ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چشم‌های مضطرب بیماران دیابتی از قفسه خالی داروخانه‌ها

انسولین نیست؛ جمله غم انگیری که تنها بیماران دیابتی درکش می‌کنند و مدت زیادی است که در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند.

به نقل از ایسنا، کمبود انسولین قلمی بیماران دیابتی خراسان شمالی را همانند بیماران دیابتی سایر نقاط کشور با چالش مواجه کرده است، دارویی که بیماران مجبور هستند با آن حال بد خود تک تک داروخانه‌ها را بگردند تا آن را پیدا کنند.
انسولین؛ دارویی که کام تلخ بیماران را شیرین می‌کند، این داروی حیاتی نیازمند بیمارانی است که قندخونشان بالاست، صحبت از انسولین است، انسولین‌هایی که کمبودش این روزها قندخون بیماران را بالا برده و سلامتشان را به خطر انداخته است.
برای پیدا کردن انسولین قلمی باید کفش آهنی به پا کنم
یکی از بیماران مبتلا به قند خون بجنوردی گفت: پیدا کردن داروی انسولین برای من تبدیل به یک کابوس شده است و روزی که برای خرید این دارو به بازار می‌روم با ناراحتی از منزل خارج می‌شوم.
وی افزود: برای پیدا کردن انسولین قلمی در داروخانه‌های بجنورد باید یک کفش آهنی به پا کنیم و با این حال از این داروخانه به آن داروخانه برویم تا بالاخره بتوانیم یک قلم از آن را پیدا کنیم.
این بیمار با اشاره به اینکه طبق گفته مسئولان بهداشت و درمان، بیماران مبتلا به دیابت از جمله گروه‌های بسیار حساس در مقابل ویروس کرونا هستند، با طرح این سؤال بیان کرد: آیا این انصاف است که در این شلوغی خیابان‌ها و اوج شیوع ویروس کرونا بیماران دیابتی نسخه به دست از این داروخانه به آن داروخانه آواره باشند تا یک قلم از این دارو را پیدا کنند.
وی تصریح کرد: درد بیماری قند خون از یک سو، درد کمبود و گاهی نبود انسولین قلمی در داروخانه‌ها بدتر همه و این مشکلی فشار زیادی را بر ما بیماران وارد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: یک بیمار در مرحله اول با امید به خداوند و در مرحله با امید به داروها برای بهبودی حالشان زنده هستند اما هرمرتبه که دارو را تأمین می‌کنیم غصه اینکه برای مرتبه بعدی چگونه و از کجا آن را تأمین کنیم تمامی وجودمان را فرامی گیرد.
برخی بیماران توان خرید انسولین را ندارند
زهرا ظریف مسئول اجرایی بیماری قند خون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفت: تعداد بیماران مبتلا به قند خون در این استان زیاد است اما آمار مشخصی از اینکه این افراد چه تعداد هستند، مشخص نیست چراکه تعدادی از بیماران نیز از بیماری خود مطلع نیستند.
وی افزود: متاسفانه هنوز داروی انسولین قلمی در این استان همانند سایر نقاط کشور کمیاب است و این امر بیماران را دچار چالش جدی کرده است.
ظریف ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از بیماران نیز از لحاظ مالی با مشکل خرید انسولین ویالی هستند.
وی تصریح کرد: مشکل در خرید انسولین و یا کمیاب بودن آن از یک سو، مشکل خرید نوار گلوکز نیز برای بسیاری از بیماران غوز بالاغوز شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران مبتلا به دیابت در خراسان شمالی توان خرید این نوار را ندارند و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امکان گرفتن تست‌های رایگان برای بیماران مبتلا به دیابت را در بیمارستان امام رضا (ع) فراهم کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن بیمارانی که مشکل پرداخت ویزیت را نیز دارند در این بیمارستان همکاری لازم با آن‌ها انجام می‌شود.
سرگردانی بیماران برای خرید انسولین در داروخانه‌ها
دکتر آرمان ریحانی رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی گفت: در گذشته پزشک برای یک بیمار مبتلا به دیابت انسولین مورد نیاز را برای یک دوره و یا برای مدت مشخصی تجویز می‌کرد و بیمار نیز طبق تعداد نوشته شده داروی خود را از داروخانه دریافت می‌کرد.
وی افزود: اما اکنون دیگر به این شکل نیست، پزشک داروی مورد نیاز بیمار را برای یک دوره و یا تعداد ماه مشخص تجویز می‌کند اما ممکن است بیمار تمام داروی تجویز شده را در یک داروخانه پیدا نکند.
ریحانی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیماران مبتلا به دیابت خراسان شمالی برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود از این داروخانه به داروخانه دیگری سرگردان هستند.
وی خاطرنشان کرد: کمبود داروی انسولین قلمی در داروخانه‌های استان وجود دارد و این کمبود بیماران مبتلا به دیابت را دچار مشکل جدی کرده است.
کمبود و یا وفور انسولین بسته به میزان داروی وارد شده
دکتر مریم سمائی کارشناس توزیع و تدارکات داروی سازمان غذا و داروی خراسان شمالی در ادامه گفت: انسولین دارویی وارداتی است که خارج از کشور تأمین می‌شود و مشکلاتی همچون مشکلات تأمین ارز و تحریم‌ها سبب شده تا برای تأمین آن با چالش‌های جدی مواجه شویم. وی با بیان اینکه در تأمین این داروی حیاتی بیماران مبتلا به دیابت با کمبود مواجه هستیم، افزود: همین کمبودها سبب شده تا اختصاص داروی انسولین از سوی سازمان غذا و دارو به استان‌ها به صورت سهمیه‌ای باشد.
سمائی ادامه داد: ممکن است در یک مرحله واردات داروی انسولین زیاد باشد در نتیجه سهمیه استان‌ها نیز افزایش می‌یابد اما ممکن است که در یک دوره با کشاه واردات مواجه باشیم که این امر بر کاهش سهمیه استان‌ها مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه داروی انسولین میان ۳۹ داروخانه توزیع می‌شود، اظهارکرد: اما ممکن است در یک دوره توزیع این دارو میان تمامی داروخانه‌ها توزیع نشود چراکه با کاهش سهمیه اختصاصی مواجه بوده‌ایم اما اگر انسولین اختصاصی از سوی سازمان غذا و دارو زیاد باشد میان ۳۹ داروخانه توزیع خواهد شد.
این مسئول تصریح کرد: کمیاب بودن داروی انسولین سبب شده تا خود داروخانه‌ها نیز این دارو را میان بیماران سهمیه‌ای کنند تا همه بیماران بتوانند از آن استفاده کنند.
وی در ارتباط با میزان سهمیه انسولین خراسان شمالی نیز گفت: یک درصد از میزان انسولین وارداتی به کشور، سهم خراسان شمالی است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه