ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چشم مسافران کربلا به تدبیر وزارت راه، زائران از بازار سیاه بلیت بخرند؟

بازار سیاه بلیت کربلا جولان می دهد

اترک- فرزاد درکاهی| با بازگشایی مسیر هوایی کربلا در آستانه اربعین و پذیرش محدود زائر توسط کشور عراق، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی توافق کردند قیمت بلیت پروازهای اربعین 5 تا 6 میلیون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما تا کنون بلیت دو طرفه با نرخ‌های اعلامی در هیچ یک از سایت‌های اینترنتی عرضه کننده مشاهد نشده است.

 

این در حالیست که  محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام خبری مبنی بر تشکیل جلسه ستاد اربعین در سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخ نهایی بلیت پروازهای اربعین گفته بود قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف 5 میلیون تومان به صورت دو طرفه و یکطرفه 3 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پروازهای مشهد 6 میلیون تومان به صورت دوطرفه و یکطرفه ۴ میلیون تومان تعیین شده است.

مسافران از گرانفروشی بلیت شکایت کنند

البته او این قیمت ها را مربوط به بازره زمانی زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه دانسته و تاکید کرده بود اگر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی از این مبلغی که مورد توافق سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی است تخطی و گرانفروشی کردند، مسافران می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شکایات مردمی اقدام کنند و پیگیر شکایت خود شوند.

در شرایطی که بر سر قیمت بلیت با نرخ قطعی توافق شده بود اما همچنان بلیت هواپیمایی برای زائران به صورت دو طرفه و در قالب نرخ توافق شده وجود ندارد یعنی در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه هیچ بلیت پرواز دو طرفه‌ای وجود ندارد و همه بلیت‌ها به صورت یکطرفه عرضه شده است. در حالی که اگر زائری یک روز پس از این بازه زمانی (یعنی ۱۱ مهر ماه) برگردد، بلیت دو طرفه برای او در این سایت‌ها باز می‌شود اما با قیمت هفت تا بیش از هشت میلیون تومان آن هم از مبدا تهران که باید حداکثر پنج میلیون تومان باشد!

بازار سیاه بلیت پرواز تهران - نجف

حال هر چه به تاریخ اربعین نزدیک می شویم با حل نشدن مشکل بلیت پروازها، عرصه برای فروش در بازار سیاه  فراهم شده است بر این اساس گزارشات میدانی حاکی از آنست که قیمت بلیت پرواز اربعین در بسیاری از آژانس‌ها با مبلغ بیش‌از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

با این حال همچنان ذیبخش می گوید: «تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم که مسافران اربعین با قیمت مناسب جابه جا شوند و مبنای ما برای قیمت بلیت ۵ میلیون تومانی برای ۳۰ هزار زائر بود، همکاران در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی در مورد قیمت بلیت هستند تا زائران عتبات عالیات بتوانند با قیمت مناسب به این سفر معنوی بروند.»

در حالی که برخی ایرلاین‌ها برای جابه‌جایی این ۶۰ هزار نفر مبلغی بالاتر از ۵ میلیون تومان را خواستار هستند اما باید بدانیم که میزان هزینه بلیت پرواز مسیر تهران- نجف- تهران برای یک ایرلاین معادل همان هزینه‌ای است که برای سفر تهران-شیراز-تهران تمام می‌شود. به‌نظر می‌رسد ایرلاین‌ها این‌بار هم از پروازهای خارجی به‌ویژه پروازهای اربعین سوءاستفاده کرده و قصد دارند نرخ‌های بلیت را به بالاترین حد خود عرضه کنند.

قیمت واقعی بلیت اربعین ۲ میلیون تومان است؟

در واکنش به نرخ بلیت و بازار سیاه به وجود آمده، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفته است: «بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین سوءاستفاده می کنند در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند این در حالی است که قیمت واقعی باید ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. مبلغ بلیت تهران-شیراز حدود یک میلیون  و۵۰۰ هزار تومان است و پرواز تهران-نجف هم معادل مسیرهای این چنینی از جمله تهران-اهواز ، تهران- چابهار و ... است بنابراین دریافت هزینه ای بیش از این میزان در حق مردم اجحاف است.»

همچنین رفیعی معتقد است قیمت۵ میلیون تومانی هم برای بلیت اربعین زیاد بوده و این به معنای خالی کردن جیب مردم و زائران اربعین است ضمن اینکه بسیاری از ایرلاین های خارجی اعلام می کنند ما با ناوگان هوایی نو و ارائه خدمات بالاتر مسافران را جابه جا می کنیم بنابراین به طور قطع باید بلیت با نرخ بالاتری را به مسافران بفروشیم.

وزرات راه تدبیری بیندیشد

با انتشار اخبار متفاوت درباره نرخ بلیت هواپیما برای زائران اربعین احد آزادی خواه رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «آشفتگی موجود در بازار بلیت‌های رفت و برگشت به عراق اصلا توجیهی ندارد، بنابراین یکی از اقداماتی که انتظار می‌رود ستاد اربعین انجام دهد و وزارت راه و شهرسازی هم برای آن تدبیری بیندیشد، این است که قیمت مشخصی را برای بلیت‌های سفر زیارت به عراق تعیین کنند که تا ۱۰ روز بعد از اربعین نیز تغییری در آن ایجاد نشود و به مردم هم به طور رسمی اعلام کنند.»

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه می گوید: «شرکت‌های هواپیمایی باید با تدبیر وزارت راه و شهرسازی و ستاد اربعین به گونه‌ای به ارائه خدمات بپردازند که قیمت بلیت‌ها ثابت بماند تا زائران بتوانند برای این سفر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، چرا که رقم کنونی این بلیت‌ها بسیار بالا است.»

قرعه کشی برای تشرف به عتبات!

در شرایطی که هنوز تکلیف بلیت هواپیما برای سفر به عراق مشخص نشده بر اساس اعلام ستاد ملی اربعین که در وزارت کشور مسئولیت دارد مقرر شده هر متقاضی که مایل است به سفر اربعین مشرف شود، با درنظر گرفتن همه الزاماتی که از سوی دولت اعلام شده است، وارد سامانه سماح، مربوط به سازمان حج و زیارت، شود و آنجا نام‌نویسی کند. اگر تعداد زائران ثبت نام شده بیش از 60 هزار نفر باشد ممکن است براساس سیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویت‌ها و قرعه‌کشی، زواری که به کربلا مشرف می‌شوند، مشخص شوند. همچنین مقرر شده است با درج این اطلاعات از سوی متقاضی در سامانه سماح، کل اطلاعات متقاضیان از سوی سازمان حج و زیارت  دراختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد تا شرکت‌های هواپیمایی برای فروش بلیت اقدام کنند. سازمان هواپیمایی اعلام کرده در صورتی که اطلاعات دریافت شود امیدوار است که مشکلات در حوزه بلیت برطرف شود.

البته اپراتور و مسئولان فروش برخی سایت‌های عرضه کننده بلیت هواپیما هم در پاسخ به این وضعیت اینگونه پاسخ می‌دهند که آن‌ها هیچ نقشی در ارائه و برنامه‌ریزی در زمینه نحوه ارائه این بلیت‌ها ندارند و این برنامه‌ریزی توسط شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته است. از سوی دیگر تقریبا همه بلیت‌های دو طرفه که با شرایط بالا عرضه می‌شود، چارتر شده و مشخص نیست آیا مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است یا خیر؟

بنابراین انتظار می رود وزارت راه در حل این مشکل کمک کرده تا در شرایط خاص شیوع کرونا زائران بتواند در آستانه اربعین به عراق سفر کنند و برای این سفر مجبور به خرید بلیت از بازار سیاه نشوند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه