ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مذاکرات وین نرخ طلا و ارز را صعودی کرد

اترک _فرزاد درگاهی: همزمان با پایان موقت دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در وین نرخ ارزهای خارجی در ایران جهشی چشم‌گیر داشت و هر دلار آمریکا در بازار تهران بیش از 30 هزار تومان معامله شد. به عبارت دیگر قیمت هر دلار آمریکا شنبه 13 آذرماه تا 30 هزار و 80 تومان در بازار تهران افزایش یافت که نسبت به روز پنج‌شنبه افزایشی 600 تومانی داشت همچنین قیمت یورو به بیش از ۳۴ هزار تومان و قیمت پوند به مرز ۴۰ هزار تومان رسید. قیمت دلار در صرافی ملی نیز با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی روبرو بوده و گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از آن است که قیمت یورو ۳۹۴ تومان، پوند ۵۷۸ تومان، درهم امارات ۱۰۹ تومان و لیر ترکیه ۱۰ تومان افزایش یافته است. هر یورو در صرافی ملی ۳۱ هزار و ۳۸۱ تومان، پوند انگلیس ۳۹ هزار و ۷۷۷ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۵۵۲ تومان و لیر ترکیه ۲ هزار و ۲۱۰ تومان قیمت داشت. از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های میدانی از بازار تهران، قیمت ارز در حال نوسان افزایشی است اما هنوز به قیمت ثابت نرسیده به همین علت نیز صرافی‌های مجاز باجه‌های فروش خود را بسته‌اند و می‌گویند معامله‌ای نمی‌کنند. قیمت طلا نیز با افزایش روبرو شده و هر عدد سکه طلا امروز شنبه ۱۳ آذرماه ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید. در شروع معاملات امروز هر سکه گرمی به ارزش دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروش رفت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۲۸۲ هزار تومان رسید. در بازار بورس نیز شاخص کل با ریزش بیش از پنج هزار واحد در کانال یک میلیون و ۳۳۴ واحد قرار گرفت.

واکنش رسانه‌ها به افزایش نرخ ارز

 این افزایش قیمت در فضای رسانه ای کشور با واکنش های متفاوتی همراه شد. وب سایت «اقتصاد نیوز» در گزارشی با عنوان «قیمت دلار پرواز کرد» نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند. از سوی دیگر «نور نیوز» وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی عنوان کرد که افزایش قیمت ارز در ایران توسط «دست‌های پلیدی» صورت گرفته که به دنبال «خنجر زدن» هستند. همچنین تاید کرد که «برخی عناصر در داخل» با هدف «فشار روانی» علیه تیم‌مذاکره‌کننده ایران از واکنش منفی بازار به مذاکرات وین گزارش تهیه می‌کنند. البته باید یادآوری کرد که پیش از این، «اقتصاد آنلاین» نیز در گزارشی با عنوان «دلار؛ گوش به زنگ اخبار وین» نسبت به افزایش نرخ دلار هشدار داده بود.

طلا هم گران شد

با ابهام در نتیجه مذاکرات وین بار دیگر قیمت سکه و دلار را صعودی شد. سکه علی رغم حرکت نزولی قیمت طلای جهانی به کانال ۱۳ میلیون تومان رسید. بازارهای مختلف در داخل کشور چشم به نتیجه مذاکرات برجامی دوخته و در این بین قیمت مسکوکات تابع نرخ ارز به روند صعود خود ادامه داد.

محمد‌ کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا تهران در گفتکو با اقتصاد ۲۴ در خصوص چرایی جهش قیمت سکه گفت: همزمان با دلار ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه نیز پس از رکود چند ماهه به قیمت گذشته رسید و رکورد جدیدی را در افزایش نرخ در سال ۱۴۰۰ زد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا تهران می‌گوید: عامل اصلی تعیین کننده قیمت سکه در بازار قیمت دلار است. با توجه به گرانی دلار، مسکوکات نیز با افزایش قیمت مواجه شده و تا روز دوشنبه همین شرایط ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اونس جهانی در بازار عملکرد منفی داشته است و قیمت هر اونس جهانی ۹ دلار کاهش داشته، اما قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به کاهش اونس جهانی واکنش نشان نداده و به دلیل افزایش قیمت دلار به بالاترین رقم طی یکسال گذشته رسید. به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی و مذاکرات تا دوشنبه، قیمت سکه در کانال ۱۳ هزار تومان باقی خواهد ماند.

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که قیمت و بازار سکه طی هفته جاری چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: پیش‌بینی قیمت طلا و سکه بسیاردشوار و گاه غیر ممکن است. قیمت طلا و سکه به افزایش قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد و باید دید در روز‌های آینده قیمت دلار چه مسیری خواهد داشت و به چه قیمتی می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه طلا تهران تصریح داشت: اگر تغییری در نرخ ارز ایجاد شود و روند کاهش قیمت از کانال ۳۰ هزار تومان آغاز شود می‌توان منتظر فاصله گیری قیمت سکه از کانال ۱۳ هزار تومانی بود.

کشتی‌آرای گفت: هر گونه تغییری در قیمت دلار تأثیر خود را بر بازار سکه خواهد گذاشت.

وی تأکید داشت: قیمت گذاری و شایعه پراکنی از سوی فروشندگان طلا و سکه و حتی دلار نمی‌تواند روند قیمت سکه را تغییر دهد. فروشنده سکه به دنبال منفعت خود از بازار است و هیچ یک از پیش بینی‌ها در بازار قابل استناد نیست.

نایب رئیس اتحادیه طلا تهران ادامه داد: بازار باید در شرایط موجود و شاخص‌های اقتصادی ارزیابی و تعیین شود. طبق شاخص‌های اقتصادی و تحلیل بازار، فعلاً بازار‌های جهانی تا روز دوشنبه تعطیل هستند و با توجه به توقف موقت ادامه مذاکرات برجامی، هرگونه معاملات قیمتی در بازار تا روز دوشنبه بدون تغییر باقی خواهد ماند.

وی تأکید داشت: طی این یکی دو روز (تا بازگشایی بازار‌های جهانی) هر گونه تغییر قیمت سکه ساختگی و سوداگرانه خواهد بود.

بر اساس این گزارش باید گفت مذاکرات هسته‌ای وین متوقف و ادامه آن به هفته آینده موکول شد. مذاکراتی که طرف ایرانی آن را امیدبخش توصیف کرده و گفته مذاکرات در دسترس است. اما خبرنگاران اروپایی حاضر در نشست، گفته‌اند ایران در حال شکست در توافقات است اما واکنش بازارها به گونه‌ای بود که نشان می‌داد فعلا به نتیجه مذاکرات امیدوار نیستند. در حالی که دلار و طلا به پایان این دوز از مذاکرات وین واکنش افزایشی داشتند، اما به نظر می‌رسد که واکنش بورس به مذاکرات فعلا خنثی بوده و با وجود افزایش قیمت دلار، بورس امروز افت کرد.

 

به نظر کارشناسان، افت شاخص بورس بیش از آنکه وابسته و در واکنش به اخبار مذاکرات هسته‌ای باشد، وابسته به موضوعات دیگر است و کارشناسان می‌گویند بازار سهام در اولویت مذاکره‌کنندگان نیست. اکثر کارشناسان امیدوار بودند با نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین، بازار سهام تحت تاثیر اثرات روانی کوتاه‌مدت و همچنین اثرات مطلوب اقتصادی در بلندمدت رشد داشته باشد. خبرهایی که از دور اول مذاکرات وین رسیده اما نشان از نتیجه مشخصی ندارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه