ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

فرصت سوزی نکنید سرمقاله

چرا با افزایش قیمت نفت، اقتصاد ما رشد نکرد؟

نقشه رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ منتشرشده است.  ۱۰ کشور دارای بیشترین رشد اقتصادی به ترتیب عبارت‌اند از گویان در امریکای جنوبی، عراق، کویت، هند، عربستان، پاناما، نیجریه، فیلیپین،کنگو و بنگلادش.

حضور کشور همسایه ما، عراق در میان ده کشور اول با رشد اقتصادی ۹.۵ درصد و کسب رتبه دوم، عربستان، کویت، هند و نیجریه گویای تأثیر اتفاقاتی است که مهم‌ترین آن‌ها افزایش قیمت انرژی، مخصوصاً نفت در سال جاری میلادی براثر جنگ روسیه و اوکراین می‌باشد.

عراق،کشوری است که سال‌ها درگیر جنگ‌ بوده و تقریباً زیرساخت‌های آن در دوران جنگ نابودشده است. کشوری که ما ایرانی‌ها آن را به‌عنوان مقصدی برای زیارت عتبات عالیات می‌شناسیم و بسیاری از کالاهای ایرانی به آنجا صادر می‌شود، همسایه‌ای که بیشترین برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند و در نگاه مردم ایران، اصلاً اوضاع خوبی نباید داشته باشد در رتبه دوم بیشترین  رشد جی دی پی یا همان رشد اقتصادی در سال اخیر با ۹.۵ درصد رشد ایستاده است... چرا؟

نگاهی به جدول کشورهایی که بیشترین رشد اقتصادی را داشته‌اند نشان می‌دهد که نیمی از این اقتصادها بر پایه فروش نفت بناشده‌اند و اثر افزایش قیمت نفت براثر جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر صنعت انرژی روسیه، کاملاً در رشد اقتصادی آن‌ها نمود پیداکرده است.

ما کجاییم؟

ابراهیم رئیسی، در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود با مردم، گزارشی از اوضاع اقتصادی ایران داد و به این نکته اشاره کرد که فروش نفت ما، بیش‌ازپیش بینی انجام‌شده در بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است و از محل بازگشت درآمدهای ناشی از فروش نفت، بدهی دولت‌های گذشته را پرداخت می‌کنیم.

نکته‌ای که در صحبت‌های رئیس‌جمهور به آن اشاره شد، رشد اقتصادی حدود ۴ درصدی بود که ناشی از افزایش قیمت  و فروش بیشتر نفت و گاز و میعانات گازی، بوده است.

فرصت سوزی دوباره نکنیم

در دولت‌های نهم و دهم، افزایش قیمت نفت به بیش از صد دلار در هر بشکه، درآمد ارزی سرشاری نصیب کشور کرد که مطابق آمار، کشور حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی طی دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد داشت و باسیاست‌های غلط و توهم رئیس دولت وقت، متأسفانه شاهد رشد و جهش اقتصادی که نبودیم هیچ، مقدمات آنچه امروز شاهد آن هستیم نیز در همان دوره پایه‌گذاری شد.

 به‌عبارت‌دیگر، فرصت افزایش جهانی حامل‌های انرژی از دست رفت و رشد اقتصادی به همراه خود نیاورد که هیچ، ما را در مسیر انزوای جهانی و قرار گرفتن زیر تحریم‌های سنگین سازمان ملل نیز قرارداد.

اکنون اما، دوباره قیمت انرژی و نفت در جهان افزایش پیداکرده است و تأثير آن بر رشد اقتصادی کشورهای دارای ذخایر انرژی، کاملاً مشهود است.

ایران عزیز ما نیز در زمره کشورهای دارای ذخایر مناسب نفت و گاز قرار دارد و این فرصت، برای ما نیز مهیا است که با اتخاذ سیاست درست خارجی، از حصار تحریم‌های خودخواسته و خارجی، خود را آزاد کنیم و از فرصت پیش‌آمده، نهایت بهره را ببریم.

وقتی دکتر ظریف، وزیر سابق امور خارجه می‌گفت: "شش ماه آینده دیگر جهان دنیای امروز نیست و باید قدر فرصت‌ها را دانست" ، الحق و والانصاف، درست می‌گفت.

توصیه ما به آن‌هایی که از دولت نهم و دهم، توهم توطئه را به یادگار دارند و در دولت فعلی سکان سیاست کشور را به دست گرفته‌اند این است که بیایید و یک‌بار هم که شده، منافع مردم را بر منافع خود و گروه سیاسی‌تان ارجح بدانید، با حفظ کرامت و عزت، به منافع ملی بیندیشید و به عراق بنگرید که رشد اقتصادی ۹.۵ درصدی را تجربه می‌کند...

  آموزه‌های تاریخی و دینی، عزت  و غرور ملی به ما ایرانی‌ها  اجازه نمی‌دهد همسایه‌مان را گرسنه ببینیم، شاهد فقر در جامعه باشیم...

حق ما بیش از این‌هاست، پس لطفاً فرصت سوزی نکنید

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه