ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه بیانگر اهمیت پیمان شانگهای

اترک _گروه سیاسی: چندی پیش «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران اعلام کرد که در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲، رزمایش مشترک دریایی با حضور نیرو‌های نظامی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس برگزار خواهد شد. در این رزمایش مشترک قرار است بر مسئله امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز شود. در این باره یک کارشناس چینی مسائل نظامی امنیت دریایی را موضوعی بسیار مهم برای اقتصاد این سه کشور یاد و تاکید می‌کند که برگزاری رزمایش‌های دریایی دست یافتن به امنیتی پایدار را تضمین می‌کند.

در توضیح این مطلب امیر شهرام ایرانی اظهار کرد: ما سالیانه برگزاری رزمایش در داخل کشور را تعریف کرده و آن را برگزار می کنیم. وی افزود: امسال هم رزمایش برگزار خواهیم کرد. ما از کشورهای مختلف برای برگزاری رزمایش دعوت کرده ایم که فعلا روسیه و چین اعلام آمادگی کرده اند. فرمانده نیروی دریایی گفت: رزمایش های ما با سایر کشورها مرکب و مشترک است. مرکب یعنی نیروهای چندگانه ایران در رزمایش با سایر کشورها شرکت می کنند.

در واکنش به این اقدام مشترک «گلوبال تایمز» نوشت: "برای چین، روسیه و ایران اطمینان یافتن از ایمنی حمل‌ونقل بین‌المللی بسیار مهم است. بیشتر تجارت بین‌المللی روسیه توسط کشتی‌های باری انجام می‌شود. ایران هم برای صادرات نفت خود به کشتیرانی متکی است. واردات نفت و گاز چین و برخی دیگر از تجارت‌های خارجی از طریق دریا انجام می‌شود. تضمین ایمنی حمل‌ونقل به معنای حفظ امنیت اقتصادی این سه کشور است. بنابراین، طبیعی است که چین، روسیه و ایران در حوزه نیروی دریایی با یکدیگر همکاری داشته باشند، به ویژه تلاش‌های مشترک آن‌ها علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی قابل توجه است."

اهمیت رزمایش نظامی مشترک چین، روسیه و ایران

همچنین نیویورک پست هنگام ارائه گزارش اخبار مربوط به این رزمایش نوشت: «این خبر در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده برای تکمیل خروج خود از افغانستان تلاش می‌کند». چین، روسیه و ایران به عنوان شرکای استراتژیک در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند و وضعیت افغانستان را که همیشه در حال تغییر است، زیر نظر دارند. خروج شتابزده آمریکا به ناچار منجر به بحران و بی ثباتی در افغانستان می‌شود. همکاری سه کشور در این زمینه به حفظ صلح داخلی افغانستان و جلوگیری از گسترش نیرو‌های تروریستی کمک می‌کند. هرچند که ملاحظه اصلی آن‌ها برای رزمایش‌های نظامی مشترک، تأمین امنیت کشتی‌های بین‌المللی حاضر در خلیج فارس است و ارتباط چندانی با وضعیت افغانستان ندارد. رزمایش نظامی مشترک چین، روسیه و ایران از لحاظ سیاسی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. این نشان می‌دهد که چین و روسیه قاطعانه از ایران در حفظ تجارت خارجی مشروع خود، به ویژه از طریق کشتیرانی حمایت می‌کنند.

پکن و مسکو از تقاضای معقول تهران در خصوص برجام حمایت و ایران را تشویق می‌کنند تا توانایی‌های خود را برای تضمین امنیت منطقه تقویت کند. این می‌تواند از مداخله عمیق نیرو‌های غربی در امور مرتبط به منطقه خلیج فارس و امور داخلی ایران جلوگیری کند. چین و روسیه امیدوار هستند که به کمک این دست از رزمایش‌ها، توان نظامی ایران را نیز افزایش دهند تا ایران بتواند به طور موثر با تهدید کشور‌های غربی مقابله کند. همکاری چین، روسیه و ایران بر منافع متقابل و برد-برد متمرکز است. چین و ایران را در نظر بگیرید. ایران می‌تواند نفت مورد نیاز چین را تامین کند و ایران امیدوار است با توسعه صادرات انرژی خود نهایتا قدرت اقتصادی خود را افزایش دهد. در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده: "آمریکا اکنون ایدئولوژی خود را به همه کشور‌ها تحمیل می‌کند. واشنگتن در تلاش است تا جهان را به وضعیت دو قطبی بکشاند. هرچند سوابق شرم‌آور آمریکا در زمینه دموکراسی و حقوق بشر به طور گسترده‌ای شناخته شده است. این حرکت آمریکا تنها می‌تواند جامعه بین‌المللی را متوجه ریاکاری دموکراسی و حقوق بشر در آمریکا کند. واشنگتن چشم خود را بر وضعیت شدید همه‌گیری ویروس کرونا که منجر به مرگ بیش از ۶۰۰ هزار نفر در آمریکا شده، می‌بندد. واشنگتن واجد شرایط لازم برای اظهار نظر درباره «دموکراسی و حقوق بشر» نیست. آمریکا که پیش از این تصور می‌کرد می‌تواند سایر کشور‌ها را با تبلیغ ارزش‌های به اصطلاح دموکراتیک هدایت کند، اکنون دریافته که این سیاست دیگر کارایی خود را از دست داده و این که کشور‌ها به دنبال منافع خود هستند و حاضر نیستند تا در خدمت هژمونی و سلطه آمریکا گام بردارند."

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، بیانگر کارکرد امنیتی-دفاعی پیمان شانگهای است

در واکنش به انتشار این خبر محمود عباس زاده مشکینی نیز در خصوص استقبال کشورهایی مانند روسیه و چین برای برگزاری رزمایش مشترک دریایی با جمهوری اسلامی، گفت: ایران یکی از قدرت های برتر منطقه تلقی می شود از این رو امروزه بسیاری از کشورها درصدد توسعه همکاری در عرصه های مختلف از جمله نظامی با کشورمان هستند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان نباید از یاد برد که با پیوستن ایران اسلامی به پیمان شانگهای، دریچه جدیدی از فرصت ها پیش روی کشورهای عضو ایجاد مانند روسیه و چین ایجاد شد. وی با اشاره به اینکه نقطه عطفی در شانگهای رخ داده و کشورهای عضو در حال تجربه این مهم هستند، ادامه داد: در واقع یکی از کارکردهای پیمان مذکور مربوط به همکاری های امنیتی-دفاعی است که بر این اساس مشاهده می شود کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه درصدد بهره گیری از آن هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بر این اساس می توان اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان از طریق جمهوری اسلامی به خلیج فارس متصل هستند که دستاورد خوبی برایشان محسوب می شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین فرصت جدیدی با عضویت سوریه برای این کشورها ایجاد خواهد شد و آنها به دریای مدیترانه نیز متصل خواهند شد.

این در حالیست که آبان ماه نیز میر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش برگزاری رزمایش را حق مسلم ایران دانست و گفت: حق مسلم خودمان می‌دانیم در دریای عمان، خلیج فارس و هر جایی که صلاح باشد، رزمایش‌های خودمان را انجام دهیم و نیرو‌های فرامنطقه‌ای اگر می‌خواهند رزمایشی برگزار کنند، همان گونه که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند، بروند و در خلیج خوک‌ها رزمایش برگزار کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه