ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سقوط ارزش بیت کوین تا کجا

گروه اقتصادی: در حالی که بیت کوین در نوامبر 2021 با قیمتی نزدیک به 69,000 دلار معامله می شد، سقوط قیمت آن به زیر 18,000 دلار نشان دهنده افت 74 درصدی ارزش Bitcoin طی تنها 7 ماه است. حال فرض کنید شما یک واحد بیت کوین را به امید 100,000 دلاری شدن آن در اوج قیمتی 69 هزار دلار خریداری کرده اید؛ امروز نه تنها سود نکرده، بلکه بیش از 51,000 دلار از سرمایه خود را از دست داده اید... یک زیان مالی عظیم!

اما تنها بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیستند که ارزش بازار خود را از دست داده اند بلکه تمامی بازارهای مالی با روندی مشابه دست و پنجه نرم می کنند؛ بطوریکه کارشناسان معتقدند این روند طی 6 تا 12 ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی و سهام مرتبط با فناوری، افراد را به سمت سرمایه گذاری های کم ریسک تر مانند کامودیتی (کالا) شامل نفت، طلا و مشابه اینها سوق می دهد. همین تغییر رویکرد، منجر به خروج بیشتر سرمایه از بازار رمز ارزها و افزایش ریسک سرمایه گذاری در آن می گردد.

اما با بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین طی سال های 2018 تا 2022 می توان به نتایج زیر دست یافت:

1- بیت کوین سه قله و به واسطه آن سه سقوط تاریخی را طی این مدت تجربه کرده است. در این ریزش ها، بیت کوین چیزی بین 50 تا 75 درصد ارزش خود را از دست داد و سرمایه افراد بسیار زیادی را از بین برد.

2-ریزش های شارپ قیمت بیت کوین می تواند در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیفتد که این امر نسبت مستقیمی با احساسات حاکم بر بازار و شاخص ترس و طمع نیز دارد.

3- نهنگ های بیت کوین تأثیر بسزایی در روند نزولی قیمتی بیت کوین دارند؛ بطوریکه با وارد کردن حجم بالایی از این ارز به صرافی ها، فشار فروش را بالا برده و باعث کاهش قیمت بیت کوین می شوند.

با این همه برخی از فعالان این حوزه معتقدند رمزارز‌ها وارد زمستان شده اند و ممکن است تا ماه‌ها یا یکی، دو سال این زمستان به طول بینجامد، ولی برخی نسبت به آینده روشن بیت کوین امیدوار هستند.

 

یک فعال حوزه رمزارزگفت: صعود و ریزش بیت کوین و سایر رمزارز‌ها برای فعالان این حوزه آشنا و روالی معمول است.

حمیدرضا احمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر وارد دوره‌ای شده ایم که از آن به اصلاح زمستان رمزارز یاد می‌شود، گفت: زمستان کریپتو ممکن است ماه‌ها یا حتی یکی، دو سال به طول بینجامد.

این فعال حوزه رمزارز با اشاره به اینکه احتمال می‌رود بازار مدت طولانی در همین حالت بماند، گفت: ممکن است بیت کوین سقوط بیشتری نیز داشته باشد.

احمدزاده ادامه داد: بیت کوین در کل برای اینکه به اهداف بالاتر برسد نیاز به این دوره دارد. باید مدتی صبر کنیم تا بیت کوین آماده رشد بعدی اش شود.

این فعال حوزه رمزارز گفت: ریزش بیت کوین از سطح ۴۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار سابقه نداشته است. قبل از این، نمودار هفتگی بیت کوین به مدت ۸ هفته متوالی قرمز بود، ولی در این سقوط اخیر، ۸ هفته را نزولی ثبت کرد.

احمدزاده در تشریح عوامل این سقوط گفت: ریزش اخیر بیت کوین به دلیل همزمانی یک سری عوامل جانبی ازجمله جنگ روسیه و اوکراین و افزایش بهره فدرال رزرو با زمستان رمزارز‌ها شدیدتر رخ داد.

این فعال حوزه رمزارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ریزش بیت کوین تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: بعضی فعالان این حوزه معتقدند زمستان بیت کوین احتمالا یک تا دو سال طول و حتی تا هاوینگ بعدی بیت کوین ممکن است طول بکشد؛ ولی به نظر من، یک سال طول خواهد کشید.

احمدزاده ادامه داد: کسانی که در این حوزه ضرر زیادی متحمل شده اند و ارزش دارایی آن‌ها به شدت سقوط کرده بهتر است بیت کوین و رمزارز‌های خود را هولد کنند تا حداقل از ضرر خارج شوند.

این فعال حوزه رمزارز گفت: در این وضعیت که اصطلاحا زمستان بازار است زمان خوبی برای خرید است. البته خرید با پولی که به آن نیازی ندارید، چون هیچ کسی نمی‌داند این زمستان قرار است تا کی طول بکشد و این ریزش قرار است چقدر باشد.

احمدزاده ادامه داد: در حال حاضر کم کم یک سری از ماینر‌ها در حال خاموش کردن دستگاه‌های خود هستند؛ ولی در همین زمان فرصتی هم برای ورود به حوزه ماین وجود دارد. در حالی که بسیاری از فارم‌ها و ماینر‌ها در حال تعطیل کردن هستند، دستگاه‌های ماینر ارزان‌تر است و بسیاری از شرکت‌ها منتظر این فرصت بودند که با ارزانی ماینر وارد حوزه استخراج ارز دیجیتال شوند و البته بیت کوین‌های استخراجی را نگه دارند تا ارزش فروش پیدا کند.

اما با این وضعیت سوالی که ایجاد می شود این است؛ الان زمان مناسبی برای خرید بیت کوین خواهد بود؟ اصل "خرید در کف قیمت" به ذاته بر پایه یک فرضیه بنا نهاده شده است؛ دیدگاهی خوشبینانه که در آن قیمت ها بطور موقت افت کرده و سپس خود را احیا کرده و صعود می کنند. خریداران دیپ (Dip Buyers) امیدوارند از طریق خرید با تخفیف هنگام ریزش قیمت ها، از مزایای صعود قیمت ها بهره ببرند. بازار کریپتوکارنسی اما غیر قابل پیش بینی است؛ همانطور که امید دارید ارزها سطوح از دست رفته خود را باز پس گرفته و رشد کنند، به همان نسبت احتمال دارد سطوح حمایتی خود را از دست داده و به قیمت های بسیار پایین تری سقوط کنند.

رفتار بیت کوین تا به امروز به نوعی فصلی بوده است؛ به این معنی که ارزش آن در بهار کاهش یافته و در اوایل تابستان مجددا رشد کرده است. اما عملکرد گذشته بیت کوین نمی تواند تضمین کننده هیچگونه آینده ای برای این ارز باشد چرا که بازار رمز ارزها به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.

بازار کریپتو به چاقویی در حال سقوط تشبیه می شود که بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد، دست خود را با آن بریده اند.

اگر ریسک پذیر هستید و قصد دارید شانس خود را برای کسب سود از این بازار امتحان کنید، ضروری است که در سبد دارایی خود علاوه بر بیت کوین، تنوعی از آلت کوین ها (Altcoins) را نیز داشته باشید. در ادامه برخی آلت کوین های مناسب برای سرمایه گذاری در سال 2022 که انتظار می رود خرید و هولد آن ها می تواند سود ده باشد را معرفی می کنیم.

به گزارش اترک، ریزش اخیر بازار بیت کوین نشان دهنده بی ثبات بودن و ریسک بسیار بالای سرمایه گذاری در آن است. کنترل احساسات، مدیریت سرمایه، یافتن نقطه مناسب برای ورود (نه الزاماً خرید در کف قیمتی) و مطالعه و کسب دانش در زمینه رمز ارزها لازمه ورود به بازار کریپتوکارنسی است. یافتن زمان مناسب برای خرید بیت کوین و آلت کوین ها با تحقیق و تحلیل مارکت به دست می آید نه توصیه دیگران.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه