنگی وضعیت را برای نیروهای اوکراینی سخت‌تر خواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه اروپایی گزارش داد که رییس‌جمهوری اوکراین از سران گروه ۷ درخواست تسلیحات ضدهوایی، تضمین‌های امنیتی و کمک به صادرات غلات را داده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای ارائه یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد متوسط تا بلند برای اوکراین است که توانایی های این کشور را برای مقابله با حملات روسیه از فاصله دورتر افزایش می‌دهد.

یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا به این خبرگزاری گفت که ایالات متحده و گروه ۷ همچنین در حال برنامه ریزی برای اعلام تحریم های گسترده علیه قابلیت های دفاعی روسیه با هدف جلوگیری از حمله به اوکراین هستند.

نیروهای اوکراینی روز جمعه گذشته از شهر راهبردی سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند. تصرف شهر سیورودونتسک و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین آورده‌های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی هم آمریکا ضمن اعتراف به شکست غرب در اوکراین با اعلام اینکه غرب اشتباها به جای وضعیت استراتژیک روسیه بر موفقیت‌های تاکتیکی آن کشور در اوکراین تمرکز کرده بود، گفت: "این دستاوردهای نظامی روسیه نگرانی‌هایی را در اروپا و فراتر از آن از اینکه وضعیت به کدام سمت حرکت می‌کند، ایجاد کرده است. البته این موفقیت‌ها به دور از تأثیرگذاری بر نتیجه کلی جنگ در اوکراین هستند.

نخست‌وزیر انگلیس هم امروز (یکشنبه) در آلمان به خبرنگاران گفت که سران جهان باید هزینه پشتیبانی از اوکراین از جمله افزایش بهای مواد غذایی و انرژی را پذیرفته و اذعان کنند که تاوان آنکه به روسیه اجازه پیروزی را دهند، بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه