ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مِهر حضوری یا غیرحضوری؟!

شهریور آغاز سال تحصیلی جدید است و همچنان خانواده‌ها بر سر دوراهی و سردرگمی هستند که فرزندانشان را به مدرسه بفرستند یا نه.

به گزارش ایسنا، در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و شمارش معکوس شروع سال تحصیلی آغاز شده و گویا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است.
یکی از این تفاوت‌ها به زمان بازگشایی مدارس بازمی‌گردد که به‌جای اول مهر این است که شور و شوق همیشگی بازگشایی مدارس در چهره خانواده‌ها و دانش‌آموزان دیده نمی‌شود و هر چه هست نگرانی و بلاتکلیفی است و بس.
نگرانی از روند وضعیت آموزشی و سلامت دانش‌آموزان، دغدغه این روزهای والدین است، والدینی که فرزندانشان به دلیل کووید ۱۹ از اسفندماه دو سال گذشته به‌صورت غیرحضوری کلاس‌های درس خود را گذراندند و امروز هنوز تکلیف مشخص نیست که وضعیت آموزش به چه شکل خواهد بود، حضوری، غیرحضوری و یا ترکیبی!
اگر در سال‌های گذشته دغدغه اکثر خانواده‌ها انتخاب مدرسه، لباس، دفتر و کیف و ... بود اما امسال کرونا از همه این دغدغه‌ها پیشی گرفته و در صدر دل‌نگرانی‌های خانواده‌ها قرار گرفته است. در سال‌های گذشته شهریور که فرامی‌رسد دانش‌آموزان روزهای شهریور را یک‌به‌یک می‌شماردند و ناراحت از این بودند که تعطیلات در حال به پایان رسیدن هستند اما حال دانش‌آموزان بعد از گذشت دو سال دوری از مدرسه تمایل زیادی به رفتن مدرسه دارند و از همه بیشتر والدین چراکه نگران بچه‌هایشان از افت تحصیلی هستند ولی کرونا تمام ذهن آن ها را درگیر کرده است و تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای آن ها شده است.
   کلاس‌های حضوری موجب افزایش ارتباط اجتماعی 
        بچه‌ها می‌شود
شاهی یکی از والدین بجنوردی است که پسرش امسال باید به کلاس دوم ابتدایی برود، می‌گوید: پسرم در سال گذشته سه ماه از سال تحصیلی را به‌صورت حضوری و مابقی را به‌صورت غیرحضوری گذراند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۷ روز به اول مهرماه و بازگشایی مدارس نمانده است، می‌افزاید: اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست که آغاز سال تحصیلی جدید به چه شکل خواهد بود، غیرحضوری است و یا حضوری و اگر حضوری است به چه شکلی کلاس‌ها برپا خواهند شد. شاهی با بیان اینکه با برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری موافق هستم، ادامه می‌دهد: حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و ارتباط آن ها با یکدیگر سبب افزایش روابط اجتماعی، اعتمادبه‌نفس در بین آن ها می‌شود.
وی اظهارمی دارد: ماه‌های آخر سال تحصیلی پسرم به‌صورت آنلاین بود و از این نوع درس‌خواندن خسته شده بود و دوست نداشت سر کلاس بیاید و درس بخواند.
شاهی بیان می‌کند: پسرم به همراه مادرش در کلاس‌های مجازی حضور پیدا می‌کردند اما بیشتر همسرم مطالب را یاد می‌گرفت تا پسرم چراکه در محیط خانه موارد زیادی بود تا تمرکز آن را به هنگام درس‌خواندن همچون اسباب‌بازی‌ها، تلویزیون، برادر کوچک‌تر به هم بزند. وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر تا همان اندازه‌ای که ممکن است یک دانش‌آموز ویروس کرونا را از مدرسه بگیرد تا همان اندازه نیز می‌تواند از ارتباط با پدر و مادر، خواهر و بردار و ... بگیرد، چراکه من هر روز سرکار هستم و ممکن است در محیط کاری به این ویروس مبتلا و سپس به خانواده منتقل کنم. وی تصریح می‌کند: علاوه‌برآن در سال گذشته تمامی پروتکل‌های بهداشتی و تعداد دانش‌آموزان در مدرسه پسرم رعایت می‌شد و خیال من از فرستادن پسرم به مدرسه راحت بود.
    کلاس‌های غیرحضوری عاملی تأثیرگذار
          در افت تحصیلی دانش‌آموزان
علیزاده یکی دیگر از والدین بجنوردی می‌گوید: با برپایی مدارس به‌صورت حضوری موافق هستم چراکه یک سال و نیم آموزش غیرحضوری در مدارس موجب افت تحصیلی شدید پسرم شده است. وی می‌افزاید: پسرم را به‌زور راضی می‌کردم تا هنگام کلاس مجازی سر کلاس حضور داشته باشد و خیلی از وقت‌ها هم حضور پیدا نمی‌کرد و مجبور بودم برای اینکه غیبت نخورد خودم سر کلاس حضور پیدا کنم.
علیزاده تاکید می‌کند: در واقع کلاس‌های مجازی به‌جای اینکه بیشتر برای دانش‌آموزان مفید باشد و آن ها مطالب را یاد بگیرند برای والدین خوب بود چراکه تعدادی از والدین به‌جای فرزندانشان سر کلاس حضور می‌یافتند و از سوی دیگر تکالیف را انجام نمی‌دادند و ما مجبور می‌شدیم که انجام دهیم.
وی بیان می‌کند: کلاس‌های حضور سبب می‌شود تا دانش‌آموزان در مدرسه با یکدیگر و با معلم خود ارتباط بیشتری داشته باشند و به درس‌خواندن ترغیب شوند و از سوی دیگر بین آن ها رقابت ایجاد شود.
علیزاده خاطرنشان می‌کند: کلاس‌های مجازی برای پسر من همچون زنگ تفریح بود و خیالش هم به هنگام امتحان راحت بود چراکه برای پاسخ‌دهی به سؤالات خواهر، مادر و یا اطرافیان هستند که کمکش کنند تا نمره قبولی را بگیرد اما اگر کلاس به‌صورت حضوری باشد دیگر این موارد وجود ندارد.
   موافق بازگشایی مدارس هستم نه با این وضعیت کرونا
مقدم یکی دیگر از والدین بجنوردی، ادامه می‌دهد: موافق برپایی مدارس به‌صورت حضوری هستم نه با این وضعیت کرونا که روزانه این‌همه از افراد درگیر و بر اثر آن فوت می‌شوند.
وی تصریح می‌کند: یک و نیم‌سال کلاس‌های درس مجازی سبب شده تا دانش‌آموزان از درس فراری باشند چراکه بیشتر به فکر بازیگوشی هستند و بیشتر والدین هستند که در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و از سوی دیگر باید با مکافات بچه‌ها را راضی کنند که در کلاس حضور پیدا کنند.
وی تاکید می‌کند: موافق به برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت حضوری هستیم اما به‌شرط اینکه سلامت بچه‌ها هم تضمین شود و برای حضور دانش‌آموزان و برای سلامتی آن ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.
   کلاس‌های مجازی فرصت آموزش را از دانش‌آموزان 
        عشایری می‌گیرد
یکی از دانش‌آموزان عشایر خراسان شمالی نیز، می‌گوید: دانش‌آموزان عشایری نیز حق تحصیل و برخورداری از آموزش را دارند اما آموزش‌های مجازی این امکان را از ما گرفته است.
وی توضیح می‌دهد: در واقع بیشتر دانش‌آموزان عشایری از امکاناتی همچون گوشی هوشمند، تبلت و یا سیستم کامپیوتر برخوردار نیست و اصلاً برخوردار باشد زمانی که ما از اواسط پاییز به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنیم امکانی همچون اینترنت برای ما وجود ندارد که ما بتوانیم استفاده کنیم.
وی می‌افزاید: البته معلم‌ها برای اینکه ما از درس عقب نمانیم کمک‌های زیادی به ما کردند به‌عنوان‌مثال مسیر زیادی را طی می‌کردند تا به ما درس‌نامه بدهند و یا اینکه برای رفع اشکالات درسی هر هفته تا جای سیاه‌چادر ما می‌آمدند اما انجام این کارها همانند حضور در کلاس نبود.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر از موقعی که مدرسه تعطیل شد خانواده‌ها ما را به همراه گوسفندان و مراقبت از دام‌ها به چرا می‌فرستادند و ممکن بود معلم بیاید اما در آن موقع ما در سیاه‌چادر نباشیم.
   ترس از به خطر افتادن سلامتی فرزندم با برگزاری 
         کلاس‌های حضوری دارم
یزدانی یکی دیگر از والدین خراسان شمالی نیز در ادامه، اضافه می‌کند: به‌شدت با برگزاری کلاس درس به‌صورت حضوری مخالف هستم چراکه می‌ترسم سلامتی فرزندم به خطر بیفتد.
وی ادامه می‌دهد: درست که حضور دانش‌آموز در مدرسه بسیار خوب است اما دختر من به‌صورت غیرحضوری نیز به‌خوبی می‌توانست درس بخواند و نه دچار افت تحصیلی شد و نه عقب‌ماندگی. یزدانی بیان می‌کند: گفته می‌شود اگر مدارس به حضوری برپا شود دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند اما آیا امکان رعایت پروتکل‌ها در مدارس دولتی به‌خصوص در مناطق محروم وجود دارد. وی می‌گوید: یک مدرسه دولتی در یک منطقه محروم تا چه اندازه می‌تواند مواد ضدعفونی‌کننده و ... خریداری و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد؟ آیا می‌تواند دانش‌آموزان ناقل مبتلا به کرونا ولی بدون علامت را شناسایی کند؟
یزدانی می‌گوید: شاید دانش‌آموز در خانواده خود به مهمانی رفته که در آن مهمانی شخص بیماری وجود داشته و آن نیز ناقل بیماری شود و سایر دانش‌آموزان را درگیر کند.
+وجود آمادگی لازم برای برپایی مدارس به‌صورت حضوری
مودی مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی، در ارتباط با بازگشایی مدارس می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های لازم حتی به‌صورت بومی در صورت اعلام بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری در استان انجام شده است.
وی می‌افزاید: آمادگی‌های لازم دراین‌خصوص وجود دارد اما جزئیات آن طی هفته آینده اعلام می‌شود.
   شناسایی بیش از ۹۲ درصد از بازماندگان تحصیلی 
       در استان
عصمت بدخشان دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش‌وپرورش خراسان شمالی همچنین می‌گوید: بر اساس آمار ثبت‌نامی‌ها، تاکنون بیش از ۹۲درصد از دانش‌آموزان خراسان شمالی ثبت‌نامشان را تکمیل کرده‌اند. وی می‌افزاید: از بین دانش‌آموزان نام‌نویسی شده، ۱۹ هزار نفر در پایه اول ابتدایی، ۱۲ هزار و ۵۰۳ نفر در پایه هفتم و پنج هزار و ۸۰۶ نفر در پایه دهم متوسطه ثبت‌نام کرده‌اند. بدخشان دررابطه‌با سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان با اشاره به اینکه ۱۹ هزار و ۵۴۶ دانش‌آموز شش سال تمام جهت ورود به پایه اول ابتدایی در خراسان شمالی وجود دارد، ادامه می‌دهد: از این تعداد تاکنون ۱۴ هزار و ۱۲۶ نوآموز سنجش را انجام داده‌اند. وی بیان می‌کند: باتوجه‌به تشکیل کارگروه تخصصی انسداد مبادی بی‌سوادی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، راهبران آموزشی و مدیران مدارس در بحث شناسایی کودکان بازمانده تاکنون بیش از ۹۲ درصد کودکان شناسایی شده‌اند که ۳۱درصد از این بازماندگان واجد شرایط در مدارس استان ثبت‌نام شده‌اند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه