ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خراسان شمالی سرزمین نگین وحدت اقوام

اترک: خراسان شمالی با وسعت کم خود اما سرزمین رنگین از اقوام و قومیت هاست که تا به امروز بدون هیچ گونه مشکلی و با وحدتی وصف ناشدنی مردم آن کنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش اترک، مسلمانان در همه مذاهب خود، شیعه یا سنی و حتی مذاهب کوچکتر، دو کانون مهم و مورد قبول را در اختیار دارند؛ یعنی «قرآن» به عنوان حکمت نظری و «پیامبر»(ص) در جایگاه کسی که سیره و اندیشه و تفکر ایشان برای همه مسلمان حجت است.

۱۲ ربیع الاول به روایت اهل سنت ولادت نبی مکرم اسلام بوده و ۱۷ ربیع الاول روایت اهل تشیع از میلاد رسول گرامی اسلام است که با ابتکار بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ۱۲تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.

 هفته وحدت، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی با دیدگاه‌ههای فکری متفاوت به یکدیگر در جهان اسلام، به ویژه در این زمانه پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.

البته که منظور از وحدت به هیچ عنوان اختلاف دیدگاه و اختلاف در بینش و فهم نیست؛ بلکه توجه به توحید است که اگر این توجه رخ دهد، علی رغم تکثر فهم و علی رغم تکثر منظرها، چنگ زدن به آن ریسمان مورد غفلت قرار نمیگیرد و همه به یک ریسمان متوسل می ‏شوند.

امروزه دشمنان نظام اسلامی با نقشه های متعدد و از هر طریقی سعی در آشوب و فتنه میان اقوام و مذاهب هستند، اما همه به خوبی می دانیم که همگرایی و هماهنگی در برابر دشمنان مشترک که وحدت میان مذاهب را نشانه رفته اند می تواند تمامی نقشه های آن ها را نقش بر آب کند.

به بیانی دیگر وحدت راهبردی است که ما را به امت واحده و قدرتمند مطلوب قرآن و اسلام تبدیل می‌کند و امکانات و ظرفیت‌های جهان اسلام را در برابر جبهه متفق و مشترک دشمنان اسلام که با هزاران ترفند و طراحی کمر به نابودی و تهی‌سازی اسلام از هویت واقعی خود بسته‌اند، فعال می‌سازد.

هر کدام از استان های کشورمان در نوع خود قومیت های مختلفی را در خود جای داده اند اما خراسان شمالی استانی است که به نگین اقوام شهرت یافته و همبستگی و اتحاد میان اقوام و مذاهب آن زبانزد عام و خاص است.

مردم اهل تسنن و شیعه در سرزمین اقوام خراسان شمالی تا به امروز بدون کوچک ترین مشکل و اختلاف نظری کنار یکدیگر زندگی کرده و به دشمنان اجازه دست درازی به حریم‌شان را نداده اند و بی شک اتحاد و همبستگی اقوام این استان همچنان پایدار خواهد ماند.

به مناسبت هفته وحدت، علما و روحانیون اهل سنت خراسان شمالی، با صدور بیانیه ای، بصیرت و هوشیاری را مهم‌ترین دستاورد این هفته دانستند که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شده است.

در این بیانیه ضمن تبریک هفته وحدت به رهبر معظم انقلاب، آمده است: امروزه شکل‌گیری شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی مهم‌ترین حربه دشمن برای مقابله با اتحاد مسلمانان است که جوامع اسلامی باید با بصیرت مانع رسیدن دشمنان به اهداف شومشان شوند.

آنها در این بیانیه تاکید کردند: معنای اتحاد شیعه و سنی، دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست، بلکه وحدت یعنی ۲ گروه باید بر محور مشترکات به هم نزدیک شوند و برای حفظ و تعالی اسلام با یکدیگر همکاری و همیاری داشته باشند.

در بیانیه علما و روحانیون اهل سنت خراسان شمالی آمده است: ما ائمه جمعه، جماعت مساجد و مدیران و مدرسین حوزه‌های علمیه اهل سنت استان به طور قاطع و صریح به سران کفر و جیره خواران آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب اعلان می‌کنیم که همه‌ ما مسلمانان متحد هستیم؛ ما همه با هم برادریم و اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها شود می دانیم که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.

در این بیانیه آمده است: در آیات و روایات متعدد، حفظ وحدت میان مسلمانان از جمله اموری است که مورد توجه قرار گرفته است و همواره مورد اهتمام بزرگان و رهبران مذهبی مسلمانان بوده است.

در این بیانیه ضمن دعوت بیش از پیش از همه مسلمانان برای پیروی از رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، تصریح شده است: مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همبستگی هستند و امید می‌رود همه مسلمانان به‌خصوص عالمان، فرهیختگان و ملت شریف ایران با تأسی به شیوه وحدت‌آفرین علمای بزرگ، به‌ویژه امام راحل و مقام معظم رهبری، در این مسیر قدم بردارند و از هیچ کوششی برای حفظ اتحاد و انسجام اسلامی دریغ نکنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم در خصوص هفته وحدت گفته است: وحدت شیعه و سنی اتحاد سیاسی، مقطعی و موردی نیست؛ بلکه وحدتی اعتقادی و نشات‌گرفته از عقاید و آرمان‌های والای دینی است.

 حجت‌الاسلام رضا نوری در همایش گرامیداشت هفته وحدت که با حضور علمای شیعه و سنی استان در محل مسجد جامع باغلق شهرستان راز و جرگلان برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و آغاز هفته وحدت، به تبیین اهمیت و نقش وحدت حقیقی در جامعه پرداخت.

وی اظهار داشت: وحدت نظام استکباری آمریکا و شوروی سابق برای نابودی نظام نوپای اسلامی در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب مقطعی و منفعتی بود که محکوم به شکست است.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه اینگونه وحدت‌ها واقعی، دلی و اعتقادی نیست، تصریح کرد: در مقابل وحدت حقیقی، دائمی و اعتقادی وجود دارد که وحدت شیعه و سنی از این نوع است.

وی با بیان اینکه شیعه و سنی خدای واحد، قرآن واحد، پیامبر واحد و هدف و مسیر واحد داشته و اشتراکات فراوانی در اصول و فروع دینی دارند، اظهار کرد: زمانی که همه ما اعتقاد خود را از خدا و قرآن واحد می‌گیریم درنتیجه وحدت اعتقادی نیز می یابیم.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه هیچ‌ یک از مذاهب پنج‌گانه شیعه و سنی مذهب دیگر را نفی و تکفیر نکرده است، گفت: ما همه همدیگر را مسلمان می‌دانیم و نسبت به هم حق و حقوقی داریم و بر این اساس باید جان، و مال و آبروی مسلمان دیگر را محترم شماریم.

وی افزود: مسلمانی قاعده و تکلیف دارد و تکلیف ما این است که قاعده برادری و اخوت را نسبت به یکدیگر حفظ کرده و در برابر دشمنان یک واحده باشیم.

امام جمعه بجنورد گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری موضوع وحدت شیعه و سنی امری واجب و اختلاف و توهین حرام است، بر این اساس تفرقه‌افکنی و توهین به مذاهب دیگر خلاف فتوای صریح امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ریشه همه این اختلافات و تفرقه‌ها نیز به دشمن مستکبر و مشترک ما بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو باید همه ما اعم از شیعه و سنی هوشیار بوده و برای تقویت وحدت بین مسلمانان تلاش کنیم.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه