ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پای گرانی روی گلوی بیماران کرونایـی/ دارو کمیاب و گران است

اترک/عبدالهی: شیوع کرونا ماه‌هاست استان کرمان را درگیر کرده و مردم در کنار تهدید سلامتی‌شان برای درمان بیماری، هزینه‌های سنگین اقتصادی پرداخت می‌کنند.

استان کرمان مدت‌هاست با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و درحالی‌که بسیاری از استان‌ها بعد از موج چهارم کرونا دوران آرامی را سپری کردند اما کرمان از موج چهارم کرونا به موج پنجم وارد شد.
دلیل عدم افت تعداد مبتلایان این بیماری در کرمان هم‌جوار بودن با استان‌های مرزنشین و انتقال بیماران از استان‌های مجاور به کرمان است به‌طوری‌که اگر به بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی کرونا مراجعه کنید بخش قابل‌توجهی از بیماران کرونایی ساکن استان‌های مجاور هستند.
   هزینه‌های درمان کمرشکن است
از ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان ۳۶ هزار ۶۲۴ نفر بستری‌شده‌اند و چهار هزار و ۳۲۴ نفر نیز فوت کرده‌اند که در کنار مشکلات درمانی ناشی از کرونا مسائل اقتصادی برای درمان این بیماری نیز گریبان خانواده‌ها را گرفته است.
شیوع بیماری در خانواده‌ها نیز چالش جدی است و گاه در یک خانواده چند نفر باهم درگیر و بستری می‌شوند هرچند بیمه‌ها طی روزهای اخیر خبر از پوشش هزینه‌های بیماران را داده‌اند اما وقتی پای درد دل مردم می‌نشینیم مشخص می‌شود مشکلات همچنان پا روی گلوی بیماران گذاشته و هرروز عرصه را تنگ‌تر می‌کند.
هزینه‌های درمان کرونا به وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری ارتباط دارد و هر چه بیمار بدحال‌تر باشد و نیاز به درمان‌های تخصصی وجود داشته باشد باید هزینه بیشتری هم پرداخت کند.
هزینه‌های درمان کرونا به وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری ارتباط دارد و هر چه بیمار بدحال‌تر باشد و نیاز به درمان‌های تخصصی وجود داشته باشد باید هزینه بیشتری هم پرداخت کند
برای بررسی میدانی وضعیت بیماران کرونایی با چند نفر از این افراد به گفتگو نشستیم، هزینه درمان افرادی که در بیمارستان‌های دولتی بستری هستند به‌مراتب کمتر از بیمارانی است که در خانه از خدمات خصوصی استفاده می‌کنند و یا در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شوند.
هزینه درمان بیماران سرپایی نیز بسته به نوع درمانی که انجام می‌دهند متفاوت است، اگر بیمار تمایل به حضور در مراکز شلوغ و پرازدحام چهارگانه تست کرونا را نداشته باشد باید به آزمایشگاه مراجعه کند و یا درخواست تست کرونا در منزل بدهید که هزینه‌های سنگینی را در ابتدای تشخیص بیماری روی دست مردم می‌گذارد، این هزینه از ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان را شامل می‌شود و این تازه ابتدای راه است.
همچنین بیمارانی که تمایل داشته باشد در خانه بستری شوند و زیر نظر کادر درمان‌بخش خصوصی باشند نیز هزینه‌های سنگینی را متقبل می‌شوند در غیر این صورت باید به بیمارستان‌های شلوغ مراجعه کنند که به گفته مسئولان استان کرمان اکثراً در آستانه تکمیل ظرفیت هستند.
   مراکز دولتی به‌شدت شلوغ و مراکز خصوصی گران است
مجید صباحی برای درمان یکی از اعضای خانواده‌اش به یکی از مراکز درمانی کرمان مراجعه کرده است می‌گوید: برای تست کرونا به یکی از مراکز تست دولتی مراجعه کردم اما چون به‌شدت شلوغ بود ترجیح دادم به آزمایشگاه خصوصی بروم که هزینه سنگینی را متقبل شدم.
وی افزود: در ادامه روند درمان ترجیح دادم بیمارم در خانه بستری شود و به همین دلیل هم همه اعضای خانواده در زمان کوتاهی به کرونا مبتلا شدند و هزینه‌ها بسیار سنگین‌تر شد.
   گرانی داروها و سرمی که هنوز کمیاب است
وی گفت: برای دو نفر از اعضای خانواده سی‌تی‌اسکن گرفتم و حدود ۵۰۰ هزار تومان هم در این مرحله هزینه کردم، خوشبختانه روند درمان در خانه مطلوب بود و مجبور به بستری بیمار نشدم اما هزینه‌ها حتی در خانه هم سنگین است، یک دستگاه تست اکسیژن خون ساده ۳۰۰ هزار تومان است هزینه‌های داروها نیز تا امروز ۶۰۰ هزار تومان شده است. این روزها حتی داروهای ساده هم گران شده‌اند و این مسئله در خصوص داروهای تخصصی بسیار بدتر است.
این شهروند کرمانی گفت: وقتی این هزینه‌ها را در کنار ویتامین‌ها و هزینه‌های جانبی قرار دهیم به‌صورت مشخص می‌توان عنوان کرد که از عهده بسیاری از مردم با درآمد پایین جامعه این هزینه برنمی‌آید و دچار مشکل می‌شوند.
وقتی این هزینه‌ها را در کنار ویتامین‌ها و هزینه‌های جانبی قرار دهیم به‌صورت مشخص می‌توان عنوان کرد که از عهده بسیاری از مردم با درآمد پایین جامعه این هزینه برنمی‌آید و دچار مشکل می‌شوند
یکی دیگر از شهروندان کرمانی می‌گوید: تصمیم گرفتم بیمار را در خانه تحت درمان تخصصی قرار دهیم فقط در روز اول برای تزریق سرم در خانه برای هر سرم ۱۵۰ هزار تومان هزینه کردم.
فاطمه عزیز زاده بیان کرد: هر بار که پزشک بیماری عفونی از بیمار عیادت می‌کند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان بنا به خدماتی که ارائه می‌دهد و زمان ویزیت حق‌الزحمه دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: یکی از اعضای خانواده‌ام که در شهر راین در نزدیکی کرمان به کرونا مبتلا شده بود و به دلیل سالمند بودن امکان انتقال نداشت برای هر ویزیت ۲ میلیون تومان پرداخت کرد.
وی گفت: یک کپسول اکسیژن هر شب ۶۰ هزار تومان کرایه داده می‌شود و برای کرایه هم باید مدت‌ها جستجو کنید تا بتوانید کپسول تهیه نمایید.
این شهروند کرمانی بیان کرد: هزینه خرید یک کپسول ۱۰ لیتری نیز دو میلیون ۷۰۰ تومان قیمت دارد که به همراه سایر اقلامی که نیاز است تقریباً سه میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون هزینه در بردارد.
وی ادامه داد: ویزیت در خانه چه از طرف پزشک و چه گروه‌های پرستاری بخش خصوصی نیز هزینه‌های سرسام‌آوری دارد.
وضعیت برای افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و خدمات تخصصی‌تر دریافت می‌کنند بسیار بدتر است، بیمارانی که نیاز به دستگاه‌های تنفسی، داروهای تخصصی و خدمات ویژه دارند هزینه بیشتری را هم باید پرداخت کنند
اما وضعیت برای افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و خدمات تخصصی‌تر دریافت می‌کنند بسیار بدتر است، بیمارانی که نیاز به دستگاه‌های تنفسی، داروهای تخصصی و خدمات ویژه دارند هزینه بیشتری را هم باید پرداخت کنند.
محمد عباسی یکی از این افراد است که می‌گوید: تا امروز ۲۵ میلیون تومان هزینه کرده‌ام، از اهالی جنوب کرمان هستیم و چون مکانی برای اسکان همراه بیمار هم نداریم با مشکلات بسیاری مواجه شده‌ام.
وی گفت: قیمت داروها بسیار سنگین است و از دولت انتظار داریم در چنین شرایطی که اپیدمی روی‌داده و بسیاری از مردم درگیر بیماری شده‌اند این داروها را مشمول تسهیلات و حمایت دولتی کند.
عباسی گفت: اگر هر فرد برای واکسیناسیون هزینه پرداخت می‌کرد هزینه‌اش بسیار کمتر از درمان می‌شد قیمت هر دوز ردمسیور بسیار بیشتر از دو دوز واکسن در کشورهای دیگر است و این مسئله جای سؤال دارد.
وی بیان کرد: بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی امکان پیگیری درمان تخصصی را ندارد و هم باید نگران بیماری باشند که توان نفس کشیدن هم ندارد و هم باید نگران تأمین پول برای خرید داروها باشند.
وی گفت: متأسفانه طی ماه‌های اخیر دارو به‌شدت گران شده است ضمن اینکه بسیاری از داروها کمیاب است و یا اگر پیدا کنیم به‌شدت گران شده است.
دکتر کمالی قربانی یکی از متخصصان عفونی نیز می‌گوید: خوشبختانه طی روزهای اخیر بیمه‌ها روند حمایتی خود را از بیماران افزایش داده‌اند.
وی افزود: بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی بخشی از هزینه را پوشش می‌دهند اما بیمار باید در مراکز درمانی بستری باشد.
   شلوغی مراکز دولتی مردم به سمت مراکز خصوصی 
       سوق می‌دهد
وی ادامه داد: هزینه‌های سنگین شامل افرادی می‌شود که در بیمارستان‌های خصوصی و یا در خانه‌های خدمات بخش خصوصی را دریافت می‌کنند.
قربانی بیان کرد: متأسفانه بخشی از مردم به‌خصوص در مناطق محروم به شهر کرمان مراجعه می‌کنند فاقد بیمه هستند و بیشترین مشکل درزمینهٔ تأمین هزینه درمان برای این افراد روی می‌دهد.
متأسفانه بخشی از مردم به‌خصوص در مناطق محروم به شهر کرمان مراجعه می‌کنند فاقد بیمه هستند و بیشترین مشکل درزمینهٔ تأمین هزینه درمان برای این افراد روی می‌دهد.
شلوغی بیش‌ازحد مرکز درمانی دولتی و نگرانی مردم از حضور در این مراکز این روزها بخش قابل‌توجهی از بیماران را به سمت استفاده از خدمات بخش خصوصی یا بستری در خانه سوق داده است.
طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ظرفیت بخش‌هایی کرونایی کرمان در موج پنجم کرونا در آستانه تکمیل شدن است و همین امر موجب شلوغی بیمارستانی و فشار مضاعف بر کادر درمان شد.
حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: مردم برای جلوگیری از هزینه‌ها و فشار کمتر به کادر درمان کافی است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و کارهای ابتدایی مانند استفاده از ماسک را انجام دهند تا دچار مشکلات مضاعف نشوند.
وی گفت: هم‌اکنون به‌صورت قطعی ۹۸۶ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۳۰ نفر بیمار جدید در کرمان بستری‌شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم خواست پروتکل‌ها را رعایت و از شیوع بیماری پیشگیری کنند تا کمترین فشار به کادر درمان و مردم وارد شد.
وی از فوت ۱۹ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که ۵ نفر آن‌ها زیر ۴۰ سال سن دارند.
وی گفت: تمامی داروهای تخصصی کرونا هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان توزیع می‌شود و در این زمینه در بیمارستان‌ها کمبود نداریم.
هرچند طبق آمارها سیر ابتلا به کرونا در کرمان با شیبی ملایم نزولی شده است اما همچنان آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در استان کرمان در مقایسه با استان‌های دیگر به‌شدت بالاست و به نظر می‌رسد برای کنترل بیماری مسئولان باید چاره‌اندیشی جدی‌تری در خصوص اجرای پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند./مهر

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه