ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نوری:

دانش‌آموز را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم

وزیر آموزش‌وپرورش از طراحی و اجرای طرح «ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی» در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت‌های تربیتی تشکر و تاکید کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش‌آموز را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم، باید این کار به جد و همه‌جانبه پیگیری شود.

 

به گزارش اترک، یوسف نوری در مراسم افتتاحیه و تبیین «طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی»، ضمن گرامیداشت سالروز حماسه ۱۹ دی‌ماه اظهار کرد: از مدیران و معلمان عزیز که در خط مقدم آموزش تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم. آن‌ها کار سختی در این شرایط بیماری فراگیر جهانی کرونا که دو سال است با آن درگیر هستیم انجام دادند.

وی با اشاره به طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی اظهار کرد: فرصتی فراهم شده است تا به یکی از حلقه‌های مفقوده آموزش که به آن توجه نشده بود، توجه کرده و برای آن برنامه داشته باشیم. در سال ۹۰ یک سخنرانی درباره فناوریِ همراه داشتم و این موضوع را مطرح کرده بودم که در آینده نه چندان دور دگرگونی‌هایی رخ داده و باید از شیوه‌های جدید آموزش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: علت در این است که در عصر رسانه نمی‌توان مانند عصر کشاورزی کار کرد. آموزه‌های دینی ما هم تاکید دارد که باید فرزندانتان را برای عصر خود تربیت کنید. در آموزش‌وپرورش باید یک آینده‌نگری وجود داشته باشد و زمان آینده را در نظر داشته باشد.

نوری با بیان اینکه در دنیا از روش‌هایی که برای دانش‌آموزها جذاب باشد برای این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند گفت: ما به میل خودمان دانش‌آموزان را سوژه، ابژه یا کنشگر اجتماعی می‌بینیم، ولی امروز می‌گویند دانش‌آموز باید همراهِ پژوهشگر بوده و در دانش‌بنیان‌ها حضور داشته باشد و محیط آموزشی‌اش، شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. این موارد مربوط به سال ۲۰۰۰ است و نه حالا. اکنون باید پیش‌بینی‌های مربوط به آینده را مطالعه کرد.

وی ادامه داد: سواد دیجیتال منجر به پر کردن شکاف‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌شود و لازم است جدی گرفته شود. نباید به سمت سواد اسمی برویم؛ سواد اسمی یعنی یک موضوع را انتقال می‌دهیم و در لایه اول، "دانش" قرار می‌گیرد در حالی که در طبقه‌بندی‌های جدید علوم، عمق یادگیری زیاد شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که در این شرایط اجرای طرح "سواد دیجیتالی" چه اهمیتی برای ما دارد؟ اظهار کرد: وقتی این آموزش برای دانش‌آموز جذاب است، به یک رویداد تبدیل می‌شود و دانش‌آموز نتیجه کار خودش را می‌بیند. یکی از رسالت‌هایی که ما داریم تربیت شش ساحتی است که از جمله آنها می‌توان به تربیت علمی و فناوری اشاره کرد. مهم‌ترین موضوع در این طرح تحولی این است که دانش‌آموز از این کار لذت ببرد. به نظر می‌رسد طرح مذکور گام خوبی برای شروع تربیت در ساحت‌های دیگر باشد. متاسفانه در ساحت آموزش، متوقف شده‌ایم.

نوری اضافه کرد: رشد ساحت تربیتی علمی و فناوری، ما را به سمت مدارس نسل سوم یعنی مدارس کارآفرین هم می‌برد و سواد را از سواد اسمی به سمت سواد مفهومی و بعد سواد عملکردی سوق می‌دهد.

نوری با بیان اینکه امید است این مدارس که برای اجرای آزمایشی طرح سواد دیجیتالی انتخاب شده‌اند نزدیک مراکز نوآوری باشند گفت: وزیر علوم قبلاً وعده‌ای برای در اختیار قرار دادن مراکز نوآوری به دانش‌آموزان داده بود. مهارت را حتی‌المقدور در مکان‌های جذاب و جالب به دانش‌آموزان، آموزش دهید.

وی افزود: مرحله بعدی، فراگیری مسئولیت اجتماعی است. اکنون بحث مسئولیت اجتماعی شرکتی مطرح است که باید از آن استفاده کرد؛ مخصوصاً از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کار می‌کنند بخواهیم به مدرسه بیایند و کدنویسی را آموزش دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش از طراحی و اجرای این طرح در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت‌های تربیتی تشکر و تاکید کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش‌آموز را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم، باید این کار به جد و همه‌جانبه پیگیری شود و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه